Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å bytte batteri på min 520D Touring fra 2006.

Originalbatteriet er 12V/80Ah/640A - da jeg spurte merkeverkstedet om jeg kan bytte selv fikk jeg svar at "ja", det kan jeg men bare hvis det er til batteri med nøyaktig samme spesifikasjoner. Hvis ikke, måtte det visstnok gjøres på verkstedet fordi de da måtte re-sette eller justere noe i bilens computer / elektronikk.

Nå finner jeg ikke maken batteri på f.eks. Torshov, men de har et Varta Silver Dynamic (kode H3) på 12V/100Ah/830A som ellers virker egnet.

Hva galt kan skje hvis jeg bytter til dette selv uten å gå via verkstedet?

Tillegg:

Fant etterpå et annet batteri på Torshov, Varta type F17 (Blue dynamic) med spesifikasjonene 12V/80Ah/740A (http://pmd.varta-automotive.com/pmd2/se ... 4060743132) . Det burde kanskje fungere med eget skifte uten å måtte innom verkstedet?

Skrevet

Hei!

Jeg fikk samme beskjed, fra BMW.

Det er riktig at bilens elektronikk bør få oppdatert informasjon om det er spesifikasjonsendringer på det nye,

men jeg satte inn et som var 6Ah sterkere uten å gjøre noen endringer.

Det er nå 18mnd siden og jeg har ikke merket noe forskjell.

Det siste du nevner bør absolutt kunne erstatte det gamle uten noen programmering på bilen.

Eneste forskjellen på det vs det du har er at det har større startstrøm.

Kjør på! :)

Skrevet

Dere bør ikke bare bytte batteri uten og få kodet inn batteri bytte i bilen.. Dette fordi IBS kabel og dynamo kan gå til helvete... Med et nytt batteri vil dynamo fortsatt lade og gi spenning som om det fortsatt er et gammelt og dårligere batteri som sitter der.... Har sett flere eksempler på dette... Men gjør som dere vil.. Går nok noen mnd før dere merker noe... Er en Grunn til at det skal kodes inn..

Skrevet

Takk for svar!

En ting til: for å beholde strøm på systemet under byttet har jeg tenkt å koble til et annet batteri jeg har stående til kontaktpunktene i motorrommet (der man kobler til lader eller startkabler). Fyren jeg snakket med på Torshov var en smule tvilende til at det skulle fungere, men kan ikke skjønne hvorfor ikke det skal gå. Det må jo gå en strømkrets rett derfra til terminalene på batteriet bak, for ellers kunne man ikke bruke punktene til batterilading heller??

Skrevet

Du opprettholder strømmen på bilen om du kobler f.eks en batterlader til terminalene i motorrommet. På en del biler kan en også sende 12v inn i sigarettenneren, men vet ikke hvordan denne er koblet på E61.

• 1 month later...
Skrevet

Høyre bak. Ta av dekselet til de lille rommet på høyreside, løft opp gulvet og løsne plastdekselet. Under der finner du batteriet, som på de fleste (alle?) BMW som ikke har det i motorrommet.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å beholde strøm på systemet? Om du kobler fra batteriet og kobler det til igjen fungerer bilen like fint den, med unntak av at du må stille klokken på ny.

Skrevet

Bytta på min E61 for et par uker siden. Hadde ingen form for spenning på systemet da jeg gjorde det. Tok ut det gamle 80Ah batteriet og satte inn nytt 100Ah på helt vanlig måte. Kjørte så til verksted dagen etterpå og fikk koda om størrelsen på batteriet. Izipizi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...