Gå til innhold

Straff får å kjøre med henger uten hengerlappen?


ErlendSandved
 Share

Anbefalte innlegg

Når det gjelder klasse BE så kan man jo kjøre med henger med totaltvekt eksempelvis 2500kg på en bil som i vognkortet kun kan dra 2000kg. Bare å passe på å ikke laste for mye slik at hengeren (egenvekt + lass) ikke overstiger grensen for hva bilen kan trekke.

Eksempelvis kjører jeg selv en bil som kan trekke henger maks 2000kg, men hengeren jeg har er totaltvekt 2500kg. Egenvekt på hengeren er 500kg, og det betyr at jeg kan laste maks 1500kg for ikke å gå over grensen for hva bilen kan trekke (2000kg)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig er det 3500kg, tenkte galt på den gitt, 750kg er vel den regelen som var før? Er så mye rare regler :shock: blir så forvirra av det der

Med klasse B kan du trekke henge,r som har tillatt totalvekt på 750kg, uavhengig om bilen din har tillatt totalvekt på 3500kg.

Med andre ord kan du ha en vogntog vekt på 4250kg med klasse B.

Dette gjelder ikke, om du har på hengeren Tillatt totalvekt på 800kg, og bilen har tillatt totalvekt på 3450kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger minimum 2 timer veiledning (kjøretimer), sikkerhetskurs og oppkjøring. Sikkerhetskurs er vel ca. 700 kroner, kjøretime er vel omtrent det samme (varierer en del hvor man bor vel), også er det utleie av bil til førerprøve, har pakkepris på 4200 tror jeg + det statens vegvesen skal ha ;) Totalt blir det 5000 ganske presis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...