SweetBMW Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Hei Lurer litt på 4WD bil for "fremtiden" og lurer på om noen her inne kjører E92 coupe, med diesel og xDrive? Er dette noe tess? Vet ikke om dere har fått prøvd den nå på snøen som har kommet men er det greit "vinter" bil eller sitter man like fast? Håper noen kan fortelle litt om hva de syns om kjøreegenskapene på bilen og generelt dag til dag levelighet Takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Ville aller først bestemt deg for om du skal ha 4 eller 6 sylindre, altså 320d eller 325/330d! Tre meget forskjellige motorer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Hvorfor skal ha det? Er jo ikke i nærheten av det han lurer på? kjørte en 335ix (dog touring) på vei til Hemsedal i fjor vinter, var litt skeptisk siste bakken på vei opp til hytta med ganske heftig stigning og løs snø... Det gikk, og det gikk lett! Dog med helt nye dekk. Overaskende godt firehjulssystem BMW har fått til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Skjønner ikke helt hvorfor han først skal bestemme seg for om han vil ha 320xd, eller 325/330xd. Framkommeligheten blir mye det samme, og rekner med det er det han egentlig lurer på. Motorvalg går mer på kjøreglede og sportslighet. Om man på død og liv skal ta ut 200 hester og 9000 nm på førstegir for å ta seg løs når man har satt seg fast, vil man vel heller bare spinne seg mer fast. En kompis satt seg fast ilag med en kompis av han igjen med en 320xdat i litt løs gjørme. Men dette er bygutter på godt og vondt, ser for meg de satt den i første og fyrte gassen i bånn. "POWER!!" er ikke alltid det lureste i slike situasjoner, heller skjeldent. Litt vugging fram og tilbake, være forsiktig med gassen så hjula får feste er vel heller veien å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Bruk huet litt da gutter! Selvsagt så spiller det ingen rolle om det er en 320d eller 330d (da 325d ikke kommer med X-drive) når det kommer til fremkommlighet! Men når det er snakk om kjøreegenskaper, pris, forbruk og andre håndsverdi så spiller det noen rolle for hva slags motor som velges! En sekser koster mer i innkjøp men man får igjen med renter når det kommer til kjøreglede og yttelser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Men hvorfor skal han aller først bestemme seg for det? Sitte og google time etter time, lese inntrykk, prøvekjøre forskjellige motorer og finne ut at han vil ha 325xd, og så etterpå kommer en og sier "x-drive er søppel". Da driter han vel i hvilken motor han skal ha? Han skal jo ikke ha bilen i det hele tatt i det tilfellet! Når han spør spesifikt om fremkommelighet og kjøreegenskaper så tror jeg nok han helst tenkte på xdrive vs rwd. Er nok mye større forskjell på disse faktorene mellom rwd og xdrive enn det er mellom firer og sekser. Tenker ikke på aks og toppfart, det har lite å si på kjøreegenskaper. Tyngdeforskjell på firer og sekser har nok litt å si, men da tror jeg fremdeles drift på fire eller drift på to har mer å si. Om du er uenig, er det helt greit. Da bruker jeg tydeligvis ikke huet, så det må jeg ta på min kappe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Men hvorfor skal han aller først bestemme seg for det? Sitte og google time etter time, lese inntrykk, prøvekjøre forskjellige motorer og finne ut at han vil ha 325xd, og så etterpå kommer en og sier "x-drive er søppel". Da driter han vel i hvilken motor han skal ha? Han skal jo ikke ha bilen i det hele tatt i det tilfellet!Når han spør spesifikt om fremkommelighet og kjøreegenskaper så tror jeg nok han helst tenkte på xdrive vs rwd. Er nok mye større forskjell på disse faktorene mellom rwd og xdrive enn det er mellom firer og sekser. Tenker ikke på aks og toppfart, det har lite å si på kjøreegenskaper. Tyngdeforskjell på firer og sekser har nok litt å si, men da tror jeg fremdeles drift på fire eller drift på to har mer å si. Om du er uenig, er det helt greit. Da bruker jeg tydeligvis ikke huet, så det må jeg ta på min kappe. Nei men jeg gidder ikke å ødelegge tråden hans ved å kverrulere med deg, prøvde bare å komme med ett innspill! Og by the way, 325xd finnes ikke som jeg skrev over! Følg med! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Bruk huet litt da gutter!Selvsagt så spiller det ingen rolle om det er en 320d eller 330d (da 325d ikke kommer med X-drive) når det kommer til fremkommlighet! Men når det er snakk om kjøreegenskaper, pris, forbruk og andre håndsverdi så spiller det noen rolle for hva slags motor som velges! En sekser koster mer i innkjøp men man får igjen med renter når det kommer til kjøreglede og yttelser Kjøreglede og ytelser? Kommer helt an på hva bilen skal brukes til det. I daglig normal bruk vil en 4syl 177hk fungere minst like bra, spesielt mtp økonomi. Han blir straffet stort på innkjøpskostnader og verditap i eierskapet i tillegg. X-drive systemet til BMW fungerer fantastisk bra! Noe av det beste på markedet, så kjør på sier jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Smart innspill Nei men jeg gidder ikke å ødelegge tråden hans ved å kverrulere med deg, prøvde bare å komme med ett innspill! Og by the way, 325xd finnes ikke som jeg skrev over! Følg med! Vi kverulerer da vel ikke? Vi diskuterer, det er et diskusjonsforum. altså 320d eller 325/330d! Her nevner jo du 325? Har ikke hele modell-lineup'en til BMW i hodet, har bedre ting å tenke på (nei, i grunn ikke). Rekna med du iallefall presenterte 3 motoralternativer som var diesel og xdrive, som var det trådstarter spesifikt spurte om. En ting er å anbefale å sjekke opp motoralternativer først, men her anbefaler du han faktisk for å vurdere en 325d som altså ikke fås med xdrive, slik at om han bestemmer seg for denne og finner ut etterpå at den ikke leveres med xdrive, så må han rett og slett ta motorvalget helt på nytt? Tungvint? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 altså 320d eller 325/330d! Her nevner jo du 325? Har ikke hele modell-lineup'en til BMW i hodet, har bedre ting å tenke på (nei, i grunn ikke). Rekna med du iallefall presenterte 3 motoralternativer som var diesel og xdrive, som var det trådstarter spesifikt spurte om. En ting er å anbefale å sjekke opp motoralternativer først, men her anbefaler du han faktisk for å vurdere en 325d som altså ikke fås med xdrive, slik at om han bestemmer seg for denne og finner ut etterpå at den ikke leveres med xdrive, så må han rett og slett ta motorvalget helt på nytt? Tungvint? Ja jeg skrev 325/330d fordi det er samme motoren bare med forskjellige effekt uttak, men ja det kunne kanskje være litt forvirrende! I diesel versjon så kommer E9X kun X-drive på 320d og 330d, skal man høyere opp så må man over på bensin og 330I eller 335I! I daglig norsk trafikk så holder det lenge med 320d, spørsmålet er om vedkommene er ute etter det ekstra en 330 gir! BMW sitt X-drive system fungerer utmerket, har kun kjørt E61 525xd (bortsett fra X modellene) og det var ikke noe å si på fremkommligheten i løs snø men også i isete og svingete bakker Neste bil for meg blir nok F10 med X-drive, om det blir bensin eller diesel får tiden vise men jeg vet iallfall at det blir sekser under panseret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Desember 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2011 Takk for alle svar hittil! Ja det er kjøreegenskapene på glatta og på snøføre generelt jeg var ute etter, for etter som jeg vet så har ikke xDrive låsediffer verken foran eller bak og mister du da grepet på ett hjul er du fucked Men det virker såpass bra altså? Var inne og kikka på X5 som firehjulstrekk bil, men ble skeptisk da jeg ikke liker utseendet på tidligere X5, og siste gen X blir _DYR_. Fant derimot en snasen E92 320xd og en MEGET fin E60 530xD med Mtech Alt innenfor rimelige priser. Vil dette være noe dårlig kjøp tror dere ? mtp framkommelighet. utstyrsmessig var de ganske like, dog 5ern har jo 3,0D overfor 2.0D. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 X-drive er jo er helt vanlig firehjulsdrift system til personbiler og det er heller ikke idiotsikkert! Kjører man på grensen så risikerer man å sette seg sikkelig fast, skal man ut i gjørme eller dyp snø med en E92 330xd så ender det med at du sitter bom fast til slutt! X-drive er for å hjelpe deg den siste biten opp til hytta eller sørge for at du har bedre veigrep på vinterveier, samt at man har fremkommligheten i krevende bakker. Når det gjelder de to bilene du kikket på så er det to helt forskjellige verdener! Skal du ha 320en så ikke prøv 530en først for å si det sånn. 3,0l er ganske overlegen i forhold til 2,0l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Desember 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2011 Akkurat den biten skjønner jeg og da Fredrik. Jeg tenker ikke kjøre ut i bushen med min E60/92 sånn sett, men føret kan bli ganske sleipt i bya og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 9, 2011 Share Skrevet Desember 9, 2011 Jeg tenker ikke kjøre ut i bushen med min E60/92 sånn sett, men føret kan bli ganske sleipt i bya og. Og da funker X-drive ypperlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå