Gå til innhold

Fartssperre, alkolås, etc.... Igjen.


Simpel
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Fartssperre i en bil blir jo helt idiotisk. Tenk om det skjer noe svært alvorlig der du faktisk må kjøre over fartsgrensen? Tenker da på nødrett (reguleres av straffeloven § 47).

Alkolås har jeg ingenting i mot, men å ikke kunne kjøre med passasjer er også helt på jordet. Det er direkte diskriminering og stigmatisering av en gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartssperre i en bil blir jo helt idiotisk. Tenk om det skjer noe svært alvorlig der du faktisk må kjøre over fartsgrensen? Tenker da på nødrett (reguleres av straffeloven § 47).

Alkolås har jeg ingenting i mot, men å ikke kunne kjøre med passasjer er også helt på jordet. Det er direkte diskriminering og stigmatisering av en gruppe.

Jepp, da kan de mye heller ha, som de har foreslått i noen år tidligere, en grønn "L" bakpå i prøveperioden som er på to år fra datoen man får lappen, uansett alder. Vel, nå ser dette sikkert ganske kårny og ufresht ut for en på 18 som skal ut å kjøre, men likevel ikke et veldig dumt forslag. Litt morsomt blir det fortsatt for oss andre, samt at når man er ferdig kan man "tyne" sine venner som fortsatt kjører med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdninger i trafikken er meget viktige, men dette forslaget er faktisk helt fjernt, og ikke minst, særs diskriminerende.

Jeg kunne skrevet en side og knust hvert eneste argument fra denne tullete dama, men jeg velger å trekke fokus en annen veg;

De "tre store" ifm dødsulykker er kjent for å være fart, alkohol, setebelte.

Nå, tenk dere om, hvor mange andre omstendigheter enn dette har vi muligheten til å kontrollere i ettertid? Med mindre man har alt på film vil man ikke vite hva som skjedde (evt oppegående vitner). Sjåføren gjør en direkte kjøretenkisk feil, er uoppmerksom osv.. dette er forhold vi aldri kan vite noe om, men som garantert spiller en stor rolle.

Det er direkte missbruk av statistikk å sette den opp slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en kommer jo ikke ifra at unge herrer er kraftig overrepresentert i statistikken?

Det gjør man ikke, og derfor er det heller ikke urimelig å fokusere mer på denne gruppen. Det er bare måten dette blir gjort på, og forslagene som kommer som er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har sammenligningen vært Norge vs. Sverige. Ikke overaskende kom Norge dårligst ut, men om man setter situasjonen opp mot hverandre er det ikke så rart.

I sverige kan man kjøre bil (Epa-traktor) fra man er 16. Sverige har en veistandard som går Norske veier en høy gang, og sist men ikke minst, Sverige er mye flinkere på midtdelere.

Kjøring handler om mengdetrening, og når man i Sverige kan boltre seg fritt på veien i en bil (dog med varseltrekant bak, samt fartsperre) får man 2 år ekstra med erfaring. I tilegg til å ha bedre veistandard og sikkerhet. Så er det ikke overaskende at ulykkestallene er lavere.

Ang. fartsperre, så blir vel dette neppe noe som staten selv ønsker å betale for. Skal da ungdommene/førere med prøvetid selv betale for å få satt inn en fartsperre/plombering av sin egen bil?

Og passasjernekt blir vel å bite seg selv i ræva når de ønsker å få ned bilbruk. I stedenfor 1 bil med 4 ungdommer, så blir det nå 4 biler med 1. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor de ikke skal få kjøre med passasjerer?

Fordi noen har lest overskrifter som disse:

Fire unge drept i trafikkulykke

Jente (17) og jente (19) døde etter at bil med fire havnet i sjøen ...

Fem ungdommer i ulykke

Fire unge omkom etter møteulykke med lastebil

Og i enkelte miljøer er nye forbud løsningen på alle utfordringer. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare for dumt.. Bedre opplæring, veier osv er vel heller noe å satse på. Jeg husker jo selv fra jeg var fersk med lappen, var jo kuleste gutten i gata! Var jo heller ikke bare en gang man skulle tøffe seg med kompiser i baksetet. Men de fleste vokser det av seg. Dette viser jo igjen at nå sitter de inne på stortinget og blar igjennom gamle saker, og fant denne igjen! Det er jo ikke så lenge siden noen andre ville innføre det samme som det her... Norge i et nøtteskall:) Tenker man over det, så er det faktisk tilnærmet umulig å realisere, så bekymrer meg ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også at "1 av 5 drepte i trafikken" er ganske så lavt i forhold til så drastiske tiltak. Men uansett er tiltakene dårlige.

Når du er 18 er du myndig, enkelt og greit. Alle som tar lappen nå, får akkurat samme opplæring, og alle vet de at det er en risiko involvert, både når det kommer til uhell og dårlige førere i andre biler.

Det er mange småting vi førere kan gjøre for å forhindre ulykker. F.eks. Bruke blinklys, kjøre til siden ved håndholdt telefon og sms-bruk osv. Så har du ting som krenker manges stolthet. Tenker da på å vike for andre bilister:

F.eks. hvis du har en idiot i ræven, så kjører du inn på førstkommende busstopp i stedet for å bråbremse eller blende med tåkelys. Samme prinsipp hvis du merker noen bak deg holder større fart enn du hadde planlagt å holde, eller hvis de bare har de travelt osv. Så har du pensjonister og generelt alle som ligger under/godt under fartsgrensen, enten de er redd, varsom eller holder på med telefon. Disse burde vike for de andre bilistene.

Disse småtingene fungerer nok ikke på fyllekjørere og råkjørere uten vett, men vi sparer oss for en stor irritasjonsfaktor, og sparer kanskje noen liv, sammen med en hel del småulykker.

Det gjelder å opptre rolig og observant, med respekt for vei, avstander, bil og andre førere. Klarer vi dette, er vi godt på vei :D

Med rolig og observant, mener jeg ikke at alle skal kjøre rundt i kun 50km/t.

Med rolig, mener jeg at hvis du kjører på en vanlig riksvei i 60-sonen, der det er langt mellom hvert busstopp og ingen mulighet for forbikjøring, bilen du nærmer deg holder fartsgrensen mens du ligger 10-20kmt over. Ikke forvent at bilen foran kommer til å la seg presse opp i din fart, og ikke ligg i ræven på den og tut på fløyten. Respekter at andre vil holde fartsgrensen.

Med observant, mener jeg f.eks. i et høyt traffikert område, at du ikke skal skifte fil rett foran nesen på en lastebil. Husk at de er større, tyngre og har lengre bremselengde. Gi dem noen meter før du legger deg inn. Ser dette alt for ofte i 60-sonen inn til Bergen sentrum. 3 felt i samme retning, noen slenger seg rett foran en lastebil, det er stillestående kø rundt neste sving, og lastebilen må bråbremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig, man lærer ikke å kjøre ved å ikke få lov til å kjøre.

Men alkolås derimot er ikke det verste forslaget, men det burde være hos alle om det skal innføres, like ulovlig om en på 19 fyllekjører som om en på 40 skulle ha fyllekjørt.

Er nok flere oppi åra som fyllekjører enn ungdom, det er jeg HELT sikker på. Men om alkolås ble innført ville det nok bli utviklet måter for å gå rundt den spærra, men fyllekjøring av ungdom i helga ville kansje blitt redusert en ørliten prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...