Erebus Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Har noen prøvd disse? Forskjeller? Er de noe å samle på? Ser det står litt sånne rundt om kring og synes synd på seg selv, har vel blitt råna ganske hardt med? Bra kvalitet/dyre i drift? Fredrik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Jeg hadde en 2.5-16v for mange år siden. Synes det var noe av tøffeste som var den tiden:) men det som er så merkelig er at disse ikke ligger på samme prisnivå som e30 m3, og nettopp fordi de har vært forholdsvis billige så har det blitt mer typisk ungdomsbil, virker som at de fleste har blitt rimelig oppbrukt med årene, og ikke entusiast behandlet som de fortjener. Desverre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Det mange ikke er klar over er at W201 190E 2,3-16 kom på markedet allerede i 1984... altså to år før BMW kom med E30 M3. På den annen side kom Porsche med 931 (924 Turbo) allerede i 1979. Felles oppskrift var et sportslig mindre chassis i kombinasjon med en potent rekkefirer konstruert med tanke på div. racingserier. Porsches alternativer var de hurtigste og mest fokuserte. BMW´s alternativer hadde størst suksess i løp og ble etterhvert et markedsmessig ikon. W201 2,3-16 ble derimot direkte satt opp mot Audi Quattro i rally og det var totalt mislykket. Som et alternativ ble blikket rettet mot DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft)... dog med begrenset suksess. W201 2,3-16 er etter min mening allikevel grovt undervurdert i forhold til f.eks E30 M3. Til alminnelig bruk er 2,3-16 overlegen BMW´en når det gjelder byggekvalitet, komfort og generell finesse. Kan du finne et velholdt og originalt eksemplar bør du derfor behandle den som et samleobjekt. W201 2,5-16 synes jeg personlig er litt for mye av det gode rent designmessig, men dette er en smaksak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 hva er så forandret på 2.5-16v kontra 2.3 fredrik? er vel bare EVO1 og 2 som har annen styling. 2'ern er nå litt vel drøy etter min smak og. Om noen har sett bakstillingen til 2.3/5 så ser man der at E30'en var et par hakk under Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Hva mener du fredrik? 2,3-16 og 2,5-16 er jo 100% lik designmessig. Å si at den var begrenset suksess i DTM er vel heller ikke helt riktig, vært morro å sett statistikken over antall seieren 190e 16v kontra e30 m3. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
miklysa Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 2,3 16v var en homologeringsbil bygd for at Mercedes skulle delta i DTM. Desverre, ifølge wikipedia, så hadde registerkjeden en tendens til å snappe ganske ofte på disse så, så de ble erstattet med 2,5 16v som ble regnet som en mer pålitelig motor. Jeg sikler etter 2,5 16v som bare f***! En EVO 2 er drømmen.. link: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes_190 Hadde selv en lat 2.0 8v.. Full av feil, men jeg elsket den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hjelen Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Har kjørt kun 2.3 16v, å syns det var en veldig morsom bil. Veldig lettkjørt bil. Syns girkassen i 2.3 16v var bedre enn E30 M3 2.3. Mulig det har noe med behandlingen de har fått Har også sittet på en orginal 2.5 16v EvolutionII, som også var rimelig gøy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Disse er slitesterke og godt bygget. Som allerede nevnt. Men mange eksemplarer er mishandlet også. I likhet med bla E30 M3. Her er en grei liten tråd, med gode bilder. Fyren er visst bra oppe og går på 190. http://www.evoforumet.no/phpbb/viewtopic.php?f=32&t=10428 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 hva er så forandret på 2.5-16v kontra 2.3 fredrik? er vel bare EVO1 og 2 som har annen styling. 2'ern er nå litt vel drøy etter min smak og.Om noen har sett bakstillingen til 2.3/5 så ser man der at E30'en var et par hakk under Jeg tok dette på hukommelsen og det er, som du påpeker, EVO-modellene jeg egentlig tenkte på og de er etter min mening overkill designmessig. Den største praktiske endringen på før/etter facelift på W201 (anno september 1988) er i denne sammenhengen at 2,5-16 har faceliften. Dette betyr at interiøret er oppgradert med bedre seter og marginalt bedre plass i baksetet. Teknisk er den største oppgraderingen implementeringen av ASD... mekanisk-hydraulisk diffsperre. Jeg kjøpte forøvrig en ny W201 190E 2,3 i 1989 og var veldig tilfreds med denne i et par år før jeg kjøpte en ny W124 230E. Min første bil var en W201 190E 2,0 fra 1984. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
miklysa Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 hva er så forandret på 2.5-16v kontra 2.3 fredrik? er vel bare EVO1 og 2 som har annen styling. 2'ern er nå litt vel drøy etter min smak og.Om noen har sett bakstillingen til 2.3/5 så ser man der at E30'en var et par hakk under Jeg tok dette på hukommelsen og det er, som du påpeker, EVO-modellene jeg egentlig tenkte på og de er etter min mening overkill designmessig. Den største praktiske endringen på før/etter facelift på W201 (anno september 1988) er i denne sammenhengen at 2,5-16 har faceliften. Dette betyr at interiøret er oppgradert med bedre seter og marginalt bedre plass i baksetet. Teknisk er den største oppgraderingen implementeringen av ASD... mekanisk-hydraulisk diffsperre. Jeg kjøpte forøvrig en ny W201 190E 2,3 i 1989 og var veldig tilfreds med denne i et par år før jeg kjøpte en ny W124 230E. Min første bil var en W201 190E 2,0 fra 1984. Det må pokkern meg ha vært spesielt å kjøpe en 190 når den var NY! Jeg er nok for ung for å ha kunne gjort det med mine favorittbiler.. Men jeg skal nok få meg noe spesielt på listen min! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Det må pokkern meg ha vært spesielt å kjøpe en 190 når den var NY! Jeg er nok for ung for å ha kunne gjort det med mine favorittbiler.. Men jeg skal nok få meg noe spesielt på listen min! Ja, det var det.... og selv i 1989 var faceliften en temmelig fin bil. Akkurat 190E 2,3 var en svært gjennomført konstruksjon og kanskje den mest harmoniske W201 modellen når man legger vekt på effekt i relasjon til drivstofforbruk. Opplevd kvalitet lå nok minst et par hakk høyere enn på en samtidig E30. Jeg har derfor alltid hevdet at det er E36 man egentlig bør sammenligne med W201 (spesielt facelift). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Oktober 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2011 Hva med 2.6 litern da fredrik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Opplevd kvalitet lå nok minst et par hakk høyere enn på en samtidig E30. Jeg har derfor alltid hevdet at det er E36 man egentlig bør sammenligne med W201 (spesielt facelift). E30 og W201 debuterte samtidig, men som du sier - det er ikke galt å sammenligne med E36, selv om sistnevnte er 8 år nyere. Jeg har en test fra svenske Automobil våren 1993, der de sammenligner E36 318 og 190E 1.8. Og 190en vinner testen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Mye info på forumsidene til mb190klubben: http://www.mb190klubb.com/ (forøvrig en klubb som jeg og min venn Roar startet på slutten av 90-tallet ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 En kompis av meg har eid en 2,3-16 gjennom mange år. Han er ikke snill med pedalen og den bilen har tålt usansynlig mye pisk uten andre problemer enn at registeret har hoppet over to ganger. Merkelig nok har både topp og bunndel tålt dette greit. Svært morsom og lettkjørt bil, kompakt og velbygd uten nevneverdige problemer. Ikke så lunefull med hekken som E30 har en tendens til å være. Han har satt den bort på lager i påvente av tid for oppussing, til fordel for en gammel 911-turbo En kollega av meg har forøvrig kjørt over 1.000.000 km på en 84 2,0 og er godt i gang med en 85 E2,0 som "bare" er kjørt ca 500.000 km. I mine øyne vitner det om byggekvalitet som langt på vei overgår E30. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå