Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har en F20 (1-serie) 2012-modell som har CIC (Navi Pro). Nå har jo CIC-HIGH/NBT kommet og det frister jo selvsagt å få oppgradert på noe vis. Jeg har prøvd å grave frem litt informasjon og førsteinntrykket er at det vil innebære ganske omfattende arbeid selv om jeg har CIC fra før.

Er det noen som vet noe om denne prosessen eller som til og med har gjort det selv? :)

Takker for alle inspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig lurer jeg også på hvordan jeg enklest mulig kan oppdatere kartdata? Vet at man trenger kart-DVD'ene samt en FSC-kode, alternativt betale forhandler et par tusenlapper for jobben. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte fra CIC til NBT vil nok ikke by på så veldig mye arbeid, ettersom det kun er navicomputeren som må byttes, men det koster jo litt.

Kart DVD-er får man kjøpt for en slikk og ingenting hos forhandler, men man finner de også rundtom på nettet. FSC-koder kan kjøpes på nettet for rundt €50 og oppover. Et sted for dette er fscmap.com (som av en eller annen merkelig grunn ikke fungerer på engelsk lengre).

DIY for oppdatering av kart, samt litt info rundt FSC-kodene finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte fra CIC til NBT vil nok ikke by på så veldig mye arbeid, ettersom det kun er navicomputeren som må byttes, men det koster jo litt.

Kart DVD-er får man kjøpt for en slikk og ingenting hos forhandler, men man finner de også rundtom på nettet. FSC-koder kan kjøpes på nettet for rundt €50 og oppover. Et sted for dette er fscmap.com (som av en eller annen merkelig grunn ikke fungerer på engelsk lengre).

DIY for oppdatering av kart finnes her.

Takker for svar!

Er det virkelig kun navicomputeren som må byttes? Skjermen (m skjermoppløsning) er den samme? Har lest litt her og ser ut som om det er litt ulike tilkoblinger.

Spørsmål nummer to er om forhandler vil være villig til å gjøre dette? Eller er det ikke veldig vanskelig å gjøre jobben selv?

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i dette, men jeg har forstått det slik at skjermene er identiske. Slik jeg tolker det fra tråden du linker til er at bluetooth-modulen (combox) nå er innebygget i NBT, noe som gjør at den har flere tilkoblinger enn det CIC har.

En forhandler vil nok ikke ta i dette med en ildtang engang. :)

Jeg tviler på det er noe problem å gjøre dette selv, men det kan være greit å sette seg litt inn i slikt før en begynner. I tillegg virker det som om USB-ledninger, bluetooth-antenne og slikt må legges litt om ettersom combox-modulen er plassert bak i bilen på biler med CIC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg får fortsette å lese meg opp før jeg eventuelt kjører på. Pleier å hacke på det meste av ting som kjører et operativsystem men akkurat bilen til 380.000,- er jeg litt mer nølende å tukle med utover firmware-oppdateringer. :)

Sent from my Nexus 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med konas bil så ønsker jeg å spille av Spotify ifra android via blåtann, er det mulighet for? Får det ihvertfall ikke enket til...

Vis ikke så må jeg se på hva som må til når jeg kjøper meg en ny BMW igjen....

Spec på konas bilen

1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

1CB CO2 CONTENT

1CC AUTOMATIC START/STOP FUNCTION

1CD BRAKE ENERGY REGENERATION

2MF M L.-A. W. STAR SPOKE 193 M/MIX.T.

2PA LOCKING WHEEL BOLTS

230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT

249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL

258 RUNFLAT TYRES

3AT ROOF RAILS ALUMINIUM SATINATED

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE

4B9 INT.TRIM FINISHERS ALUM.HIGH FINISH

428 WARNING TRIANGLE

431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

441 SMOKERS PACKAGE

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

520 FOGLIGHTS

521 RAIN SENSOR

522 XENON LIGHT

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

540 CRUISE CONTROL

6FL USB-/AUDIO INTERFACE

6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH

644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF.

663 RADIO BMW PROFESSIONAL

698 AREA-CODE 2

7MF EDITION SPORT

7RS COMFORT PACKAGE

704 M SPORT SUSPENSION

710 M LEATHER STEERING WHEEL

715 M AERODYNAMICS PACKAGE

760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME

775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE

8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ikke mulig å streame musikk via bluetooth fra fabrikk på e60/e61. For å få dette til kreves det combox som aldri ble levert til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ikke mulig å streame musikk via bluetooth fra fabrikk på e60/e61. For å få dette til kreves det combox som aldri ble levert til disse.

Så det du sier at det IKKE er mulighet for å få til Spotify på Bluetooth til anlegget i bilen. Kun mobil snakking / ta & legge på samtaler via blåtann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det han sier. Det går OM du ettermonterer combox. For å ettermontere combox MÅ bilen har CIC navigasjon. E60/E61 har ALDRI blitt levert med combox, men det er mulig å ettermontere. Igjen, forutsatt at bilen har CIC navigasjon fra fabrikk eller at det ettermonteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...