Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

For hver del E39 ikke har til felles med Rover 75 blir jeg glad! Rover 75 er en grusombil, husker den var feit når den kom men i ettertid så har den sunket! Foreldrene min holdt på å kjøpe en da de var nye husker jeg, tror fattern er glad den dag i dag for at det ikke blei sånn :roll:

Skrevet

Rover 75 var en stor suksess bl.a her i Danmark og man ser stadig mange hver eneste dag. De eldste av disse bilene er nå 12-13 år gamle og de holder svært godt. Det er lite rust og generelt få problemer på EU-kontroller. Jeg har lest flere nye og gamle tester av bilen og de bekrefter klart inntrykket. BMW gjorde en svært god jobb med Rover 75. Den er mye bedre enn det meste annet fra britiske bilprodusenter.

Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen kan synes det er en grusom bil. Bortsett fra rent subjektive synspunkter selvfølgelig. Jeg kjørte min mors Rover 75 fra Larvik til Bodø (Via et reinsdyr), og har absolutt ikke noe vondt å si om den. Kompakt, fin bil, god å kjøre, godt utstyrt osv. Hun har riktignok bare hatt den halvannet års tid, men det har aldri vært noe trøbbel med den. Vedr. rust, er falsen i forkant av panser veldig utsatt, og jeg har knapt sett en bil uten slik rust. Ellers ingen problemer.

Skrevet
Vedr. rust, er falsen i forkant av panser veldig utsatt

Høres ut som bmw har vært med i bildet her ja.. hehe

Ang. bakaksling må jeg si meg enig i at det heller er en e36/46 aksling som har vært utgangspunkt der ja.

Skrevet

Vi kan iallefall oppsummere deldiskusjonen rundt Rover 75 med at bilen var det viktigste enkeltresultatet som kom ut av BMW´s eierskap av Rover Group i perioden 1994-2000. Kjøpet trigget også utviklingen av en moderne oppfølger til Mini iom. at BMW med eierskapet fikk retten til navnet "Mini" i bilsammenheng.

Rover 75 er ikke en BMW, men den er delvis utviklet av BMW. Den har enkelte deler hentet fra BMW´s samtidige modeller og den har spesifikke tekniske løsninger hentet fra BMW. Konkrete eksempler i denne sammenhengen er M47 motoren og Z-aksel konseptet. Andre viktige komponenter som er hentet fra BMW er bl.a CAN-Bus systemet, som derfor også er direkte kompatibelt med f.eks E46 og E39.

Z-aksel konseptet ble først markedsført av BMW i forbindelse med modellen Z1 (1989-91) og iht. BMW videreført på E36 (ikke Compact), E46 og Rover 75. Noen kilder forteller at E39 også har en Z-aksel (sogar E31), men hvorvidt dette er en teknisk realitet hersker det delvis uenighet om. Utlegningene som har kommet frem i diskusjonen indikerer tydelig at kildene tar feil. Dette endrer selvfølgelig utgangspunktet for noen av mine kommentarer vedr. relasjonene mellom Rover 75 og E39.

Jeg føler meg ganske sikker på at Rover 75 ikke har den helt store interessen her inne, men selve diskusjonen er interessant i et bredere perspektiv. Den viser hvor viktig det er at folk med ulike innfallsvinkler til BMW i all vennskapelighet møtes i et forum som bimmers. De aller fleste av oss baserer kunnskap om merket og bilene på skriftlige kilder. Mye informasjon er tilgjengelig på nettet og i bøker/magasiner/brosjyrer, men konkret erfaring er uten tvil den viktigste kilden til informasjon. Det er imidlertid umulig å ha teoretisk og/eller praktisk erfaring med samtlige BMW modeller, teknikker og konsepter. Det er i denne sammenhengen at bimmers virkelig har en berettigelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...