Hansove Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 Hei, Nå lover jeg at dette blir min siste tråd jeg starter til hjelp av valg med bil. Jeg har egentlig vært på utkikk etter en bil som jeg skal bruke som nummer to bil. Den kommer til å bli brukt til en del pendling da jeg har 8 mil tur/retur hver dag til jobb og hjem. Det eneste jeg har som krav til bilen er at det skal taes høyde for forbruk, Må være stasjonsvogn og Manuell. Utenom det er jeg ganske så åpen. Ett stort pluss om det er skinn og Hengerfeste, Men så er ikke det ett must heller. Tenkte først å slå til på E36, Men stort sett det jeg har kommet over er "overpriset" eller for høy km stand. Egentlig det samme med E46 og på toppen av det hele er jeg en "stor" gutt på 195cm så vil ha litt komfort også. Har hatt ett par e36 så det går ann men hadde vært fint med mer benplass. Tror faktisk jeg heller litt mot E39. Har funnet to Alternativer så mitt spørsmål er egentlig, Hvilken av disse to alternativene ? Jeg hadde egentlig ett tak på 90,000,- til bil men jo mindre jo bedre.. Hva mener dere om disse to ? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31076647 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31096381 Tusen takk alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
painkiller Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 Den andre linken var jo ikke dum, men litt høyere pris da;) Har ho helt klart større plass i en e39 kontra e46, men er jo også en del tyngre. Men usikker hva for noe utslag det gjør på forbruket? Men hvis du pendler langt og mesteparten er landeveiskjøring er nok ikke forbruket så ille uansett;) Men blir jo fort tørste med mye giring, litt tung henger osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansove Skrevet Oktober 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2011 Ja likte nummer to. Skiller jo noen tusen på bilene, men lik km stand. og at den andre var noen år nyere og med skinn ; ) Samme motor i disse to forresten ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 min mening er at dette valget er avgjort etter tredje punktum. Jeg hadde en e46 for ett halvt års tid siden som ble byttet ut til fordel for en e39. E46'n var en fantastisk bil, men den hadde ingenting å stille opp mot komforten til e39'n til pendler/langtur bruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 min mening er at dette valget er avgjort etter tredje punktum. Jeg hadde en e46 for ett halvt års tid siden som ble byttet ut til fordel for en e39. E46'n var en fantastisk bil, men den hadde ingenting å stille opp mot komforten til e39'n til pendler/langtur bruk Hemmeligheten når det gjelder en direkte sammenligning mellom en standard E39 og E46 er å begrense seg til maksimalt 205/55-16 dekk/felger samt standard understel på E46´en. Husk at selv 530i ble levert med 225/55-16 dekk/felger som standard og at 523i ble levert med 205/65-15 dekk/felger som standard. Det er derfor viktig å gi E46 en sjanse med tilsvarende profiler når man sammenligner modellene. E46 kan selvfølgelig aldri bli like komfortabel som E39, men mye er gjort hvis man har litt gummi rundt felgene samt et understel som kan absorbere ujevnheter. Et annet triks er å bytte til såkalte "bad road" gummimellomlegg over/under fjærene. Dette er populært i land med grov asfalt og generelt dårlig veidekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Jeg går kjempegod for E39 med standardprofil som langkjøringsbil. Min gamle E39 530d kjørte som en drøm med 225/55-16. Prøvde den med alt fra 15" til 18" og har også kjørt endel E39 med 19". Større felger = dårligere komfort, bredere dekk = høyere forbruk. Jeg er selv på jakt etter en E46 318i eller E39 520i som bil nr. 2/pendlerbil. Det eneste som får meg til å gå vurdere 5-serie er den vanvittig økte komforten den gir. Disse bilene var langt forut sin tid når de kom i 96 og deler svært mye med sin luksuriøse forgjenger E38. Om man setter seg inn i en samtidig E36 blir det nesten pinlig simpelt og det var på sin plass at BMW kom med E46 et par år etterpå. Men jeg tror det vil være en dyrere bil å drifte over tid. Ikke med tanke på marginalt høyere forbruk. De er også mer komplekse elektronisk og mekaniske med flere feilkilder. Jeg leverte min E39 fra meg med en solid bunke kvitteringer etter 3,5 år. Alt av slitedeler foruten hjullager bak og to kontrollarmer bak ble byttet mellom 100-250.000 km. Det kan nok forklares noe med bruk, da den gikk ganske mye med tung last og henger/campingvogn i sin levetid. Men den er naturlig tyngre enn 3-serien og sliter mer på understell og bremser. Derfor er jeg primært ute etter en enkel og standard E46 318i uten store felger, jallalys og for mye tjoms. E46 er helt ok å kjøre og potensielt rimeligere å drifte. Men dukker den rette helt originale E39 opp så kjøper jeg gjerne det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Det kan være dyrt med en E39, men kan en fikse litt selv, er det lett å få tak i deler og ikke så veldig vanskelig å skru heller. Jeg er ikke mekaniker, men har skifta radiator, drivreim og strammer osv allerede. En kommer veldig langt med bare et godt utrusta pipesett og litt annet. Min 2001 bmw e39 med automat går på motorveien med rundt 0,9 på mila. I byen er det mye høyere for min del. Har ikke testa manuell så kan ikke si så mye om det. Uansett er komforten konge og støynivået på motorvei og ellers helt strålende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Vektforskjellen er faktisk overraskende liten mellom E46 og E39, ihvertfall i følge vognkortene til vår 320i og 520i, og spiller ikke veldig stor rolle. Både på 17" sommerhjul og 16" vinterhjul er E39 svært mye mer komfortabel, ikke minst støynivå er merkbart forskjellig, mens E46 er betydelig mer sportslig på svingete småveier, og jeg synes selv begge to er svært gode biler å kjøre. Som jeg har vært inne på i en av de andre trådene så er det bare akkurat plass til meg på 190 cm bak rattet på E46 så jeg hadde nok derfor trolig gått for E39 hvis jeg var 5 cm høyere. I ditt prisområde så får du etter hva jeg har sett trolig også mye mer E39 enn E46 for pengene, eller E46 har holdt seg bedre i pris for å si det på en annen måte. Vedlikeholdsmessig opplever jeg forskjellene som marginale mellom disse to. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansove Skrevet Oktober 10, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2011 Ja jeg har forsåvidt bestemt meg for en av de to typene som jeg nevner i første innlegg. Men tror jeg kanskje kommer til å gå for den til 90 og heller satse på å få ettermontert hengerfeste. Er dette forresten noe stress ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Får komplette kit for å ettermontere hengerfeste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Vektforskjellen er faktisk overraskende liten mellom E46 og E39, ihvertfall i følge vognkortene til vår 320i og 520i, og spiller ikke veldig stor rolle. Dette er en interessant refleksjon iom. at det ofte blir hevdet at understelet på en E39 blir mer belastet pga. bilens tyngde enn på en tilsvarende E46 som er lettere. Dette er en påstand med relativt store modefikasjoner. Det er et spørsmål om hvilke modeller man sammenligner. E39 er relativt tung som Touring og enda tyngre hvis den har en dieselrekkesekser. 1810 Kg veier den som et minimum og dette er 120 Kg mer enn en tilsvarende E46 330d Touring. Hvis man derimot sammenligner med en E46 318i Touring er forskjellen hele 340 Kg og dette merker man på alle måter. Mellom disse ytterlighetene finner vi modellene med bensinrekkeseksere. Litt forskjell er det på vekten, men den er ikke påfallende stor. Et mer viktig poeng er hvordan chassis og understel er satt opp. E39 er ingen utpreget sportslig BMW. Selv ikke E39 M5 er spesielt sportslig når man sammenligner med de andre M-modellene. Faktisk er modellen trolig den minst sportslige M-modellen gjennom tidene. Bortsett fra en temmelig amerikansk V8 motor er fraværet av en tannstangstyring på M5 og de andre V8 modellene det beste beviset på BMW knapt kan ha ment alvor med E39 M5. Vil man ha en mest mulig sportslig E39 er det med andre ord 530i med manuelt gear som gjelder (og det er faktisk en veldig fin modell). E46 derimot er relativt sportslig kalibrert (spesielt faceliftmodellene) og med litt krutt under panseret gir de store kjøregleder. Selv en 320d med 150 HK og 318i med 143 HK kan gå riktig bra hvis de kjøres på den rette måten. Det er en større utfordring å få en E46 til å være komfortabel i ordets rette forstand enn det er å få en E46 til å være relativt sportslig. På de lettere modellene er styringen svært presis (selv med moderate 16" felger) og kombinasjonen av et mindre chassis og et temmelig velavstemt understel gir bilen en agilitet som E39 savner. To forskjellige modeller til forskjellige markeder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Må vel si at jeg hadde det mer morro i en M5 enn i en m3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Må vel si at jeg hadde det mer morro i en M5 enn i en m3... Mon ikke dette forteller mer om dine preferanser enn om den objektive forskjellen på E39 M5 og E46 M3. Kjørt på den rette måten er E46 M3 i de aller fleste situasjoner signifikant hurtigere enn E39 M5 og når det gjelder M-modellene er dette hovedpoenget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Har du sammenlignet dem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Hvor er den lista over rundetider på de forskjellige M-modeller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå