Alpejohn Skrevet November 14, 2012 Forfatter Skrevet November 14, 2012 Stemmer at denne kan skape problemer ja, men aldri vært borti det selv. Ja virket litt logisk Ser ut som det er trangt og komme til alle koblingene på denne ventilen Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Bayerfan Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 Hei, interessant emne. På tomgang var trykket 4,6bar, dersom jeg ruset motoren i P falt det til 4,4-4,5bar.
Alpejohn Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 Det var vel ved fullgass syns jeg og huske Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
Hpi Skrevet Juni 19, 2014 Skrevet Juni 19, 2014 Hei Endte det med at du bytta denne ventilen til slutt? PRESSURE LIMITING VALVE 16121184977 Jeg holder på å styre med noe jeg tror er for lavt matetrykk, bilen stopper iblant men det er kun ved flat pedal og gjerne i en bratt oppoverbakke samtidig så jeg tror det er dieselmatingen som er problemet. Har dog ikke noen feilmeldinger som går på trykk men noe livedata fra Inpa som er litt suspekte. Med den gamle pumpa 3 år gammel "Bosh" (hvitt Bosh klistremerke) ( TI Automotive 7.50051.60.0) hadde jeg ca 3.45 bar på tomgang og falt så lavt som 2.9 i Inpa ved full last uten at bilen stoppet. Har dog en mistanke om at trykket har vært enda lavere når bilen har stoppet. Byttet pumpe til en ny "Pierburg" (TI Automotive 7.50051.60.0) Altså samme pumpe og har da 3.6 bar på tomgang og har lest ned i 3.15 i Inpa med full last men den klatrer fortere opp igjen til 3.4-3.5 enn den gamle pumpa gjorde. Har ikke fått bilen til å stoppe etter pumpebytte og jeg har virkelig prøvd. Men det er likevel altfor tidlig å friskemelde. Jeg har nå bestilt denne PRESSURE LIMITING VALVE 16121184977 fordi det er jo 4 bar pumper dette så da bør de jo klare å levere 4 bar på tomgang. I tillegg så har jeg snust litt på denne trykksensoren som sitter på dieselfilterhuset. Kan denne lese feil verdi? Virker vel rart at den bommer med 0.5 bar. Har heller ikke klart å finne denne delen å få kjøpt bortsett fra brukt fra Ebay.de med et rart nummer 2248278 http://www.ebay.de/itm/BMW-E39-E38-Dieselfilterheizung-Heizung-530d-730d-2248278-100-/380410163669?pt=DE_Autoteile&hash=item58923671d5 Så det jeg egentlig lurer på er om du noensinne skifta denne ventilen og om du isåfall fikk trykket opp til 4 bar igjen? Ble det isåfall høyere ved full last eller faller du fremdeles ned på 3 bar for så å klatre opp igjen? Ser du skriver at du fikk forskjellige målinger med Inpa i forhold til analogt trykkmåler. Digitale målinger blir vel ofte litt unøyaktige fordi de er trege men det kan jo kanskje forklare trykkfall som Inpa ikke klarer å få med seg?
Alpejohn Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Skrevet Juni 20, 2014 Hei,Bytta den ventilen ja, mener trykket ble pittelitt høyere. Tror det ligger ca på 3.9 på tomgang nå. Men har faktisk hatt feilkode på trykket et par ganger siste året. Har ikke merket noe rykking som før, men feilkoden ligger inne som shadow memory eller hva dem kaller det. Synker en del ved rusing på tomgang men det går nok ganske fort oppigjen. Ved kjøring virker det som det går under 3 bar på full gass men at det kryper oppover igjen. Har tenkt litt på om det kan være pumpa i tanken som hindrer fult trykk etter matepumpa, men vet ikke om den vil påvirke så mye. Pumpa i tanken min leverte jo grei mengde sist jeg sjekka, men det trenger vel ikke nødvendigvis om og bety at den leverer det den skal når matepumpa suger mye.. Ser heller ikke noe annet som jeg ikke har byttet, eneste filteret i tanken om der sitter et.. Nesten sånn det frister og få tak i ei litt større pumpe, sånn jeg hvertfall har MER en nødvendig trykk, for og være på den sikkre siden.. Men vet ikke om det finst pumper som passer rett på, med kanskje 5 bar eller noe.. Eller større mengde..
Hpi Skrevet Juni 20, 2014 Skrevet Juni 20, 2014 Snodige greier, siden du fremdeles har logga feilmeldinger selv med ca 3.9 på tomgang så må jo trykkfallet være endel med last. Har fått "inntrykk" av at trykket ikke skal falle så langt som til 3.0, mer rundt 3.5 men har ikke funnet noen fakta dokumentasjon på det. Står det noe om hvilket trykk det har vært i feilmeldingene dine? Da gjenstår jo egentlig bare løftepumpa i tanken. Trodde den var ei 1 bar løftepumpe som ikke skulle påvirke dette men den må gjerne mate opp og frem en viss mengde for at trykkfallet ikke skal bli for stort lenger fremme ved inlinerpumpa. En annen mulig feilkilde kan jo være sensoren i dieselfilterhuset men at den leser 0.5 bar feil virker veldig lite sannsynlig.
Alpejohn Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Skrevet Juni 20, 2014 Tror det var i underkant av 3 bar, men tydeligvis ikke så lavt at det påvirket gangen for jeg har ikke merket noe fusk eller nøkking.. Har også tenkt på sensoren, regner med den nykker selv om trykket er bra nok, om sensoren melder for la t trykk. Har sett på en 525d, der viste trykket ca 4 bar.. Og sett folk har rundt 4 i Inpa, men så høyt har jeg aldri hatt som jeg har sett.. Selv med ny pumpe og ventil.. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Hpi Skrevet Juni 20, 2014 Skrevet Juni 20, 2014 Har du prøvd å med analog trykkmåler å sammenligna med Inpa etter at du bytta ventilen? Så du skrev det tidligere at det var endel avvik mellom Inpa målingen og et analogt måleinstrument. Det kan jo kanskje virke som den digitale sensoren i filterhuset ikke er helt i lodd og Inpa får vel tallet sitt derfra skulle en tro?
Alpejohn Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Skrevet Juni 20, 2014 Har ikke prøvd etterpå nei, mener og huske jeg målte 2.5 bar manuelt og ca 3.5 på Inpa.. Hadde jo vært artig og prøvd og måle, se om jeg får gjort det i nærmeste fremtid. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Alpejohn Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Skrevet Juni 20, 2014 Føl deg fri til og forklare et par setninger rundt dette.. Hehe Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Hpi Skrevet Juni 20, 2014 Skrevet Juni 20, 2014 Det er nok slik at Inpa legger til atmosfæretrykket i tillegg til den faktiske målingen. Trykket i atmosfæren er ca 1 bar. Det betyr at det analoge manometeret og Inpa viser det samme, nemlig 2.5 Bar eller 3.5 om du vil
Alpejohn Skrevet Juni 21, 2014 Forfatter Skrevet Juni 21, 2014 Hmm.. Da stemmer det vel med ca 2.5 bar da.. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Hpi Skrevet Juli 2, 2014 Skrevet Juli 2, 2014 Ja da har jeg endelig fått matetrykket opp dit det skal være. Jeg skifta Fuel feed line som går fra dieselfilter og inn på høytrykkspumpe. Denne hadde lekkasje pga tidens tann. I tillegg så bytta jeg trykkbegrensningsventilen med tilhørende slanger. Dette er vel en slags enveisventil som skal sørge for at trykket fra inlinerpumpe ikke blør tilbake til tanken sammen med returdieselen (tror jeg) 13532248055 16121184977 Trykket er nå 4.15 bar på tomgang, ca 4.0 bar ved rolig kjøring og uansett hvor hardt jeg nå kjører så faller det ikke under 3.6 bar. Bilen føles hakket piggere nå enn før (med forbehold om placebo)
Alpejohn Skrevet Juli 2, 2014 Forfatter Skrevet Juli 2, 2014 Hm.. De blanke der har jeg også tenkt og bytte, har de så mye og si altså? Har litt lekkasje rubdt der jeg og, men det er ikke mye da.. Men skal bytte min også! Håper det ordner seg da. ☺ Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå