Spretter Skrevet Januar 16, 2012 Skrevet Januar 16, 2012 Får snart denne 08 530d. Å fjerne swirl flapsene er kanskje greit da det er en enkel måte å begrense muligheten for havari? De kan fjernes på denne motoren? Fjerning av EGR/AGR på denne vil gi feilmelding? Men DP filteret vil få kjørt seg ekstra hvis ikke noe av dieselpartikelene blir forbrent? Å fjerne filteret begynner å bli litt "drastisk".
spitz Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Er det noen her på forumet som har konkrete erfaringer med swirl flaps-trøbbel? Har hørt veldig, veldig mye om at disse skaper så enormt mye trøbbel, men det virker stort sett å være basert på prat fra andre forumer, noen som har hørt noe fra noen som jobber på BMW-verksted osv. Minner litt om alle som i Porsche-miljøet advarer så kraftig mot de såkalte RMS-problemene til Boxster - veldig grovt overdrevet, spør du meg - i hvert fall så lenge man bruker huet og vedlikeholder bilen. Spørsmålet mitt er vel kort og godt - hvor mange har konkrete swirl flaps-erfaringer, og hvor stor er faktisk sjansen for at dette vil by på trøbbel? Slik det legges frem her (og mange andre steder - ofte av folk som lever av å selge biter som blender hullet) er man nesten garantert å støte på disse problemene hvis man kjøper BMW-diesel...
Saltkjelen Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Jeg vet nå om 3-4 biler som har hatt swirl flaps havari bare de siste månedene. Problemet er antakeligvis ikke så stort som det kan virke som, men problemet kan/blir katastrofale om/hvis/den gangen det skjer. Den tryggeste, beste og rimeligste måten å forsikre seg mot swirl flaps havari er å fjerne speldene og kjøpe blendelokk. Det blir billigst å gjøre dette når man f.eks bytter glødeplugger og veivhusventilasjon. Bytte av sistnevnte er jo svært fordelaktig for å bevare turboen..
Spretter Skrevet Januar 17, 2012 Forfatter Skrevet Januar 17, 2012 Nå kjøper jeg beste forsikringen man kan få, dvs den med motor og girkasse dekning, så skulle noe skje så dekkes det forhåpentligvis. Meeeen, hvis problemene kan forebygges så gjør jeg nok heller det selv om jeg ideelt sett vil he en 100% original bil. Er veivhusventilasjonen tricky å bytte?
spitz Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Jeg vet nå om 3-4 biler som har hatt swirl flaps havari bare de siste månedene. Problemet er antakeligvis ikke så stort som det kan virke som, men problemet kan/blir katastrofale om/hvis/den gangen det skjer. Den tryggeste, beste og rimeligste måten å forsikre seg mot swirl flaps havari er å fjerne speldene og kjøpe blendelokk. Det blir billigst å gjøre dette når man f.eks bytter glødeplugger og veivhusventilasjon. Bytte av sistnevnte er jo svært fordelaktig for å bevare turboen.. Og er det virkelig ingen problemer med å fjerne swirl flaps og blende hullene? I hodet mitt virker det ikke spesielt kostnadseffektivt av BMW å putte inn ting som er der for no reason, så jeg har vanskelig for å tro at det har null innvirkning på noe som helst når de fjernes...
Spretter Skrevet Januar 17, 2012 Forfatter Skrevet Januar 17, 2012 Swirl flaps gir litt mer kraft på lave turtall da lufta inn i sylinderen får større fart (bigger boom) pga mindre hull?
TRF Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Swirl flaps gir IKKE mer effekt på lavt turtall. Det er dog riktig som du sier at man oppnår høyere hastighet på lufta som går inn = høyere fyllingsgrad. Dette fører til en magrere blading, som fører til mindre utslipp. Ettersom at diesel brenner ekstremt godt på et veldig brett spekter av AFR vil dette ikke påvirke effekten merkbart. Det går ikke inn noe mer diesel med swirlflaps aktive, ergo heller ikke mer kraft.
Spretter Skrevet Januar 18, 2012 Forfatter Skrevet Januar 18, 2012 Ja, ok. Var ikke heeeelt sikker på om det ga mer eller mindre effekt, derfor spørsmålstegnet Men disse finnes i denne 2008 E61 530d motoren, og null stress å fjerne disse? Hva mer ville du gjort med denne motoren? Ikke for effekt, men for problemfritt eie.
badsha Skrevet Januar 18, 2012 Skrevet Januar 18, 2012 jeg hadde ikke swirlflaps på min bil, men jeg har fjernet DPF samt blokkert EGR,(dette er seff programert vekk.) bilen er en drøm å kjøre!!!, men merker ingen forskjell på at bilen tar lengere tid på å bli varm. Det blir varmt og godt her:)
Spretter Skrevet Januar 18, 2012 Forfatter Skrevet Januar 18, 2012 Hvordan går det med katalysatoren når man har fjernet EGR og DPF samt swirl flaps? Vil den kunne tettes, eller er disse partiklene så små at de slipper gjennom?
Spretter Skrevet Januar 20, 2012 Forfatter Skrevet Januar 20, 2012 http://forum.bmw5.co.uk/topic/51790-e60 ... al-update/
DieselVegard Skrevet Januar 20, 2012 Skrevet Januar 20, 2012 Swirl flaps gir IKKE mer effekt på lavt turtall. Det er dog riktig som du sier at man oppnår høyere hastighet på lufta som går inn = høyere fyllingsgrad. Dette fører til en magrere blading, som fører til mindre utslipp. Ettersom at diesel brenner ekstremt godt på et veldig brett spekter av AFR vil dette ikke påvirke effekten merkbart. Det går ikke inn noe mer diesel med swirlflaps aktive, ergo heller ikke mer kraft. Høyere gasshastighet ER IKKE LIK høyere fyllingsgrad i dette tilfellet. Når flappen er stengt er det jo bare 6 av 12 innsugsporter som er i aksjon. Det disse gjør, er å lage swirl i lufta som går inn i sylinderen som gjør at dieselen forstøves bedre. Det har ingenting med hestekrefter å gjøre, kun lavere utslipp på grunn av bedre blandings mellom luft og diesel ved lave gasshastigheter.
DieselVegard Skrevet Januar 20, 2012 Skrevet Januar 20, 2012 du får måle da. Måle hva, gasshastigheten eller fyllingsgraden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå