Gå til innhold

chiptuning 520d f11?


trond67
 Share

Anbefalte innlegg

Du vil også beholde reklamasjonsretten din ved bruk av dette systemet. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven. Det at staten kan "ta" deg for chiptuning er en utdatert oppfatning. Senest i Dagens Næringsliv rett før jul innrømte Tollvesenet ved Laila Bolstad at de IKKE kan kreve avgift for dette. SINTEF har også kommet til samme konklusjon i sin 54-siders utredning publisert høsten 2011.

Håper dette var oppklarende. Vi tar gjerne imot spørsmål om emnet.

Mvh. Terje Hasli

terje@chiptuning.com

Her synes jeg du var svært uklar....

Kan du utdype dette med garanti? Forklar hva som skjer dersom jeg får motorhavari og det kommer klart frem at min bil/motor er chiptunet, hvem betaler regninga?

Kan du samtidlig utdype dette med avgift til Staten dersom du blir tatt i HK kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du vil også beholde reklamasjonsretten din ved bruk av dette systemet. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven. Det at staten kan "ta" deg for chiptuning er en utdatert oppfatning. Senest i Dagens Næringsliv rett før jul innrømte Tollvesenet ved Laila Bolstad at de IKKE kan kreve avgift for dette. SINTEF har også kommet til samme konklusjon i sin 54-siders utredning publisert høsten 2011.

Håper dette var oppklarende. Vi tar gjerne imot spørsmål om emnet.

Mvh. Terje Hasli

terje@chiptuning.com

Her synes jeg du var svært uklar....

Kan du utdype dette med garanti? Forklar hva som skjer dersom jeg får motorhavari og det kommer klart frem at min bil/motor er chiptunet, hvem betaler regninga?

Kan du samtidlig utdype dette med avgift til Staten dersom du blir tatt i HK kontroll?

Ved en evt. feil på f.eks motoren, må importør/selger(via en 3.part) bevise med med enn 50% sannsynlighet at feilen har direkte årsakssammenheng med tuningen.

Hvis de kan gjøre dette, vil selvfølgelig vi være ansvarlig for å rette opp.

Tollvesenet kan KUN kreve avgift hvis de nye dataene på bilen er ført inn i det sentrale registeret AUTOSYS.

Vegvesenet kan KUN føre dette inn hvis bileier frivillig kommer med typegodkjenningspapirer fra tuningleverandør.

Det er regelverket til staten som gjør dette komplisert.

HK kontroll er bare noe de skremmer med, dette har KUN blitt gjort på "gatebiler" som har vært involvert i ulykker.

Ved en hypotetisk HK-kontroll, er det å gi deg en mangellapp det sterkeste virkemidlet de kan bruke mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de aller fleste biler skal IKKE girkassa røres, dette gjelder også BMW.

Dette fordi girkassa selv "lærer" seg de nye verdiene og opererer etter dette.

F.eks HARTGE leverer et tuningsett til denne bilen, også uten å røre girkasse.

Her kan dere laste ned TÜV-deletypegodkjenning for denne bilen:

http://pubadmin.ostfold.net/data/downlo ... P-0070.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke kommer klart frem hvordan en slik boks fungerer, så kan kanskje jeg oppklare litt;

De fleste bokser kobles kun på railtrykksensor, dette gjelder også de fleste fra DTE, dog ikke de nyere. Jeg vil her ta utgangspunkt i den "enkle" typen, rett og slett fordi dette illustrerer den fundamentale forskjellen greit, det blir de samme aspektene ved å koble seg inn på kam sensor og trykk føler, dog er dette en bedre løsning da man i det minste til en viss grad tar med seg to viktige faktorer. Det er i all hovedsak ved railtrykksensor effekten hentes på en slik boks. Dersom det kun var økning av railtrykk i de "lavere" områdene, vill man aldri fått høyere maximal effekt, ettersom den går på fult trykk i det området den utvikler mest effekt.

En vanlig missforståelse er at det er det økte railtrykket som gir effekten, dette er feil. Man vil kun kunne øke railtrykket marginalt uten å få feilkoder (det ligger en tabell som regulerer signalene til trykkregulering, denne tillater bare en viss grad av avvik). Derimot så er det det faktum at styreenheten leser et lavere trykk som gir resultater, fordi den ta vil ta åpningstid til dysene fra et annet sted i tabellen.

Hvorfor er dette problematisk? Fordi når styreenheten (og dermed også automatkassa) tror at bilen gir 60mm^3 diesel per slag, så gir den kanskje 80mm^3. Dette betyr at HVER ENESTE tabell som bruker innsp mengde som en av aksene (de fleste) ikke vil få riktig verdi, og dermed regulere feil. For å gjøre det litt mer relevant til edc17 som står i denne bilen, som er NM basert, så når DDE og EGS tror det er snakk om 340nm, så er vi kanskje på 410nm.

En styreenhet har et sett med inganger og utganger. I mellom her, så går den innom flere tabeller for å beregne rette verdier. Når du jukser med inngangene så kan ikke styreenheten lære seg de nye verdiene. Eks: Det er definert en viss % lock up ved et visst dreiemoment. EGS kan aldri "av seg selv" legge på mer lock up, da den aldri får vite at det kommer mer kraft (ved bruk av en slik boks). Det samme gjelder lamell trykk.

Det fine med de fleste BMW motorer, er at tabellene er kalibrert ganske langt utover hvor de operer originalt, selv om bilen originalt aldri får mer enn 55^mm3, kan den gjerne ha "innsp start" tabell kalibrert helt opp til 85mm^3. Dette kan man dra god nytte av ved omprogrammering. Lurer man inngangene gjør man disse tabellen til en viss grad verdiløse.

Fungerer poewerboxer? JA. Det er dette som er så fint med diesel, mer drivstoff= mer kraft. Er det fare for motorhavari? Stort sett ikke. Men man vil aldri ha samme mulgihet til å endre karakter i positiv retning, over hele registeret, med en box. Man tukler også med alle tabeller som har med innsp å gjøre (åpningstids tabellen er en såkalt kalibreringstabell, og et viktig grunnlag.). Derfor vil alle biler som har box vise en meget snilt forbruk på kjørecomputeren, fordi den tror den sprøyter inn mindre diesel enn den gjør.

Det som er vitig å merke seg her; mange software tunere tar "effektive" (lette og tidsbesparende) løsninger. Det betyr at mange filer (og jeg har sett en del) i praksis er en "powerbox", bare inne i ecu.

Til DTE; det er ingen grunn til å føle seg angrepet av dette innlegget, jeg er sikker på at produktet deres er blant de bedre boxene. Men man kommer ikke ifra de grunnleggende prinsippene bak en "box".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse gjør det selv boksene en kan koble til bilen for så programere den selv?

Fungere disse like godt som når et verksted omprogramere bilen?

Om ja så er vel disse passe geniale siden det er enkelt å tilbakestille bilen før service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info til de som ønsker orginalt bmw performance power kit til F10/F11!

En kompis på Stenshagen var sist uke i Portugal og testet den nye BMW 3 serie, der var det også info om allt nytt innen bmw performance power kit.

Der ble det vist frem en del info og sagt at det alt var klart et nytt kitt til disse bilene, det ble da oppgradering på intercooler++ ca 210hk og 460Nm. Pris i Tyskland ville ligge på ca 1300 euro.

Som de fleste vet finnes det alt et kit til salgs i dag men kun til manuel kasse og den gir ca 200hk og 420Nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de aller fleste biler skal IKKE girkassa røres, dette gjelder også BMW.

Dette fordi girkassa selv "lærer" seg de nye verdiene og opererer etter dette.

F.eks HARTGE leverer et tuningsett til denne bilen, også uten å røre girkasse.

Her kan dere laste ned TÜV-deletypegodkjenning for denne bilen:

http://pubadmin.ostfold.net/data/downlo ... P-0070.pdf

Er systemet deres på de nye BMWéne samme som Hartge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke kommer klart frem hvordan en slik boks fungerer, så kan kanskje jeg oppklare litt;

De fleste bokser kobles kun på railtrykksensor, dette gjelder også de fleste fra DTE, dog ikke de nyere. Jeg vil her ta utgangspunkt i den "enkle" typen, rett og slett fordi dette illustrerer den fundamentale forskjellen greit, det blir de samme aspektene ved å koble seg inn på kam sensor og trykk føler, dog er dette en bedre løsning da man i det minste til en viss grad tar med seg to viktige faktorer. Det er i all hovedsak ved railtrykksensor effekten hentes på en slik boks. Dersom det kun var økning av railtrykk i de "lavere" områdene, vill man aldri fått høyere maximal effekt, ettersom den går på fult trykk i det området den utvikler mest effekt.

En vanlig missforståelse er at det er det økte railtrykket som gir effekten, dette er feil. Man vil kun kunne øke railtrykket marginalt uten å få feilkoder (det ligger en tabell som regulerer signalene til trykkregulering, denne tillater bare en viss grad av avvik). Derimot så er det det faktum at styreenheten leser et lavere trykk som gir resultater, fordi den ta vil ta åpningstid til dysene fra et annet sted i tabellen.

Hvorfor er dette problematisk? Fordi når styreenheten (og dermed også automatkassa) tror at bilen gir 60mm^3 diesel per slag, så gir den kanskje 80mm^3. Dette betyr at HVER ENESTE tabell som bruker innsp mengde som en av aksene (de fleste) ikke vil få riktig verdi, og dermed regulere feil. For å gjøre det litt mer relevant til edc17 som står i denne bilen, som er NM basert, så når DDE og EGS tror det er snakk om 340nm, så er vi kanskje på 410nm.

En styreenhet har et sett med inganger og utganger. I mellom her, så går den innom flere tabeller for å beregne rette verdier. Når du jukser med inngangene så kan ikke styreenheten lære seg de nye verdiene. Eks: Det er definert en viss % lock up ved et visst dreiemoment. EGS kan aldri "av seg selv" legge på mer lock up, da den aldri får vite at det kommer mer kraft (ved bruk av en slik boks). Det samme gjelder lamell trykk.

Det fine med de fleste BMW motorer, er at tabellene er kalibrert ganske langt utover hvor de operer originalt, selv om bilen originalt aldri får mer enn 55^mm3, kan den gjerne ha "innsp start" tabell kalibrert helt opp til 85mm^3. Dette kan man dra god nytte av ved omprogrammering. Lurer man inngangene gjør man disse tabellen til en viss grad verdiløse.

Fungerer poewerboxer? JA. Det er dette som er så fint med diesel, mer drivstoff= mer kraft. Er det fare for motorhavari? Stort sett ikke. Men man vil aldri ha samme mulgihet til å endre karakter i positiv retning, over hele registeret, med en box. Man tukler også med alle tabeller som har med innsp å gjøre (åpningstids tabellen er en såkalt kalibreringstabell, og et viktig grunnlag.). Derfor vil alle biler som har box vise en meget snilt forbruk på kjørecomputeren, fordi den tror den sprøyter inn mindre diesel enn den gjør.

Det som er vitig å merke seg her; mange software tunere tar "effektive" (lette og tidsbesparende) løsninger. Det betyr at mange filer (og jeg har sett en del) i praksis er en "powerbox", bare inne i ecu.

Til DTE; det er ingen grunn til å føle seg angrepet av dette innlegget, jeg er sikker på at produktet deres er blant de bedre boxene. Men man kommer ikke ifra de grunnleggende prinsippene bak en "box".

Så vidt jeg kan forstå så kobles de nye boxene til på 3 forskjellige steder i motoren, railtrykksensor, ladetrykksensor og kamakselsensor.

Mener du at dette er like "dårlig" som du beskriver over?

Gjør ikke HARTGE det på samme måte?

Er det analoge boxer du beskriver over eller gjelder dette alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg prøver å få frem da, jeg vet at disse nye kobles på kam og trykk i tilegg, men det er akkurat samme prisnippet der, som på railtrykksensore, følgene blir de samme. Men ja, det er bedre med en boks som kobler seg på alle disse enn en som kun går på railtrykk, men det er fremdeles en box. Digitaltm analogt, det spiller ingen rolle (utenom for produsenten, mye vanskeligere å unngå feil med analogt).

Står faktisk i tredje setningen ;)

At hartge nå bruker box er rett og slett fordi det ikke finnes noe obd løsning om dagen. Forøvrig er ikke Hartge det det var før bare så det er sagt (tidligere hartge "fan" her). Produkt linja deres i dag har lite eller ingeting med slik hartge var før å gjøre. Skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har lest gjennom denne tråden, og ser det er mange gode forklaringer og beskrivelser hvordan tuning fungerer. Men er egentlig konkluksjonen da at det er orginal BMW tuning som er veien å gå pr i dag?

Da slipper man powerbox, samt man får chiptuning. TRF-Racing skriver: "finnes fremdeles ingen løsning for låst edc17 via obd" Så da har vi vel ingen alternativ uten powerbox???

Litt info til de som ønsker orginalt bmw performance power kit til F10/F11!

En kompis på Stenshagen var sist uke i Portugal og testet den nye BMW 3 serie, der var det også info om allt nytt innen bmw performance power kit.

Der ble det vist frem en del info og sagt at det alt var klart et nytt kitt til disse bilene, det ble da oppgradering på intercooler++ ca 210hk og 460Nm. Pris i Tyskland ville ligge på ca 1300 euro.

Som de fleste vet finnes det alt et kit til salgs i dag men kun til manuel kasse og den gir ca 200hk og 420Nm.

Noen som vet mer når dette kommer til Norske forhandlere, samt hvilken pris dette ligger på. Anntar prisen er ca den samme som kitet for Man gir, men finner ikke pris. Finner heller ikke løsningen for Automat på BMW sine hjemmesider. Hadde gjort seg med 26Hk og 80Nm mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt rundt på nettet, og funnet disse datoene for lansering av Powerkit:

- tidlig sommer

- sommer

- desember 2012

Så får vi se når det kommer. Blir sikkert for dyrt uansett :evil:

Men fant denne siden: http://www.superchips.co.uk/search?make ... riant=2338

Der står det at de remapper ECU. Står ingen plass som jeg har sett at det er Powerbox de setter i. Betyr dette at de har kommet forbi BMW sine sperrer? (I så tilfellet ryker uansett garantien ved neste service, men jeg har bare ett år igjen, da bilen er tyskimportert)

Her er en link til BMW M Performence Parts katalogen: http://www.bimmerfest.com/pdf/m_perform ... atalog.pdf

Liker ikke at det står at Hk og Nm er oppgitt med samme verdier for både Man og Aut. 200Hk og 420Nm. Håper Jon Erik har rett, med at de kommer med 210Hk og 460Nm for Automat kassen.

EDIT: Her er en Nordmann som har fått installert BMW Performence kit i Tyskland på sin 520d med Automat (163Hk versjon)

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=664808

Pris 1300 Euro = 9900Nkr i Tyskland med arbeid. Ca pris i Norge med arbeid er 23.000 ref linken.

Men vil fortsatt ha 210Hk og 460Nm. Noen som vet om dette kittet kommer i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...