Gå til innhold

Ønsker å komme i kontakt med eiere av E60/E61

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er rimelig fersk her inne og vurdere å kjøpe en 2004-2007, 525 stasjonsvogn som er rullet typisk rundt 100k km. (har en maks pris på 300k, og vil helst ha gode stoler, proff navi og panorama og gjerne M-tech, derfor så gammel)

Er vel ganske så sikkert i min sak, men dess flere jeg snakker med dess mer i tvil blir jeg.

Folk mener jeg er rimelig gal som kjøper en så gammel bil som er gått så langt når man kan kjøpe et rimeligere merke, en bil som er nyere.

Så kommer driftskostnader, jeg har sjekke med servicer osv, funnet ut at BMW ikke er dyrere enn feks Toyota på det i løpet av 100k km.

Men alle sier at det er alt for dyrt i mellom servicer og at jeg må regne med å bruke 10 tusen hvis av kroner i dyre deler mellom servicene..

-så spør jeg om de mener at BMW ryker oftere enn andre merker, og alle har tydeligvis enten egne eller hørt om noen med dårlige erfaringer om BMW, og sier at i tillegg er delene dyrere enn hos andre.

Så nå spør jeg "menigheten", hva er DIN erfaring med disse bilene? Hvordan er de sammenlignet med andre merker?

-har sett på 3 serie også, de blir de nyere og gått kortere, men jeg syns at både størrelsen, utsende og sittekomforten er langt bedre i en 5 serie..

Jeg mener at verditapet på en BMW i alle fall ikke kommer til å bli høyere enn på andre merker (la oss si 5år/100K km) men også der mener andre annet.

Jeg er klar over at de fleste her inne er en smule inhabil, men tipper på at folk også ikke har noe problem med å si de som det er ;)

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Som sagt har jeg hatt problemer med ledingsbrudd i overgangen til bakluke, defekt nivåregulator (grunnet idiotisk plassering av denne under bilen), litt ulyd og lekkasje fra soltak(maskinvask) trolig pga. Slitt pakning rundt soltaket.

Dett var da 2005 e61 525d, 100.000 km.

Skrevet

Vi er på vår tredje E60 i vår familie (hhv. 2004 E60 520iA, 2008 E61 520dAT LCI og nå 2004 E60 525dA) og blir trolig en til i løpet av kort tid. E60 er jevnt over det hele en svært bra bil som er godt skrudd sammen og med forholdsvis lite feil. Desverre har det seg slik at E61 har en del kostbare og katastrofale gjengangere blant feil og dette er panoramaglasstaket og nivåregulering (Panoramaglasstaket har en kostnad på 30-40.000kr). Ellers har det hendt at det har vært feil på en del E60/E61 med Active Steering Control hvor tannstangen er defekt. Denne koster veiledende 30.000kr.

Ellers finnes det noen gjengangere med noen mindre elktronikkfeil, fastkilte koppholdere og ikke minst dugg i frontlykter.

Skrevet

@E60:

Ja kabler til bakluka og den kompressoren til nivåreguleringen har jeg skjønt at er en svakhet. Men er det slik at dette er ett gjentakende problem, selv med bilder som dette er fikset på? (ledningsbrudd feks høres jo ut som dårlig kobberkvalitet i kablene feks, det kan jo endre seg).

@Saltkjelen:

Er det slik at du som kjenner disse bilene godt ville ha droppet panoramatak da eller?

Den active steering saken hadde jeg ikke hørt om før faktisk! Det er jo litt skummelt :s

Ja alle disse "små" feilene samt noe mer slitasje på bremser og bærekuler har jeg fått med meg, men det er jo ikke verdens undergang og ikke noe verre enn på neon andre merker etter min mening..

Skrevet

min 07 520dt hadde også problemer med det elektriske i bakluken, og dette er ett vanlig problem på e61 desverre.

Ellers har det gått noen automatkasser, problemer med panoramalukene og kompressorene for nivåreguleringa. Ingen av disse tingene har jeg opplevd.

Jeg kjøpte bilen for litt over 1 år siden, da hadde den gått 100000, nå har den gått 120000 uten feil eller problemer. Av typiske slitasje deler som ble byttet når jeg tok over bilen var skivebrems forran og bak med klosser. Dette kostet meg veldig lite å bytte. (ca 6500 kr på verksted med deler)

Kan trygt anbefalle deg en E60/E61 men få noen bilkyndige til å sjekke bilene nøye før du kjøper.

Skrevet

Er vel også ei syke me att eksosmanifolden sprekker/revner - slik att de blir plystrelyd fra motor å mykje eksos støv i motorrommet.

har også vert utefor att biter av traversen foran (alu) har knekt

å slitasje deler som er nevnt over; endeledd, casterstag kule, bærekule

Ellers veldig gode biler å kjøre ;)

Skrevet

Men med deres erfaring, er det noe mer feil på disse enn på andre merker dere har hatt?

Og disse alvorligi og dyre feilene, hvor vanlig er dette?

-kabelbrudd har jeg sett mange som har hatt, men automatkasse osv sies det lite om at er byttet på de som ligger ute tilsalgs feks..

Skrevet
@E60:

Ja kabler til bakluka og den kompressoren til nivåreguleringen har jeg skjønt at er en svakhet. Men er det slik at dette er ett gjentakende problem, selv med bilder som dette er fikset på? (ledningsbrudd feks høres jo ut som dårlig kobberkvalitet i kablene feks, det kan jo endre seg).

@Saltkjelen:

Er det slik at du som kjenner disse bilene godt ville ha droppet panoramatak da eller?

Den active steering saken hadde jeg ikke hørt om før faktisk! Det er jo litt skummelt :s

Ja alle disse "små" feilene samt noe mer slitasje på bremser og bærekuler har jeg fått med meg, men det er jo ikke verdens undergang og ikke noe verre enn på neon andre merker etter min mening..

Jeg ville defintivt ikke ha vurdert en E61 uten panoramaglasstak, men desverre så har det seg slik at en del av disse har en del problemer. Problemene pleier som regel å befinne seg i den bakre vippen (ingen nye BMW'er i dag har to vipper, så BMW har lært av sine feil), men denne kan man kutte av staget på slik at den bakre vippen ikke fungerer. Det er noe jeg ville ha gjort isåfall.

Active Steering Control (aktiv styring) er helt fantastisk å kjøre med, men det er selvsagt ingen nyhet at jo mer gadgets en bil har, jo mer kostbart er det å skifte ut den gang det ryker. Jeg tror faktisk ikke at jeg ville vurdert en ny bil i dag uten aktiv styring.

Ellers bør du være, som nevnt over være obs på swirl flaps som kan løsne og sprekt manifoil. Swirl flaps som kan løsne er et kjent problem på enkelte og fører til motorhavari da flapsene havner i innsuget. Man kan være problemet i forkjøpet og fjerne swirlflapsene ved å blokkere de. Da får man noe tregere respons på lavt turtall.

Skrevet
@E60:

@Saltkjelen:

Jeg ville defintivt ikke ha vurdert en E61 uten panoramaglasstak, men desverre så har det seg slik at en del av disse har en del problemer. Problemene pleier som regel å befinne seg i den bakre vippen (ingen nye BMW'er i dag har to vipper, så BMW har lært av sine feil), men denne kan man kutte av staget på slik at den bakre vippen ikke fungerer. Det er noe jeg ville ha gjort isåfall.

Active Steering Control (aktiv styring) er helt fantastisk å kjøre med, men det er selvsagt ingen nyhet at jo mer gadgets en bil har, jo mer kostbart er det å skifte ut den gang det ryker. Jeg tror faktisk ikke at jeg ville vurdert en ny bil i dag uten aktiv styring.

Ellers bør du være, som nevnt over være obs på swirl flaps som kan løsne og sprekt manifoil. Swirl flaps som kan løsne er et kjent problem på enkelte og fører til motorhavari da flapsene havner i innsuget. Man kan være problemet i forkjøpet og fjerne swirlflapsene ved å blokkere de. Da får man noe tregere respons på lavt turtall.

får også kjøpt swir flaps som er forbedra- i plast som motoren tåler betre å ete om også dei skulle skjære seg og løsne ;) meiner trf her på forume selger noko i den duren :)

Skrevet

Ville bare si tusen takk for all hjelp folkens!

-nå er bilen kjøpt, og etter mye om og men og vurdering av hva som var viktig (mellom meg som skal ha "alt" og min smule mer fornuftige halvdel) endte vi opp med en 09' E61 520 som var rullet 116.

Ikke fikk jeg 6'r og utstyrslisten var forferdelig kort, men var vel egentlig det mest fornuftige.. (håper jeg vi :P)

1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

1CB CO2 CONTENT

2HH LT/ALY WHEELS RADIAL SPOKE 244 RUNF

205 AUTOMATIC TRANSMISSION

226 SPORTS SUSPENSION SETTINGS

3AC TRAILER TOW HITCH

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

386 ROOF RAIL

402 PANORAMA GLASS ROOF

417 SUNBLINDS FOR REAR SIDE WINDOWS, MECH

423 FLOOR MATS, VELOUR

428 WARNING TRIANGLE

437 FINE-WOOD TRIM

442 CUPHOLDER

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION

6AA BMW TELESERVICES

6AB CONTROL TELESERVICES

6FL USB-/AUDIO INTERFACE

612 BMW ASSIST

633 PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF.

663 RADIO BMW PROFESSIONAL

677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL

698 AREA-CODE 2

8SA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION

8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE

8SP COP CONTROL

8S8 COUNTRY SPEC.NAVI CONTROL (ACC)

801 GERMANY VERSION

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

879 GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

Series options

No. Description

346 CHROME-LINE EXTERIOR

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

851 LANGUAGE VERSION GERMAN

Men den er nydelig å kjøre, pen og se på (men ikke m-tech :( ), og svært vellholdt og når man fikk dette for den prisen man kunne betale inkl nye 18 vinterdekk og felger så ble det bare slik.. ;)

Skrevet

Gratulerer med bilkjøp. :)

Synes ikke utstyrsliten var så verst heller jeg, med hengerfeste, hifi-anlegg, soltak, usb og bluetooth har du vel igrunn det meste av det en normalt trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...