Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei bimmers,.

Tiden nærmer seg snart for min først bil, og har då forelsket med i Bmw 3 series for mange år siden.

Har kommet fram til at eg vill ha en bmw e46 som bruks bil. der kravene er rekke 6'er altså 320 eller høyere, manuell og bensin ofc og ikke gått mer en 150k. så det jeg lurer på hva kan jeg forvente meg av en sånn bil? tenker på motor effekt (utgangspungt i 320) feil og mangler? altså vanlige feil eg må regne med å måtte punge ut for? og andre ting eg burde vite? tips til kjøp av bil, ka eg må se etter osv?

mvh nykommer på bimmers :)

Skrevet

det jeg kan si er at e46 er en finfin førstebil hvertfall.. erfaringer kommer du til å få nok av, og mange tips og svar kan du søke opp her i forumet etterhvert som du opplever feil.. spør selger om det er utført regelmessig oljeskift se etter rust i understell osv.. anbefaler på det sterkeste også en uavhengig naf kjøpstest før du punger ut.....:) der finner de alt...

lykke til med kjøp...

Skrevet
det jeg kan si er at e46 er en finfin førstebil hvertfall.. erfaringer kommer du til å få nok av, og mange tips og svar kan du søke opp her i forumet etterhvert som du opplever feil.. spør selger om det er utført regelmessig oljeskift se etter rust i understell osv.. anbefaler på det sterkeste også en uavhengig naf kjøpstest før du punger ut.....:) der finner de alt...

lykke til med kjøp...

Erfaringer kommer nok ja :) gutt som elsker å skru! men tenkte litt mer på vanlige feil som du vet er svakheter på denne bilen. rust og sånt er jo ganske generelt å sjekke på biler :) men hørt mye om forstillingen går til dønders? er vell bare naf test som kan avsløre sånt uten at den må på bukk ?

takk for det :)

Skrevet

Den mest alvorlige feilen på disse bilene er "subframe disaster". Kort fortalt så løsner bakakselen fra chassiet, noe som er veldig fyrt å fikse. Dette ble visstnok utbedret i april 2000. Utenom dette er det vel stort sett samme "småtjafs" som på andre biler.

(psssst, jeg har en til salgs. :))

Skrevet
Den mest alvorlige feilen på disse bilene er "subframe disaster". Kort fortalt så løsner bakakselen fra chassiet, noe som er veldig fyrt å fikse. Dette ble visstnok utbedret i april 2000. Utenom dette er det vel stort sett samme "småtjafs" som på andre biler.

(psssst, jeg har en til salgs. :))

:shock: løsner hele bakakselen? er dette et tilfelle som skjer oftere enn det burde? eller er det en tusen dels sjangse for det skjer meg?

hehe, har allerede fått det hintet fra før av :P men fyller ikke år før i april, så tenker å holde igjen kjøpe kåtheten til begynnelsen av nyåret :) så har eg hvertfall spart opp en 120 k ;) så då blir det eventuelt lite å låne

Skrevet

At det skjer ofte blir vel å ta litt hardt i, men det skjer, og det har skjedd med flere her inne. Om man kjøper en bil der dette har blitt fikset på er jo saken grei, men jeg ville sjekket grundig opp i dette om jeg kjøpte en 98, 99 eller 2000-modell. Det skjer oftest på biler med størst motor (323/328), men det kan like gjerne skje på en 318. En kamerat av meg opplevde dette på sin 318, og han kjørte bilen pent hele tiden.

Håper min er borte før april, men man vet jo aldri. :)

Skrevet
At det skjer ofte blir vel å ta litt hardt i, men det skjer, og det har skjedd med flere her inne. Om man kjøper en bil der dette har blitt fikset på er jo saken grei, men jeg ville sjekket grundig opp i dette om jeg kjøpte en 98, 99 eller 2000-modell. Det skjer oftest på biler med størst motor (323/328), men det kan like gjerne skje på en 318. En kamerat av meg opplevde dette på sin 318, og han kjørte bilen pent hele tiden.

Håper min er borte før april, men man vet jo aldri. :)

okay :) huske det som check liste å spørre om då ;)

blir no kjøpe før april, må ha bilen klar! hehe

noen flere som har innspill? :)

• 1 month later...
Skrevet

ser ut til planene blir litt endret her. fant fort ut at en 320 ble dyrt å forsikre på meg (noe annet er ikke akutuelt pga mamma ble litt lei meg når eg hadde mopeden på hun :P liten kræsj i Q7 og frastjålet ting så ble mye mist i bonus )

og med tanke på eg begynner som lærling no rett etter sommeren så vill ikke økonomien være på topp. så vurderte å bare kjøpe en vw passat 1.9tdi men tenkte blir for dumt, vill ha e46. så tenkte en 318. men redd for det er litt slapt? noen som har noe å si der?

eventuelt tips til forsikrings selskap? hittil har eg funnet Lo favør som er billigst

ha en god fredags kveld :)

Skrevet

E46 318i går i praksis nesten like bra som 320i. men du mister godlyden og snert på toppen. Til gjengjeld får du billigere forsikring og lavere forbruk.

Subframedisaster betyr at traversen ryker i festene. Ikke bakakselen. Bare for å pirke litt. jeg vil si at pronblemet er overdramatisert. Du skal være rimelig uheldig om du opplever det. Ellers er E46 gode biler. Ikke noe spesielt med forstillingen. Ikke er det dyrt å bytte deler der heller. Hvis budsjettet tillater det, så bør du gå for facelift. Da får du mer pulver i alle modellene, men alle varianter av E46 funker fint. Hadde selv en 320i fra 99. Dvs 150hk-varianten, og var godt fornøyd.

Se etter rust. Spesielt nederst på dører, innsiden av panser bakskjermer og bakluke.

Skrevet

takk for svar :) vell pengene no for tiden tillater å kjøper en facelift, er vell fra 2001 og oppover vist eg ikke tar feil?

ja klar over godlyden forsvinner, sa til meg selv at skal ikke ha bmw uten 6'eren men her sitter no eg.

spørsmålet er om pengene tillater de ekstra pengene det går i forsikring når jeg er ute i lære.. for tjener vist ikke så mye mer den første tiden der som eg gjør på deltids jobben utenom skole no.

skal huske den rust sjekken ;)

edit: var innom gjensidige, tok på kasko 12k kjørelengde, 8k i egen andel og 30% bonus (det man begynner med på lo) en preface?, altså en 318, med 118hk er 23k i året, en facelift 318 med 143hk skulle de ha 33k i året. 10.000 i forskjell. Norge e så anti bil som mulig !

Skrevet

Jeg ville tatt en ringerunde rundt, de prisene hørtes litt ekstreme ut. Jeg endte opp med 6000 på min e46 hos gjensidige, men jeg fikk begynne på 50% bonus, ved 20% mener jeg prisen var 13-14 en plass. Jeg ville også vurdert om du i det heletatt trenger kasko. Dette avhenger naturligvis av hva bilen koster, på en bil til 50-60 lønner det seg sjelden med kasko, men det er selvfølgelig surt å kjøre uten den dagen det evt. skulle skje noe.

Skrevet

har hatt ringe runde rundt, men de fleste nektet meg å få pris pga eg var under 18, hadde eg fåt 13k hadde jo det vært en drøm!

vist bilen ender på 60k blir det nok del kasko ja, men vist eg skal ligge ut 90++ så vill eg spandere full kasko.

ganske greit med full kasko når uhellet først er ute, sånn som når eg vraket sykkelen fikk eg igjen 200 kr mindre en det eg kjøpte den for - egenandel

btw er inne på gjensidige sin kalkulator eg ser på. velger eg del kasko får eg 13k for en 318

• 2 weeks later...
Skrevet

vært å sett på en e46 i dag, 2002 modell 1 eier siden kjøpt ny, gått 51k. byttet bremserør, og registerreim sa han, men eg mener at bmw har register kjede? altså reimer til ac, vannpumpe dynamo osv som har røket?

men fant bobler på innsiden av fører dør, nede med hengslene så ut som rust som kom utover, så igjennom papirer og så at han hadde hatt lekasje inn venstre dør bak, så der var det tørket og skiftet pakninger og lim, 1 uke siden.

var også en stor rust flekk under baklykten. så lurte på om noen hadde noe meninger? mamma og stefar var veldig skeptisk til dør, siden morfar har vært bilmekaniker og sakt at rust er fy fy.

har bilde av rustflekk bak vist noen vill se.

jeg tenker litt mer er en 11 år gammel bil må regne med noe her og der, men vet ikke hva det betyr, var ingen rust rundt bensin lokk, bakluke, nøkkelhull, kanaler på bilen, hjulbuer understell så ganske så bra ut. eneste var under lykten og døren

edit:

leste no at bmw har rust garanti, leser både 6 år og 12 år. noen som vet hva som er riktig? da blir jo saken enkel vist et er 12 års garanti, 10 år og for den saks skyld :P

6izw5qjzos7ij4cz4b69.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...