TRF Skrevet November 12, 2011 Share Skrevet November 12, 2011 Noen som vet? Har funnet frem til 2300-2700 på x5 (men skjønner ikke hvorfor det skulle variere). Men hva med syveren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet November 12, 2011 Share Skrevet November 12, 2011 X5 hengervekt varierer pga kjølekapasitet på motoren. Det finnes flere TÜV-kit for å oppgradere hengervekt med større vifte/kjølekapasitet. Se forøvrig http://www.atb-tuning.de/auflastung.html Verste jeg har hørt om er X3 med godkjent 3 tonn hengervekt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 Dra tung henger med X5 og automat er vel i seg selv dårlig business på grunn av en automat som ikke helt takler påkjenningene? Er det ikke GM kasse i de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 Bare GM-kasse på 6-sylindrede utgaver frem til en gang i 2003 (da kom det bedre kasser). V8'ern har ZF-kasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 Frem til 218 hk diesel så er det ikke så lurt nei. Men det er vel kommet en oppgradert kasse så hvis girkasse er byttet tidliggere så skal det være greit! Men er den byttet til den forbedrete eller den gamle er vanskelig å si!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 tenk å kjøpe en så dyr bil for så å finne ut at kassa er laget av mariekjeks. håpløst å ikke kunne dra en henger grunnet dårlig automat og kjølekapasitet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 13, 2011 Forfatter Share Skrevet November 13, 2011 Jeg kjenner godt til både bil, motor og kasse. Spørsmålet er enkelt og greit godkjent hengervekt, evt konkret hva som kan gjøres for å få den høyere, og hvor høy den da kan bli. Kjetil sømme, takk for link,men skjønte ikke allverden. Har du noen eksempler på om man f.eks kan få til 3 tonn på en pre face x5 3,0d? og pris? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet November 14, 2011 Share Skrevet November 14, 2011 Ser ut som at mer vekt på X5 koster ca 400 euro uten hengerfestet. Vet at en kompis av meg hentet en gammel pajero fra tyskland som hadde oppjustert vekt fra 2800kg til 3500kg. Dette gikk glatt igjennom hos tilsynet som ga ham vognkort på 3500kg. Men hvordan det er å få godkjent ombygging til mer hengervekt på en norsk bil er jeg usikker på. BMW AG har laget et skriv en gang med mer vekt på masse ulike modeller. Men tror det var før X5 sin tid. Men det er jo latterlig teit om kjølekapasitet skal stoppe oss fra å trekke riktig tunge lass! Min 4,4 fungerer jo helt fint uten viskosevifta foran selv midt på varme sommerdager i rushtrafikk og over fjellet med lovlig tung henger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2016 Gammel tråd, men jeg kom over noe her en dag. E53 x5 3,0d. Riktignok en 05modell, men den hadde utstyrskode 233 (forhøyet hengervekt). Denne kommer opp hos vegvesen.no med 3500kg hengervekt (!) Noen som vet hva som skal til for å få ettermontert kode 233? Renger med det dreier seg om kjølevifte eller noe sånt banalt. Jeg er også interessert i dette på en eldre bil enn 2005. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Januar 17, 2016 Share Skrevet Januar 17, 2016 (endret) Jeg er litt usikker på e53, men på e91 så må demper foran og bak byttes, samt bremser foran. samt fjører foran og bak(kommer ann på hva utsyr som bilen er rigget med). men vil tippe det er noe av det samme på e53. men sjekk delenr opp mot hver andre. Er ikke sikkert det er like mange valg til x5 som det er til e91 Edit:Etter og ha kikket litt så ser det ut som dempere og bremser er likt på e53, så litt snodig det der(!) ser 218 hesteren har høyere tillatt hengervekt, kan det ha noe med luft og ikke luft understell og gjøre, eller lys? trodde utstyrskode s220 til 235 var understell. i å med at det ikke er noe forskjell på dempere, eller at det er kombinasjon som gjør at dette blir mulig. som feks at luft fjæring er fjernet og at adaptiv xenon ikke er mulig da dette kan blende biler i svinger, eller noe slik absurd. Endret Januar 18, 2016 av Sand1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2016 Da har jeg dratt hjem en e53, men ikke kommet noe lengre i jakten på "233". Ringte en bmw forhandler, og som forventa var det ikke noe vettugt å få fra den kanten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 15, 2016 Share Skrevet Mars 15, 2016 På alle norsksolgte e70 og F15 X5-er denne pakken standard. Kan det ha en sammenheng med f.eks. cold climate, eller er de rett og slett så snille her til lands? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2016 Jeg mener bestemt (men mulig det gjaldt e70) at det var noe sånt fillete som kjølevifte etc. Så mulig importøren har ansett det som lurt å bare levere alle med? I Norge har jo ofte hengervekt litt fokus i salg av billigere og vanligere 4 trekkere iallefall. Men er ikke dette mulig å se i full versjonen av etk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 15, 2016 Share Skrevet Mars 15, 2016 Jeg ser på en tysk prisliste for e70 (link), og der er ikke 233 nevnt i det hele tatt slik det er i de norske (link), men man kan fortsatt trekke 3500kg. Uten 233 kan e70 trekke 2700kg (link, står på side to), men dette baserer seg på 12% helling. Tyskland benytter seg ofte av 8% helling for utregning, så her er nok alle levert med 3500kg uansett, og at det da ikke er behov for 233. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå