Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en BMW 2003 mod som har gått 84,000.. synest dette var veldig lite når jeg kjøpte den (en av grunnene for jeg faktisk kjøpte den)

Men jeg lurer på om der er noen måte å finne ut om den har blitt jukset med km stand? For jeg har en litt dårlig feeling på det.. da den er en smule "slitt" eller hvordan jeg skal forklare det.. jeg finner stadig småfeil her og der og får da en litt dårlig følelse av og til på om den har blitt jukset med..

Det er mest kosmetiske feil jeg legger merke til, litt oppripet noen plasser innvendig (fremme), setene er strøkne though, vinduet bake har klikket så jeg klarer ikke å sveive det helt opp, vinduene fremme klikker litt av og til (elektrisk), glassene på frontlykter og blinkers var veldig slitt og sprukne, der er en del rust i motorrommet (på skruer spesielt og spennrullene)

Noen feil på ledningsnettet virker det som, når jeg målte på baklyktene så hopper det veldig mellom 6 og 12V så lysene bake driver å lyser svakt så sterkt (nesten umulig å se da)

Der er ingen rust under bilen heldigvis. Men synest det er litt mye småting for å ha gått så lite...

Er det noen måte å finne ut på om den er jukset med eller om det er bare en VELDIG sloppy fyr som har eid bilen før..

thanx .. :)

Skrevet

Som regel pleier du å få en tamper dot i speedometeret når km.stand er modifisert eller du har byttet speedometer.

Ellers kan du sjekke det ved å gå inn på lysmodul, der lagres km.stand, så denne vil følge bilen. Gjøres fort på verksted.

Skrevet

kan jo være at bilen rett og slett ikke har vært tatt vare på og det da ;)

servicehefte, medfølger det? rart om det skulle være borte. papirer fra gamle eukontroller? eller kvitteringer ellers?

bmw kan vel lese av hvilken km som er på lysmodulen / hjernen i bilen. jeg fikk med ett skriv på min bil om at bmw i trondheim hadde sjekket km til ok.

Skrevet

Hva er "Tamper dot"? :oops:

Følger med servicehefte for bilen, men bare t.o.m 30000 eller 40000. Siste dokumenterte service var vel i 2005 el 2006.

Okei, da tror jeg at jeg skal stikke innom en BMW forhandler imorgen..

Om det er jukset med km stand - har jeg noen form for å få tilbake pengene da de har skrevet i kontrakten at den har bare gått så langt som de sier?

Skrevet

De som virkelig kan dette med å endre kilometerstand får både endret i lysmodul og fjernet den prikken, så ingen av de er sikre metoder.

Det å sjekke eierhistorikk, dokumenter og slikt som er nevnt over her vil være det som gir sikrest svar.

Skrevet

Har den hatt tidligere eiere i Norge, eller har de importert den? Om den har hatt tidligere eiere i Norge kan du få navnet til disse fra Statens Vegvesen. Du kan også få vite hvilke selskaper den har vært forsikret i, men disse gir dessverre ikke ut noen opplysninger.

Skrevet
Har den hatt tidligere eiere i Norge, eller har de importert den? Om den har hatt tidligere eiere i Norge kan du få navnet til disse fra Statens Vegvesen. Du kan også få vite hvilke selskaper den har vært forsikret i, men disse gir dessverre ikke ut noen opplysninger.

Har ikke kontrakten for hånd akkurat nå, men mener på at den hadde minst 2 tidligere eiere.

De sa at bilen IKKE var importert og bilen var visstnok kjøpt fra DNB, en såkalt "konkurs" bil. Det kan vel ha noe med forklaringen med lav km stand om den har stått en stund..

Skrevet
Bilen er kjøpt hos "Norsk Autosenter" i Ensjø. Noen som har noe forhold til den forhandleren?

Synes du kan spare deg for å oppgi navn å anklage de du har kjøpt bilen av før du har bevis!

du har et selv et ansvar å sjekke ting før du kjøper Bilen.

Skrevet
Bilen er kjøpt hos "Norsk Autosenter" i Ensjø. Noen som har noe forhold til den forhandleren?

Synes du kan spare deg for å oppgi navn å anklage de du har kjøpt bilen av før du har bevis!

+1

Unnskyld om det virker harsh å være direkte på denne måten. Vet du mener bare å spørre, men det er jo kjøpers ansvar, og selv om det hadde blitt jukset.. Hvem vet om det ikke var jukset på av tidligere eiere?

Kontakt vegvesenet for å få ut km stand ved forrige EU... Så kan du vel sammenligne litt.

Skrevet

Ser ikke at trådstarter anklager selger på noe vis jeg så jeg ville heller spart meg ropende utropstegn hadde jeg vært deg. Trådstarter er bare nysgjerrig og stiller spørsmål.

Da jeg importerte en E46 i 2007 sjekka forhandler km-stand for meg via diagnose på bilen. Km-stand lagres visstnok to steder i bilen (hjerne og speedometer?) og ofte er du ganske sikker på at km er riktig om de harmonerer fikk jeg opplyst.

Skrevet

Kontakt vegvesenet for å få ut km stand ved forrige EU... Så kan du vel sammenligne litt.

+1

Har gjort dette flere ganger og er en veldig sikker metode. Kan også meddele at jeg tilogmed har sett forhandlere som har solgt biler med tilbakestilte kilometer jeg har skjekket opp med hjelp av Eu-kontroll.

Skrevet
Hva er "Tamper dot"? :oops:

Følger med servicehefte for bilen, men bare t.o.m 30000 eller 40000. Siste dokumenterte service var vel i 2005 el 2006.

Okei, da tror jeg at jeg skal stikke innom en BMW forhandler imorgen..

Om det er jukset med km stand - har jeg noen form for å få tilbake pengene da de har skrevet i kontrakten at den har bare gått så langt som de sier?

sjekk med biltilsynet / verksted.

de kan se tidligere Eu-godkjenninger og km-stand på hver sjekk, hvis km stand er nesten uendret eller er sunket vet du nok svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...