Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Senket min E34 i høst, og syntes den ble noe høy foran.

Lurer på å kappe av en vinding foran, for å få den litt bedre.

Snakket litt rundt, og mange sier at det ikke er noe problem, og andre sier at man minster kjøreegenskapene helt.

Er det noen som kan gi forklaring på dette, om hva som er rett?

Kan vel ikke ta så stor skade å bare kappe en vinding? :)

- Fredrik

Skrevet

Går helt fint, men du ødelegger spennet i fjæra ja.. :) Men merker ikke det så mye med mindre du kjører inspirert hver dag..

Husk at du får kjøreforbud/avskiltning (eller i verste fall mister lappen) for kappa fjærer..

Skrevet

1 runde går helt fint, hvor mye senking har du nå?

har du org dempere vil jeg anbefale å bytte til dempere med kortere stempel, ellers kan du bunne demperen, og det ødelegger hele kjøringen.

pass på at fjøren ikke er løs når demper er fullt uttrukket, da kan fjøren hoppe av når du kjører litt inspirert :)

Skrevet

Kjøp justerbart med engang, så kan du kjøre så lavt du vil, ha stiv nok bil til å gjøre det (kappa fjærer blir alltid mykt..), og heise opp igjen når du en gang finner ut du vil det ;)

Skrevet

Tja er ikke noe stort problem å kjøre med kappede fjærer, men helt anbefalt er det dog ikke. En runde tror jeg skal gå heelt fint. Og Mikael-b, årsaken til at vi med E34 ikke orker justerbart er fordi det koster 12-14k ferdig sveist :P

Skrevet

Tja, 8-9000 ferdig frakta og momsa fra Ebay (ferdig kit).

Skal du ha Bilstein rundtom (eller noe annet som er brukende), blir det fortvekk 4000-5000 bare for demperne.. I tillegg fjærer og topplager :)

Skrevet

kjøpte jo nye bilstein, og er veldig fornøyd med det.

Ble stiv som bare det :)

Kjøpte også alt av topplager osv også.

Kom vel totalt på 13.000kr, men da har jeg ihvertfall noe som holder, og ikke noe jalle justerbart som går i stykker i hue og ræva :P

Skrevet

Kom vel totalt på 13.000kr, men da har jeg ihvertfall noe som holder, og ikke noe jalle justerbart som går i stykker i hue og ræva :P

Aner jeg en liten anger her? :lol:

Skrevet
Kjøp justerbart med engang, så kan du kjøre så lavt du vil, ha stiv nok bil til å gjøre det (kappa fjærer blir alltid mykt..), og heise opp igjen når du en gang finner ut du vil det ;)

Kapper man vindinger av en fjær, så blir den stivere, IKKE mykere.

Skrevet

Kapper man vindinger av en fjær, så blir den stivere, IKKE mykere.

Du mener det.

Grunnen til at bilen føles stivere er den blir lavere og det er kortere å bunne demperen.

Enhver som har litt peiling på fjærstål, vet at spennet i fjæra blir mindre jo færre vindinger den har (i forhold til hvor mange vindinger den egentlig skal ha. Fjærer med originalt få vindinger har mer spenn i stålet, fjærer med flere vindinger har mindre spenn i stålet avhengig av vekt på bil etc.).

Det vil altså si at en fjær som kappas blir mykere..

Så med mindre du har noen ultrastive dempere, bumpstops som stopper fort, så blir bilen myyk når du kapper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...