Gå til innhold

chiptuning 520d f11?


trond67
 Share

Anbefalte innlegg

finnes fremdeles ingen løsning for låst edc17 via obd. De aller fleste ble låst medio 2009, og noen som var fra før dette har blitt låst via den livsviktige "softoppdateringen" fra bmw (som egentlig bare hadde som misjon å låse de som ikke allerede var det).

Det er de som lager prog verktøy som kan svare på når dette kommer via obd, og siste jeg hørte var at det så mørkt ut, veldig mørkt ut. Men det gjorde det også med edc16 når det kom, og vips kunne vi ta dem via obd. Problemet som jeg har forstått det har med "RSA keys" å gjør, hvor hver eneste bil har en unik kryptering med dette, og ikke vil la seg programmere annet enn online med bmw hvor den får "neste" nøkkel. Jeg mener de har greid å gå forbi dette på enkelte biler, problemet er bare at løsningen er verdiløs, da du bare har en løsning til den enkelte bilen.

De viktigste fremskrittene er at om man har "det beste og nyeste" (som jeg har, og seriøse aktører bør ha) kan man fint lese og forsøke å programmere uten at du tar helt livet av styreenheten, dersom den var låst og du ikke fikk opp varsel om det vil ikke bilen starte på modifisert fil, men det er ikke noe problem å legge inn original fil igjen, og alt er ok. Slik var det ikke før, da man lett kunne ende opp med en "låst/død" styreenhet.

Håper dette oppklarte litt. Jeg utvikler ikke verktøy, men software til biler, så jeg kan ikke gi noen avhandling på hvorfor det er slik, det bare er sånn foreløpig. De første som kan tilby verktøy som tar låst edc17 kommer til å tjene mye penger.

Angående den bosken, jeg har demontert noen slike, mer skal jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde heller aldri i livet montert en slik boks.......... Og om det ikke er tilgjengelig hadde jeg heller venta eller gitt faen.

Kjøp heller bil med stor motor i utgangspunktet :mrgreen: For dyrt? Ja det blir det om du blir tatt for tuning også :lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgift til staten er ikke så mye å bekymre seg over.

Ikke missforstå, jeg skjønner godt de som velger en slik boks når alternativet er å åpne styreenheten. Den er ofte ikke direkte farlig, den gir økt effekt, og koster lite. At den har en del negative sider er dog ikke å komme ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skal ikke være enkelt :?

what to do.hmm

Virker fortsatt som dte systems kanskje er veien å gå da.

De har da iverfall tatt seg bryet med å utvikle forskjellige versjoner på manuel/automat og eff dyn.

Hvorfor skal DTE systems være veien og gå? Den gjør ikke stort annet en de fleste andre bokser på markedet. Annet en kansje en fancy måte og regulere motstanden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skal ikke være enkelt :?

what to do.hmm

Virker fortsatt som dte systems kanskje er veien å gå da.

De har da iverfall tatt seg bryet med å utvikle forskjellige versjoner på manuel/automat og eff dyn.

Hvorfor skal DTE systems være veien og gå? Den gjør ikke stort annet en de fleste andre bokser på markedet. Annet en kansje en fancy måte og regulere motstanden på.

Vel må jo bare innrømme at det blir mye synsing på dette feltet. Argumentene foreløpig er for det første positive tilbakemeldinger både her på forumet og ellers.

At de har tatt seg bryet med og lage forskjellige versjoner avhengig av utstyr og gear.

Bmw monterte den for Tore_s

Synns de generelt fremstår veldig seriøse på hjemmesiden.

Negativt er at den er ganske dyr 6900,- får jo bestchip.no for 2500.

Lurer veldig på hvorfor du er såpas negativ da. Har du hatt problemer med med chiptuning eller kjenner du noen som har fått problemer?

Til TBF racing.

De du har demontert. Var det pga problemer eller at kundene ønsket seg enda mer power?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skal ikke være enkelt :?

what to do.hmm

Virker fortsatt som dte systems kanskje er veien å gå da.

De har da iverfall tatt seg bryet med å utvikle forskjellige versjoner på manuel/automat og eff dyn.

Hvorfor skal DTE systems være veien og gå? Den gjør ikke stort annet en de fleste andre bokser på markedet. Annet en kansje en fancy måte og regulere motstanden på.

Vel må jo bare innrømme at det blir mye synsing på dette feltet. Argumentene foreløpig er for det første positive tilbakemeldinger både her på forumet og ellers.

At de har tatt seg bryet med og lage forskjellige versjoner avhengig av utstyr og gear.

Bmw monterte den for Tore_s

Synns de generelt fremstår veldig seriøse på hjemmesiden.

Negativt er at den er ganske dyr 6900,- får jo bestchip.no for 2500.

Lurer veldig på hvorfor du er såpas negativ da. Har du hatt problemer med med chiptuning eller kjenner du noen som har fått problemer?

Til TBF racing.

De du har demontert. Var det pga problemer eller at kundene ønsket seg enda mer power?

Det er akkurat der du bommer litt. Dette er IKKE chiptuning. Chiptuning er når du bytter eller omprogrammerer "chipen" i motorstyringen. Ikke manipulerer signalet slik som disse boksene gjør. Jeg er ikke negativ til chiptuning, har utelukkende god erfaring med det. både fra TS tuning, og spesielt ESS tuning.

At siden ser seriøs ut, med masse fancy ord. Forandrer ikke det faktum at disse boksene satt på spissen og enkelt forklart er en variabel motstand i serie. Det gjør det dog enklere og selge produktet til de som ikke vet forskjellen, og patenten.

Tuningboks som denne jallaløsningen er derimot ikke det samme, og har sett mye rart. spesielt på VAG produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt drøyt og kalle det jalllaløsning synns jeg vist de har fornøyde kunder. Og det har de jo :D

Og det er vel strengt tatt de forskjellige firmaene som kaller det chiptuning. Jeg prøver bare og orientere meg i jungelen :?

Men jeg har heldigvis ganske god tid og trenger ikke handle før veiene er bare og sommerdekkene montert.

forjåpentligvis har tunerene funnet en vei in i styringsboksen innen det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle prøve å oppklare litt her angående tuningsett som vi leverer til BMW(og andre biler)

Et tuningsett fra oss består ikke av noen motstander som det blir påstått her på forumet.

Det viser en tydelig mangel på kunnskap om hva våre tuningsett gjør.

Systemet vi leverer er høyteknologisk og kan programmeres på en meget avansert måte. Systemet kobles til på 3 forskjellige steder i motoren. Railtrykksensor, ladetrykksensor og kamakselsensor.

Maksimalt ladetrykk og dieseltrykk blir aldri forhøyet over originalverdi.

Det finnes billige og dyre "bokser", slik er det også med alt annet her i livet, kvalitet koster mer.

De som selger programvare eller tradisjonell chiptuning, vil alltid påstå at deres system er best, dette er vi vant med.

De store "hus"-tunerene, f. eks TTE(Toyota), Brabus(Mercedes), Rallitronic(som er laget av Brabus for Mitsubishi) bruker alltid og konsekvent tuningsett eller "bokser" om dere vil.

Ved service på bilen er det nå blitt helt vanlig å oppgradere software'en i styreenheten. Hvis dette gjøres forsvinner programmeringen/chiptuningen som er blitt utført på tradisjonelt vis. Dette gjelder ikke ved bruk av et tuningsett.

Ved bruk av egenprogrammering, f.eks BSR/CTC(som forøvrig er bra produkter) vil man risikere problemer ved programmering og at man legger inn eldre software enn det fabrikanten/produsenten mener er riktig for bilen/motoren.

Vi har levert tuningsett til nybilforhandlere i Norge siden 2001 og vi ville nok ikke eksistert i dag hvis "boks"-tuning er skadelig som det blir påstått.

Vi har i løpet av de siste årene levert veldig mye til den nyere 2.0-literen til BMW, da dette er en veldig mye brukt motor.

Du vil også beholde reklamasjonsretten din ved bruk av dette systemet. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven.

Det at staten kan "ta" deg for chiptuning er en utdatert oppfatning. Senest i Dagens Næringsliv rett før jul innrømte Tollvesenet ved Laila Bolstad at de IKKE kan kreve avgift for dette. SINTEF har også kommet til samme konklusjon i sin 54-siders utredning publisert høsten 2011.

Håper dette var oppklarende. Vi tar gjerne imot spørsmål om emnet.

Mvh. Terje Hasli

terje@chiptuning.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å oppklare litt her angående tuningsett som vi leverer til BMW(og andre biler)

Et tuningsett fra oss består ikke av noen motstander som det blir påstått her på forumet.

Det viser en tydelig mangel på kunnskap om hva våre tuningsett gjør.

Systemet vi leverer er høyteknologisk og kan programmeres på en meget avansert måte. Systemet kobles til på 3 forskjellige steder i motoren. Railtrykksensor, ladetrykksensor og kamakselsensor.

Maksimalt ladetrykk og dieseltrykk blir aldri forhøyet over originalverdi.

Det finnes billige og dyre "bokser", slik er det også med alt annet her i livet, kvalitet koster mer.

De som selger programvare eller tradisjonell chiptuning, vil alltid påstå at deres system er best, dette er vi vant med.

De store "hus"-tunerene, f. eks TTE(Toyota), Brabus(Mercedes), Rallitronic(som er laget av Brabus for Mitsubishi) bruker alltid og konsekvent tuningsett eller "bokser" om dere vil.

Ved service på bilen er det nå blitt helt vanlig å oppgradere software'en i styreenheten. Hvis dette gjøres forsvinner programmeringen/chiptuningen som er blitt utført på tradisjonelt vis. Dette gjelder ikke ved bruk av et tuningsett.

Ved bruk av egenprogrammering, f.eks BSR/CTC(som forøvrig er bra produkter) vil man risikere problemer ved programmering og at man legger inn eldre software enn det fabrikanten/produsenten mener er riktig for bilen/motoren.

Vi har levert tuningsett til nybilforhandlere i Norge siden 2001 og vi ville nok ikke eksistert i dag hvis "boks"-tuning er skadelig som det blir påstått.

Vi har i løpet av de siste årene levert veldig mye til den nyere 2.0-literen til BMW, da dette er en veldig mye brukt motor.

Du vil også beholde reklamasjonsretten din ved bruk av dette systemet. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven.

Det at staten kan "ta" deg for chiptuning er en utdatert oppfatning. Senest i Dagens Næringsliv rett før jul innrømte Tollvesenet ved Laila Bolstad at de IKKE kan kreve avgift for dette. SINTEF har også kommet til samme konklusjon i sin 54-siders utredning publisert høsten 2011.

Håper dette var oppklarende. Vi tar gjerne imot spørsmål om emnet.

Mvh. Terje Hasli

terje@chiptuning.com

Visst dere ikke øker ladetrykk eller dieseltrykk utover orginalverdier. Hvordan får dere mer effekt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å oppklare litt her angående tuningsett som vi leverer til BMW(og andre biler)

Et tuningsett fra oss består ikke av noen motstander som det blir påstått her på forumet.

Det viser en tydelig mangel på kunnskap om hva våre tuningsett gjør.

Systemet vi leverer er høyteknologisk og kan programmeres på en meget avansert måte. Systemet kobles til på 3 forskjellige steder i motoren. Railtrykksensor, ladetrykksensor og kamakselsensor.

Maksimalt ladetrykk og dieseltrykk blir aldri forhøyet over originalverdi.

Det finnes billige og dyre "bokser", slik er det også med alt annet her i livet, kvalitet koster mer.

De som selger programvare eller tradisjonell chiptuning, vil alltid påstå at deres system er best, dette er vi vant med.

De store "hus"-tunerene, f. eks TTE(Toyota), Brabus(Mercedes), Rallitronic(som er laget av Brabus for Mitsubishi) bruker alltid og konsekvent tuningsett eller "bokser" om dere vil.

Ved service på bilen er det nå blitt helt vanlig å oppgradere software'en i styreenheten. Hvis dette gjøres forsvinner programmeringen/chiptuningen som er blitt utført på tradisjonelt vis. Dette gjelder ikke ved bruk av et tuningsett.

Ved bruk av egenprogrammering, f.eks BSR/CTC(som forøvrig er bra produkter) vil man risikere problemer ved programmering og at man legger inn eldre software enn det fabrikanten/produsenten mener er riktig for bilen/motoren.

Vi har levert tuningsett til nybilforhandlere i Norge siden 2001 og vi ville nok ikke eksistert i dag hvis "boks"-tuning er skadelig som det blir påstått.

Vi har i løpet av de siste årene levert veldig mye til den nyere 2.0-literen til BMW, da dette er en veldig mye brukt motor.

Du vil også beholde reklamasjonsretten din ved bruk av dette systemet. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven.

Det at staten kan "ta" deg for chiptuning er en utdatert oppfatning. Senest i Dagens Næringsliv rett før jul innrømte Tollvesenet ved Laila Bolstad at de IKKE kan kreve avgift for dette. SINTEF har også kommet til samme konklusjon i sin 54-siders utredning publisert høsten 2011.

Håper dette var oppklarende. Vi tar gjerne imot spørsmål om emnet.

Mvh. Terje Hasli

terje@chiptuning.com

Visst dere ikke øker ladetrykk eller dieseltrykk utover orginalverdier. Hvordan får dere mer effekt da?

Det jeg skriver er at maksimalt trykk ikke overstiges. Trykket økes f.eks fra 600 til 700bar (railtrykk), men aldri over f. eks makstrykket på 1500bar.

Dette gjelder også ladetrykk. Her MÅ man inn med programmering for å heve grensen for makstrykk.

Alle våre tuningsett kommer med en typegodkjenning med dokumentasjon på økt effekt fra en uavhengig testinstitusjon.

Jeg er ikke utvikler av systemet og kan ikke svare deg dypere på spørsmålet ditt, men vi kan dokumentere at makstrykk ikke overstiges.

Det er en av grunnene til at vi leverer tuning til nybilforhandlere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...