Gå til innhold

forslag til god trekkbil i prisklasse 20 000?

Anders_w
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stemmer for Blazer.

Brukte min forrige (til kr. 20k) for å trekker skib fra sjø. Gikk helt fint.

4.3literen drar ikke skinnet av noe som helst, men i 4x4 Low trekker den helt greit.

Bilen jeg bruker som vinterbil pr. i dag, betalte jeg 35k for, med 130 000km på telleren. Og denne er faktisk eksepsjonelt behagelig å kjøre rundt i.

Standardustyr som cruisecontroll, el-seter og Aircondition er og kjekt. ;)

Edit:

også er det vel verdt å nevne at det er veldig god deletilgang på disse fra USA. Koster ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, trenger ikke ''E'' jeg :)

hvis man kjører ubremsa henger kjører man inntil 750 kg totalvekt.

men har man henger med brems kan man kjøre henger opp til bilen egenvekt uten å ha ''BE''

i mitt tilfelle da jeg hadde e36 320 touring så har hengern min max tillat totalvekt på 1300kg.

å bilen egenvekt er 1345kg så da er jeg innfor med 45kg.

den 525tds'n der var det litt vel mye å gjøre med... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men overstiger ikke 3500kg totalt så da går nok det bra :)

for ordens skyld ett utklipp fra vegvesenet:)

Regneeksempel

Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke. I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg.

Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over 1225 kg (egenvekt) eller (3500 – 1730 = ) 1770 kg, dvs 1225 kg som er laveste vekt.

Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt). Full-lastet bil kan veie 1730 kg og full-lastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg. Siden tillatt vogntogvekt er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking.

Ergo: hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg.

Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skriver du skal trekke en båt på 1.tonn. Hva er egenvekten på båthengeren din da? F.eks har mange av MB 124 og 210 tilatt totalvekt på drøye 2100kg. Går ut ifra at de Amerikanske bilene som foreslås ikke er spesiellt mye lettere....Da begynner du fort å nærme deg smertegrensen for hva som er lov. Ta BE først som sist. Blir garantert ikke verken lettere eller billigere med årene.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hengern min er max tilatt totalvekt på 1300kg¨

selve båten veier bare 700kg

så jeg kan jo kjøre en bil med egenvekt opptil 2200kg og fortsatt trekke båtehengern min på kun ''B'' lappen.

men nok om lapp å hengere :) hake råd til BE.. da faller bilbudsjettet ned ytligere.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan han vel?

Fatter ikke at folk skal kverulere når de ikke kan regelverket..

Jeg antar dette var svar til denne:

be koster deg 4500 da. så slepper du regninga. hehe. du kommer aldri til og få kjørt no bilhenger med kun b lappen lovlig.

Jeg antar at thorbis med bilhenger sikter til biltransporter.

Det er teoretisk mulig å trekke en slik lovlig uten BE-sertifikat, men du skal finne en helt optimal kombinasjon av trekkbil, biltransporter og, ikke minst, bil oppå biltransporteren.

Siden TS skal trekke båthenger med totalvekt 1300kg, er mulighetene mange selv uten BE. Men siden 3500kg-grensen skaper problemer alt med en bil i Sharan-klassen, utgår større biler som Pajero eller Transporter.

Jeg ville kanskje vurdert å holde meg i 20.000-kroners klassen, siden ekstrabelastningen med å trekke båt lett kan påføre en gammel bil skader som koster tilsvarende innkjøpsprisen å utbedre. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...