Gå til innhold

Straff får å kjøre med henger uten hengerlappen?


ErlendSandved
 Share

Anbefalte innlegg

Opptil 750kg som er tillatt på henger, men dra cvogn er lov så lenge det ikke overstiger 3500kg...!!!

Feil!

Man kan dra en henger der totalvekten på henger ikke overstiger egenvekten på bilen, ikke overstiger det bilen kan dra, og der totalvekt på bil og henger tilsammen ikke overstiger 3500kg.

Campingvogn og tilhenger har de samme reglene, det er ingen særregler for noen av disse.

Her er en veldig grei kalkulator om man er i tvil.

Foreldrene mine har en henger med totalvekt på 1400kg som kunne være greit å låne iblandt, men:

Jeg kan ikke dra den med foreldrene mine sin bil, da denne ikke kan dra 1400kg

Jeg kunne dradd den med e46-en, men den hadde ikke hengerfeste

Jeg kan ikke dra den med e61-en, da denne har en totalvekt på 2190kg

Jeg kan derimot dra den med mine svigerforeldre sin Mazda 6. Fantastiske regler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få med seg at 3500 gjelder maksimalt tillatt totalvekt for bil og henger, og ikke det de faktisk veier i øyeblikket. Og at fartsgrensen er max. 80 (eller 60 i noen tilfeller?) uansett hva skiltene langs veien sier. Blir du stoppet med 95km/t i 100-sonen på E18 får du bot som om du skulle kjørt i 95 på 80-vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som har kjørt litt med tung henger/cvogn og hatt litt opplevelser rundt situasjoner der man merker kreftene i det som henger bakpå kula, skjønner hvorfor reglene er bygd opp slik de er...

men ja, er helt enig i at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen rundt reglementet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med hengerlappen nå selv, fordi jeg får 80% dekket og den koster jo bare 5000, så jeg betaler vel 1000-lappen, billigere enn å bli tatt. Har lite erfaring med henger da, så får håpe jeg består prøven om 2 uker :P Men Mads, 60 uten brems, 80 med brems, muligens noe med under 300 kg med henger + last, men det er ikke ofte. Isåfall må man dra å veie hengeren for å vite at den er under 300 kg. Grei regel er 60 uten berms, 80 med brems :)

Ellers riktig som awt skriver her oppe, ble selv litt overrasket at det var slik, men var på lastesikringskurs igår og fikk det forklart da. Trodde selv det var maks 750 kg på hengervekt med last jeg, men neida ;)

Har man tilhenger som veier 250 kg, tillatt totalvekt på 1400 kg, banebil på 1150 kg på hengeren, bil som veier 2100 kg eller mindre (totalvekt) så kan man kjøre uten hengerlappen, det er sykt! Så lenge bilen har lov å trekke 1400 kg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...