Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har innstalert det nye NBT systemet i e60/61?Sitter å lurer på om jeg skal slå til å prøve....Er ikke den store skilnadden i pris på NBT/cic men har en mistanke om det er en del mer jobb å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei folkens! Super tråd dette her. Jeg har en 2006 e91 med ccc som har tatt kvelden. Etter 32 sider her og intens googling har jeg konkludert at å erstatte ccc med cic er den rette løsningen. Fant denne enheten i går og lurer på om dere som har mer peiling synes det ser greit ut. For meg virker det som det skal funke. Har en kompis med autologic, så evt koding skal la seg gjøre. 

http://www.ebay.com/itm/BMW-3-series-E90-E91-E92-CIC-HDD-FULL-professional-navigation-upgrade-set-/261526083605?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3ce42b5815

Legger med utstyrsliste for bilen min.

S609A  NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL  Navigation system Professional
S612A  BMW ASSIST  BMW Assist
S620A  SPRACHEINGABESYSTEM  Voice control
S633A  HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH.  Preparation, mobile phone, Business
S672A  CD WECHSLER 6-FACH  CD changer for 6 CDs
S676A  HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM  HiFi speaker system
S6AAA  BMW TELESERVICES  BMW TeleServices

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser grei nok ut den. Mulig du kan få det litt billigere om du kjøper en uten deksler og emulator, men tviler på det er snakk om mange kronene.

Ettersom den er produsert i 2012 vil det være ganske enkelt å montere combox også on du ønsker det (riktignok uten BMW apps, da dette trenger en egen aktiveringskode når enheten er såpass ny).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Mulighet for comboxen er i utgangspunktet et av de sterkeste argumentene for å oppgradere for min del. Når differansen mellom brukt ccc fra 2006 og cic fra 2012 er 3-4000kr er ikke valget vanskelig :) Er ikke emulator nødvendig for at alle funksjoner skal fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår så følger det emulator med i den pakken du linket til, denne emulatoren aktiverer navigasjonen (eller i praksis overkjører en sperre som gjør at navigasjonen ikke fungerer). Samme emulator gjør også at stemmestyring fungerer uten noen dyre ekstrakoder. Denne emulatoren fungerer dessverre ikke på BMW Apps.

Man kan likevel være heldig å få tak i en CIC som har ny nok software for combox, men også såpass "gammel" at BMW Apps fungerer uten denne koden (kravet for denne kom i en senere software for å forhindre enkel ettermontering). Dessverre tror jeg at en CIC fra 2012 er hakket for ny, men om den er fra tidlig 2012, kan det hende du er heldig her. Uansett så er ikke dette en utrolig viktig funksjon i mine øyne, så jeg hadde ikke brydd meg så veldig mye om du ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, skjønner :) Har ikke satt meg så mye inn i BMW Apps enda, så hvis det skulle vise seg at det funker på denne enheten får jeg se på det som en bonus. Det viktigste er i utgangspunktet å ha samme funksjoner som jeg har i dag og i tillegg kunne bruke A2DP. Jeg må begynne med CIC og investere i combox og DAB på sikt. Takk for gode og informative svar. Det er veldig behjelpelig når man skal rote seg bort i ting man egentlig ikke har greie på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å ettermontere DAB på CIC om man skal ha det originalt. Enten må du kjøpe en uoriginal tillessmodul som fungerer "greit nok", eller så må du kjøpe CIC med DAB+ (dessverre relativt sjeldne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fantastisk tråd dette! Jeg kaster meg på i håp om å få noen tips om hvordan jeg skal gå frem for å få bluetooth i min nye 2011-modell F11. Naiv som jeg er, så trodde jeg dette var standard på så nye BMW'er, men der tok jeg åpenbart feil. Tror jeg.

Et oppslag på http://www.rubmw.ru/vincode/eng/ avslører at jeg ikke har noe utstyr som er i nærheten av bluetooth eller combox. Det står imidlertid at bilen er produsert i slutten av oktober 2010, og på andre nettsteder står det at alle biler som er produsert etter september 2010 skal ha combox som standard. Jeg har ikke funnet noen combox bak i bilen, men jeg har sikkert ikke sett nøye nok etter heller. Hvis noen av dere kan gi meg et hint om nøyaktig plassering av combox'en hadde jeg satt pris på det. Da kan jeg sjekke fysisk, til tross for at jeg ikke har troen når combox ikke dukker opp i utstyrslisten.

Tidligere denne uken sendte jeg prisforespørsel til flere BMW-verksteder, men har så langt ikke fått noe svar. Det er ferietid og fint vær.. Svar har jeg imidlertid fått fra Patryk hos Bimmertech, som foreslår at jeg kjøper komponenter og koding hos dem - og får "a local shop" til å installere det her hjemme. Finnes det noen verksted i Norge som gjør denne jobben?

Jeg har ingen erfaring med å skru på bil fra før, og er veldig skeptisk til å gå igang med dette selv. (I motsetning til den flotte samlingen av nevenyttige typer som har bidratt i denne tråden tidligere). Det er om ikke annet en fordyrende faktor vil jeg tro..

Primært er det altså ettermontering av bluetooth (for telefon) jeg er på jakt etter, men er altså veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem. Hvis det ikke er urimelige priser på å "få med" bluetooth-streaming, Connected drive e.l. i samme slengen vil jeg selvfølgelig vurdere det.

Tips og forslag mottas med stor takk! :)

/B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...