Gå til innhold

Tillatt hengervekt på hhv. e53 x5 og e65 730d?


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner godt til både bil, motor og kasse.

Spørsmålet er enkelt og greit godkjent hengervekt, evt konkret hva som kan gjøres for å få den høyere, og hvor høy den da kan bli.

Kjetil sømme, takk for link,men skjønte ikke allverden. Har du noen eksempler på om man f.eks kan få til 3 tonn på en pre face x5 3,0d? og pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at mer vekt på X5 koster ca 400 euro uten hengerfestet. Vet at en kompis av meg hentet en gammel pajero fra tyskland som hadde oppjustert vekt fra 2800kg til 3500kg. Dette gikk glatt igjennom hos tilsynet som ga ham vognkort på 3500kg.

Men hvordan det er å få godkjent ombygging til mer hengervekt på en norsk bil er jeg usikker på. BMW AG har laget et skriv en gang med mer vekt på masse ulike modeller. Men tror det var før X5 sin tid.

Men det er jo latterlig teit om kjølekapasitet skal stoppe oss fra å trekke riktig tunge lass! Min 4,4 fungerer jo helt fint uten viskosevifta foran selv midt på varme sommerdager i rushtrafikk og over fjellet med lovlig tung henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Gammel tråd, men jeg kom over noe her en dag. E53 x5 3,0d. Riktignok en 05modell, men den hadde utstyrskode 233 (forhøyet hengervekt). Denne kommer opp hos vegvesen.no med 3500kg hengervekt (!)

Noen som vet hva som skal til for å få ettermontert kode 233? Renger med det dreier seg om kjølevifte eller noe sånt banalt. Jeg er også interessert i dette på en eldre bil enn 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på e53, men på e91 så må demper foran og bak byttes, samt bremser foran. samt fjører foran og bak(kommer ann på hva utsyr som bilen er rigget med). men vil tippe det er noe av det samme på e53. men sjekk delenr opp mot hver andre. Er ikke sikkert det er like mange valg til x5 som det er til e91 

 

Edit:Etter og ha kikket litt så ser det ut som dempere og bremser er likt på  e53, så litt snodig det der(!) ser 218 hesteren har høyere tillatt hengervekt, kan det ha noe med luft og ikke luft understell og gjøre, eller lys? trodde utstyrskode s220 til 235 var understell. :smile: i å med at det ikke er noe forskjell på dempere, eller at det er kombinasjon som gjør at dette blir mulig. som feks at luft fjæring er fjernet og at adaptiv xenon ikke er mulig da dette kan blende biler i svinger, eller noe slik absurd. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På alle norsksolgte e70 og F15 X5-er denne pakken standard. Kan det ha en sammenheng med f.eks. cold climate, eller er de rett og slett så snille her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt (men mulig det gjaldt e70) at det var noe sånt fillete som kjølevifte etc. Så mulig importøren har ansett det som lurt å bare levere alle med? I Norge har jo ofte hengervekt litt fokus i salg av billigere og vanligere 4 trekkere iallefall.

Men er ikke dette mulig å se i full versjonen av etk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på en tysk prisliste for e70 (link), og der er ikke 233 nevnt i det hele tatt slik det er i de norske (link), men man kan fortsatt trekke 3500kg.

Uten 233 kan e70 trekke 2700kg (link, står på side to), men dette baserer seg på 12% helling. Tyskland benytter seg ofte av 8% helling for utregning, så her er nok alle levert med 3500kg uansett, og at det da ikke er behov for 233.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...