baremats91 Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 har en ting å si, snakker av erfaring. skift viftemotstand, standard problem på E46/E39/X5. denne stjeler all strømmen, jeg er 99,9% sikker på at det er denne
oakland Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Ok, skal bestille meg en ny med det samme, den koster jo ikkje så mye, og det skader ikkje å prøve.
Alpejohn Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Med mindre vifta oppfører seg merkelig, ville jeg ventet med det, heller prøvd og kobla ut motstanden så vifta ikke får strøm. Eller kanskje like greit og ta sikringa til vifta.. Det sier at man kun bør kjøpe denne delen orginal, da de uorginale ikke holder så lenge. Og den koster ca 1000,-. Har bytta den selv på min E39, vifta mi oppførte seg rart, og kunne starte etter jeg hadde slått av tenninga, men hadde aldri problem med strøm. Og å begynne og bytte ting på måfå uten og undersøkt noe er bare bortkasta penger, du kan selvsagt ha flaks, men personlig ville jeg ikke satsa på det vertfall.
LK Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Det kan like godt være diodebrua i dynamoen som er gåen,ville nok heller koblet ut ting og sett før du kjøper nye deler.
Yngvejos Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Går ikke det and og koble et multimeter imellom + kabelen og batteriet, så får man lest av spennings trekket?Er ikke elektriker, men en kompis som er det viste meg en gang, men husker ikke hvordan det var Da kan du vertfall finne ut om det er normalt med strøm trekk. Gnister på min også når jeg kobler til. Fredrik Ved å koble mellom batteri og +-kabel vil man måle strøm. Et multimeter har typisk 10A sikring, mens en e39 kan dra opp til 800A startstrøm. Sikringen vil antagelig ryke kun av strømtrekket idet du setter målepinnen i multimeteret. Det som trengs er et tangamperemeter for likestrøm, eller måle strømforbruk med multimeter ved å dra ut en sikring og sette multimeter mellom polene frem til man finner en som trekker unormalt mye strøm,
oakland Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Med mindre vifta oppfører seg merkelig, ville jeg ventet med det, heller prøvd og kobla ut motstanden så vifta ikke får strøm. Eller kanskje like greit og ta sikringa til vifta..Det sier at man kun bør kjøpe denne delen orginal, da de uorginale ikke holder så lenge. Og den koster ca 1000,-. Har bytta den selv på min E39, vifta mi oppførte seg rart, og kunne starte etter jeg hadde slått av tenninga, men hadde aldri problem med strøm. Og å begynne og bytte ting på måfå uten og undersøkt noe er bare bortkasta penger, du kan selvsagt ha flaks, men personlig ville jeg ikke satsa på det vertfall. Jo det er sant at å bytte deler uten å vite hva feilen er er bortkastet penger. Tror kanskje jeg heller skal begynde å feilsøke litt meir. Det er bare det at jeg begynder å blit lit utolmodig. Slik som bilen er nå kan jeg ikkje stole på den. I dag tidlig kl 07.00 ca målte jeg spenningen på batteriet da viste den 11.6V og da hadde den stått natten over, i går kl 21.00 målte jeg 12.70 V på batteriet, så der har forsvunnet 1,1 V.
oakland Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Det kan like godt være diodebrua i dynamoen som er gåen,ville nok heller koblet ut ting og sett før du kjøper nye deler. Må jeg kjøpe ny dynamo dersom didebrua er defekt.? eller kan jeg kjøpe og bytte kun didebrua.?
LK Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Diodebrua kan byttes,har gjort det selv et par ganger. Men er ikke sikker på hvordan dette er på Bmw,men hele dynamoen må tas ifra hverandre. Men prøv heller å koble ting ut og la bilen stå over natten og mål. Hvis du tar av den store + kabelen på dynamoen vil du se om den er synderen eller ikke. Samme kan du gjøre med viftemotstanden.
oakland Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Diodebrua kan byttes,har gjort det selv et par ganger.Men er ikke sikker på hvordan dette er på Bmw,men hele dynamoen må tas ifra hverandre. Men prøv heller å koble ting ut og la bilen stå over natten og mål. Hvis du tar av den store + kabelen på dynamoen vil du se om den er synderen eller ikke. Samme kan du gjøre med viftemotstanden.[/quote Jepp, jeg kan begynde med å koble ut viftemotstanden og dynamoen. Takker alle for gode svar, skal ut å begynde feilsøkingen i kveld.
pedro Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Vært flere tråder om dette her inne. Min var også slik og drepte tre fire batterier på ett år. Har du normal ladespenning 14V og over 12 på batteriet er det nok ikke dynamoen. Har byttet releet inne bak konsolen på pasasjersiden to ganger allerede. Blitt bra hver gang. På noen touringer er det en strømtyv i bakluken, feks ved kabelbrudd eller mye irr på kontaktene rundt om i bakluka. P
oakland Skrevet November 27, 2011 Forfatter Skrevet November 27, 2011 Da har jeg prøvd meg litt fram, jeg koblet ut viftemotstanden over natten og det viste seg at spenningen holdt seg stabil. Målte 12.68V i går kveld kl 20.00 og det samme målte jeg nå nettopp 12.65V kl 13.45. Så kan jo tyde på at motstanden er defekt, eller delvis defekt. Jeg føler også at Varmaapparatet oppfører seg litt merkelig. Pedro: hvilket rele er det du mener,? jeg åpnet også lampeholderene bak der med skiltlysa og der ver det mye irr, dårlig kontakt.
Alpejohn Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Da har jeg prøvd meg litt fram, jeg koblet ut viftemotstanden over natten og det viste seg at spenningen holdt seg stabil. Målte 12.68V i går kveld kl 20.00 og det samme målte jeg nå nettopp 12.65V kl 13.45. Så kan jo tyde på at motstanden er defekt, eller delvis defekt. Jeg føler også at Varmaapparatet oppfører seg litt merkelig. Pedro: hvilket rele er det du mener,? jeg åpnet også lampeholderene bak der med skiltlysa og der ver det mye irr, dårlig kontakt. Da ville jeg koblet til igjen viftemotstanden og sjekket igjen i morgen, er det mye mindre da hadde jeg konkludert med at det er bare og bytte (Kjøp orginal sier dem)
oakland Skrevet November 27, 2011 Forfatter Skrevet November 27, 2011 Da har jeg prøvd meg litt fram, jeg koblet ut viftemotstanden over natten og det viste seg at spenningen holdt seg stabil. Målte 12.68V i går kveld kl 20.00 og det samme målte jeg nå nettopp 12.65V kl 13.45. Så kan jo tyde på at motstanden er defekt, eller delvis defekt. Jeg føler også at Varmaapparatet oppfører seg litt merkelig. Pedro: hvilket rele er det du mener,? jeg åpnet også lampeholderene bak der med skiltlysa og der ver det mye irr, dårlig kontakt. Da ville jeg koblet til igjen viftemotstanden og sjekket igjen i morgen, er det mye mindre da hadde jeg konkludert med at det er bare og bytte (Kjøp orginal sier dem) Jepp trur jeg konkluderer med det jeg også. Men jeg lurer på noe annet også, når jeg skal låse opp eller igjen bilen "blinker" ikkje lysene, blinklysene gir ikkje tegn, samtidig kommer der et rødt blink fra nøkkelen? dette skjedde etter at jeg koblet av og på batteriet et par ganger ++ at jeg koblet ut og inn noen sikringer. Er alt ok.?
pedro Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Skjer på E39ern min også. Virker PÅ MIN bil som om denne funksjonen av og til sammen med låsing av dørene i fart må reprogrammeres/ kodes inn på nytt. Kan ha sammenheng med at dette muligens kan programmeres fra nøkkelen? Hvis blen har vært strømtom eller nær strømtom kan jeg ha trykket og holdt knappene på senderen nede lenge? Bare noe jeg tror altså. p
Alpejohn Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Om dette kodes slik at det skal blinke så skal det jo være lagra, men ting kan jo skje, mest sansynelig er det bare og få det koda igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå