Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Snakket med svaksstrøm elektriker idag, og det var ikke mulighet for å lodde på printkortet, da det var knekt hel nede i kortet.

Dem som skifter CIC unit med bryter panel bestilte et nytt for meg, da jeg har bilen hos dem og dem er nesten ferdig med jobb, og jeg ikke er hjemme. 

Pris 2956kr(CIC unit) + 94kr(bryter panel) ekstra takk. 1 uke bestillings tid. Da har jeg alt klart til jeg kommer hejm ifra jobb igjen, så får ikke håpe på at det er mer tull med dem ifra Bimmer Retrofit.

Min erfaring er at jeg aldri skal handle med Bimmer Retrofit igjen. Jeg vil heller ikke anbefale andre til å gjøre det heller.

Når dem sender ødelagt utstyr, og påstår at det er jeg som har ødelagt utstyret = veldig dårlig service.

Hadde akkuratt samme tilfelle hos meg fra bimmertech.Der var det 0 problemer.Eneste Patryck spurte etter var ett billede på hva som var galt.Gikk en god uke så lå det nytt panel i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kanskje mer tro på Bimmertech. Men får se hva resten av service ifra bimmerretrofit.com får til for meg. Den er ikke ferdige med koding og småting.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har di ikke koda opp systemet enda?Var ferdig med innstalasjonen på en lørdags kveld,blei koda ferdig via nettet på søndagen.Må si det var ganske tøfft å se på når di fjernstyrte laptoppen min fra polen å koda opp det som skulle gjørest.Tok vel en liten time så fikk jeg bare en melding på pcen om å skru av tenninga,vente 10-15min å så utforske di nye mulighetene jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er meg du tenker på, så skulle dem "teknikerne" ut på kurs, og kunne ta det 2. januar, med da kan ikke jeg før etter 2uker igjen....

Så da har jeg fått time  1:00PM EST on January 21st, som blir 07:00:00 p.m. Tuesday January 21, 2014 for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har senere versjoner her, spesielt med tanke på blåtann?
Nå sliter jeg med å holde kontakten. Den bryter etter ca 15-20sekunder. Samme om jeg streamer musikk ifra Spotify eller snakker I mobilen handsfree system.

Bimmerretrofit.com skal oppdaterte noe(21.01.14), men usikker på om de kan fikse dette? 

Men da kan jeg ihvertfall spør dem om det...

Se mine versjoner på bilde
20131227_190145_zpshp7lt2cq.jpg

20131220_120135_zpsf99c00ae.jpg

Jeg har en Samsung Galaxy Note 3 med siste Android version som er til SGN3.

Endret av RS4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de litt sære av oss, har det nå kommet en løsning for å ettermontere NBT/CIC High i "e-biler". Ettersom "F-biler" har en helt annen protokoll når det kommer til signaler, er det nødvendig med noen adaptere for å få dette til å fungere. På grunn av dette blir det også noen ulemper, og et av disse er at det ikke er mulig å få navigasjonen opp på head up-displayet for de som har dette.

Forskjellen mellom CIC og NBT er i hovedsak:

- Ingen behov for f.eks. combox eller annen bluetooth-modul, da disse funksjonene er innebygget i hovedenheten.

- Mye raskere system (bl.a. 1,3ghz mot tidligere 600mhz).

- Større harddisk, 200gb mot tidligere 80gb.

- Nyere design i menyer o.l., samt flere mindre design-finesser

- Bedre bluetooth-kompalitet, med mulighet for å bl.a. koble til to enheter samtidig.

- Mye bedre nettleser (om noen av en eller annen grunn skulle trenge dette).

- Mulighet for touch iDrive-kontroller.

- Og sikkert en god del andre ting.

Ettermonteringen for "e-biler" blir etter planen klar i januar en gang. På "F-biler" har det hele tiden vært mulig å ettermontere NBT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks at jeg nettopp installerte dette "gamle" CIC i min bil.

Bimmerretrofit.com sa at det ikke ville komme til min type bil, og derfor kjøpte jeg CIC Retrofit pakken som de solgte:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CIC-systemet blir jo ikke dårligere av den grunn, men litt teit er det jo.

Jeg har sendt forespørsel om dette til min bil, men får se hva det blir til. Det som igrunn lokker mest er mulighet for DAB+ (dette er igrunn mulig nå også, men det er endel styr). Blir jo uansett ganske teit å bruke penger på dette når jeg allerede har CIC, men om noen skulle ønske å kjøpe CIC-en min får de heller rope ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dette er virkelig en genial tråd. jeg har en F01 og har jo selvfølgelig ikke muligheter for streming via BT da. syntes dette burde vært standard men det er jo en annen sak.

så jeg jeg vurderer da en Combox fra Bimmertech. 

Spørsmålet er da hva trenger jeg mer ? har prøvd og lese litt men er noe usikker 

trenger jeg 6FL ?

min nå værende utstyrsliste i kategori S6 er:

S609A Navigationssystem Professional Navigation systemProfessional

S610A Head-Up Display Head-up display

S612A BMW Assist BMW Assist

S614A Internet Vorbereitung Internet, preparations

S615A Erweiterte BMW Online Information Expanded BMW Online Information

S616A BMW Online BMW Online S620A Spracheingabe Voice control

S633A Vorbereitung Handy Business Preparation, mobile phone, Business

S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD

S6AAA BMW TeleServices BMW TeleServices S6ABA Steuerung Teleservices Control for Teleservices

og hvis jeg kjøper det fra Bimmertech ? trenger jeg code det eller er det ferdig ? (kanskje et dumt spørsmål) må vel det siden min cic ikke har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig må du ha en software-oppdatering på CIC-en din, da din software sikkert er fra da bilen var ny. Ellers må den kodes som du nevner. Personlig hadde jeg kjøpt comboxen direkte fra BMW da dette er mye enklere, og sikkert endel billigere, men det er opp til deg.

Videre må bilen kodes for at funksjonene skal fungere.

6FL er en av standardfunksjonene i comboxen, men om du ikke har dette fra før trenger du kontakten til dette. Hvorvidt 6FL er nødvendig når du kan streame via bluetooth er jo en annen sak.

Et annet alternativ er jo å bytte til det nyere NBT-systemet som har combox "innebygget", noe som gjør at prishoppet ikke blir så veldig stort fra å kun montere combox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de litt sære av oss, har det nå kommet en løsning for å ettermontere NBT/CIC High i "e-biler". Ettersom "F-biler" har en helt annen protokoll når det kommer til signaler, er det nødvendig med noen adaptere for å få dette til å fungere. På grunn av dette blir det også noen ulemper, og et av disse er at det ikke er mulig å få navigasjonen opp på head up-displayet for de som har dette.

Forskjellen mellom CIC og NBT er i hovedsak:

- Ingen behov for f.eks. combox eller annen bluetooth-modul, da disse funksjonene er innebygget i hovedenheten.

- Mye raskere system (bl.a. 1,3ghz mot tidligere 600mhz).

- Større harddisk, 200gb mot tidligere 80gb.

- Nyere design i menyer o.l., samt flere mindre design-finesser

- Bedre bluetooth-kompalitet, med mulighet for å bl.a. koble til to enheter samtidig.

- Mye bedre nettleser (om noen av en eller annen grunn skulle trenge dette).

- Mulighet for touch iDrive-kontroller.

- Og sikkert en god del andre ting.

Ettermonteringen for "e-biler" blir etter planen klar i januar en gang. På "F-biler" har det hele tiden vært mulig å ettermontere NBT.

hva er pris på noe sånt da? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig må du ha en software-oppdatering på CIC-en din, da din software sikkert er fra da bilen var ny. Ellers må den kodes som du nevner. Personlig hadde jeg kjøpt comboxen direkte fra BMW da dette er mye enklere, og sikkert endel billigere, men det er opp til deg.

Videre må bilen kodes for at funksjonene skal fungere.

6FL er en av standardfunksjonene i comboxen, men om du ikke har dette fra før trenger du kontakten til dette. Hvorvidt 6FL er nødvendig når du kan streame via bluetooth er jo en annen sak.

Et annet alternativ er jo å bytte til det nyere NBT-systemet som har combox "innebygget", noe som gjør at prishoppet ikke blir så veldig stort fra å kun montere combox.

takker for raskt svar :) hmm men hvis jeg vil bytte til NBT må jeg vel nesten ut med hele dashbordet vel, er litt usikker på om jeg tør det. hadde det vært min gamle E60 hadde det nok vært litt lettere, men på en F01 trur jeg det er litt stress redd for og ødelegge noe.

men videre hvis jeg kjøper en Combox fra bmw (eller Koed kanskje?) så må jeg vel uansett oppdatere bilen SW først og da får jeg vel den nyeste men problemet da er vel at jeg må kjøpe sånne dyre koder av bmw hvis jeg senere vi aktivere BMW aps eller Internett eller tar jeg feil ? 

mener jeg leste noe her om at det var viktig og ha den rette versjonen ikke den nyeste ? er dette eventuelt noe jeg kan gjøre selv med usben i dashbordet ? 

ser at Koed har en Combox her men var så mange her at jeg ikke vet hvem jeg skal ha ? 

http://beta.koed.no/F01/Lim/740d/ECE/L/A/20091000/84/10/1;84_0796/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for raskt svar :) hmm men hvis jeg vil bytte til NBT må jeg vel nesten ut med hele dashbordet vel, er litt usikker på om jeg tør det. hadde det vært min gamle E60 hadde det nok vært litt lettere, men på en F01 trur jeg det er litt stress redd for og ødelegge noe.

men videre hvis jeg kjøper en Combox fra bmw (eller Koed kanskje?) så må jeg vel uansett oppdatere bilen SW først og da får jeg vel den nyeste men problemet da er vel at jeg må kjøpe sånne dyre koder av bmw hvis jeg senere vi aktivere BMW aps eller Internett eller tar jeg feil ? 

mener jeg leste noe her om at det var viktig og ha den rette versjonen ikke den nyeste ? er dette eventuelt noe jeg kan gjøre selv med usben i dashbordet ? 

ser at Koed har en Combox her men var så mange her at jeg ikke vet hvem jeg skal ha ? 

http://beta.koed.no/F01/Lim/740d/ECE/L/A/20091000/84/10/1;84_0796/

Så lenge bilen din ikke har hatt en oppdatering av software tidligere må nok denne oppdateres ja. Jeg kjenner ikke til hvordan det fungerer på F-biler, så jeg kan ikke si så mye der, men om det er likt som på e-biler så vil nyeste software kreve at du har aktiveringskoder for at BMW apps skal fungere. Internett eller andre funksjoner trenger ikke dette.

Om du får BMW til å gjøre dette får du kun nyeste software (noe som nødvendigvis ikke er negativt med tanke på andre ting). En annen ting som kan være verdt å huske på er at selv om noen skulle legge inn "riktig" software til deg, så vil denne bli overskrevet om bilen må inn for en oppdatering senere i forbindelse med f.eks. garantiarbeid.

Jeg vet ikke om det er mulig å oppdatere bilen selv på en enkel måte, men jeg tviler litt på det. På e-biler trengs det en egen dings for dette, og det er heller ikke det morsomste man kan gjøre, da det er litt risiko for at ting kan gå galt (produktene er ofte kopiprodukter fra Kina).

Hvilken combox du behøver er jeg usikker på, men du kan jo sammenligne litt delenummere og google litt, så finner du muligens forskjellen.

blir ikke noe NTB på meg værtfall etter og ha sett den videoen, ingen ting funker, vil ikke ha en bil som bare fungerer halvveis,

https://www.youtube.com/watch?v=daLPPuN2UgU

Jeg trodde faktisk NBT var ganske plug & play, men der ser det ut som jeg tok feil gitt. Da forstår jeg det valget ganske godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...