Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har litt spørsmål ang desse 2 motorene.

2.5 literen har litt mindre hester en 2.8 literen og mindre Nm, hvor mye forskjell merker du med 2.8 literen contra 2.5? er 2.8 literen noe mer trimme vennelig en 2.5 literen? eller har jeg misforstått mye her :roll: ?

wikipedia + google gir meg svar at der bare er 1 hest i mellom motorene er det slik?

Skrevet

Det er jo 2 forskjellige motorer, M52B28 og M54B25.

M54 erstatter jo M52. Har den M54 er det også facelift modell på E39.

Rent teknisk skal jeg ikke utale meg så mye, annet en at M54 kommer med dobbel vanos.

Skrevet

Kva slags 2,5 liters motor prater du om?

523 har 2,5 liters motor og 170hk. Denne var vel fram til 2000?

Fra ca 2001 kom 525. Denne har 2,5 liters motor på 192hk.

528 var vel med fram til og med 2000. (ikkje sjekket om det stemmer)

Er vel ein fordel med størst motor med trimming. Ess har litt deler til 99 modellene og nyere

Skrevet

synes det er endel forskjell på m52 b25 og 28. b28 med manuell er rimelig friskt!

m52 b28 utgikk da m54 kom. da ble den erstattet med en treliter. 230 hk eller hva det er i den

m52b25 170hk /245nm

m52b28 193hk /280nm

m54b25 193hk /245nm

m54b30 228hk /300nm

Skrevet

E39 528i var ment til å ha 210hk ca - men ble strupet ned til 193. Usikker på hvorfor, men det har noe med modellprogrammet å gjøre. 528 ble også faset ut når faceliften kom.. Har selv eid 528, og har kjørt en 525 02 mod. Vil si at det ikke er så stor forskjell på de, men føler at 528n har litt mer moment under kjøring.

Innsuget på 528i (96-99) har mindre flow enn feks 520 og 523 fra samme årstall. Så, om du bytter innsuget ditt så vil du få litt mer trøkk i vogna. Du kan bruke et 520 innsug, men det må moddes noe for å passe på din bil. Er vel noen som selger ferdig modda også..

Skrevet

Så ja, jeg vil si at 528 har større potensiale for trim.

Skrevet
E39 528i var ment til å ha 210hk ca - men ble strupet ned til 193. Usikker på hvorfor, men det har noe med modellprogrammet å gjøre. 528 ble også faset ut når faceliften kom.. Har selv eid 528, og har kjørt en 525 02 mod. Vil si at det ikke er så stor forskjell på de, men føler at 528n har litt mer moment under kjøring.

Innsuget på 528i (96-99) har mindre flow enn feks 520 og 523 fra samme årstall. Så, om du bytter innsuget ditt så vil du få litt mer trøkk i vogna. Du kan bruke et 520 innsug, men det må moddes noe for å passe på din bil. Er vel noen som selger ferdig modda også..

Det strupet ned til 193hk pga noe avgifts nivå i Tyskland, husker jeg å ha lest en plass. Men uansett,

528 bruker samme innsuget som 523 iallefall, vist du skal hente mer hester utav en 2.8 liter så må du ha M50 2.5 innsuget, dette må modifiseres litt før at det kan passe til m52 motor. Jeg holder på med en slik ombygning nå, altså fra m52b25 til m52b28 med m50 innsug, og en chipet hjerne i tillegg. Vil da få ca 230hk.

Skrevet

Henger meg på det random hero sier her.. men absolutt.. mulig å få mye snadder ut av 528:) Og manuell er vel natt å dag i forhold til automat. Jeg har hatt noen manuelle e39`er og oppleves som mye sprekere enn automat.

  • 9 months later...
Skrevet

Noen som vet hvor du kan få sånn ombyggnings sett fra m52 til m50 innsug ? Vil teste på min egen 528 ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...