Gå til innhold

Skal selge bilen- la kjøper kjøre på min forsikring?

Glennski
 Share

Anbefalte innlegg

Kommer en kar og henter bilen til fruen i morgen.

Vi har tenkt til å fjerne forsikringen fra hennes navn og sette prøveskilter på bilen.

Står utrolig mye forskjellig på nettet angående dette temaet, og blir ikke noe klokere av den grunn gentlig.

Er løsningen vår en grei måte, eller skal vi la kjøper kjøre på vår forsikring og skilter hjem? (tønsberg-skien)

For er vel slik at man ikke kan fjerne forsikring uten å levere inn skiltene?

Takk for alle innspill!

Har ikke solgt så mange biler før, så vi er litt usikre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du kan gjør er å skrive kjøpskontrakt som vanlig å blir enig med kjøper at du vil sei opp forsikringen din når dere har skrevet under på kjøpskontrakt. så må han forsikre bilen før han kan kjøre og vis han ikke gjør det så er det kun han det går ut over for han er ny eier av bilen. og så ringer du forsikrings selskapet ditt og så sei opp forsikringen din for du har solgt bilen din.

solgte nettopp e39 min og jeg lot han som kjøpte bilen få kjøre hjem med bilen så ringte jeg bare forsikrings selskapet og sa opp forsikringen på bilen når han hva komt hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid bestilt meg forsikring før jeg har hentet biler. da jeg solgte sist så ga jeg beskjed om at han måtte bestille forsikring før han kom. var ingen problem med det. trur ikke jeg ville sendt fra meg bilen på min forsikring til hvem som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di siste gangene jeg har kjøpt bil har jeg i forkant gitt all bil info til forsikrings selskapet og ved evt handel er det bare en kjapp tlf så er bilen forsikret på meg(kjøper) før man kjører hjem.

Er jo ikke normal prosedyre å avskilte en bil for at den skal selges....

Ikke alle selskap lar kunde få fjerne forsikring før den er forsikret på ny eier, så vær oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er klar over det med avskilting og at det ikke vansligvis gjøres ved salg.

Men stoler ikke på en kjeft når det kommer til sånne ting, så best å være på den sikre siden synes jeg.

Du får ta en tlf til statens vegvesen å høre med dem. Så kan du informere oss andre etterpå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt mitt forsikringsselskap og omregistrert bilen der og da jeg, så har jeg kjørt hjem på min egen forsikring. Det er definitivt best for begge parter.

Vi gjør nok likt, men det er jo ikke bra nok for trådstarter.

Uansett har du bare forsikret bilen i ditt navn, det er statens vegvesen som omregistrerer ikke forsikringsselskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene jeg har solgt privat, så har kjøper alt ordnet forsikring før han har hentet bilen. Jeg har som regel bedt om å få forsikringen opphevet dagen bilen skal hentes da jeg ikke vil ta noen sjanser. Forsikrings selskapet kan være din beste venn ved ett uhell, men de kan også være din værste fiende hvis uhellet ikke er ett "boka dems" :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringen din gjelder uansett x antall dager etter du sier den opp, dette for at ny eier skal få tid til å tegne ny forsikring. Husker ikke helt hvor mange dager det er, men noen er det. Dette for at ingen biler skal gå uforsikrede på veien. Hadde jeg kommet et sted hvor eier hadde levert inn skiltene pga dette, hadde jeg snudd og kjørt hjem igjen uforettet. Ikke pga at jeg ikke hadde tegnet forsikring, men pga enten må du kjøre tilbake til det biltilsyn hvor skiltene er levert, eller vente på at det skal produseres nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny eier er rettmessig eier fra det tidspunktet kontrakten underskrives.

Din forsikring følger bilen i noen dager etter du sier den opp (trolig fordi mange handler bil i helgene).

Skulle nye eier ha et uhell så vil ditt forsikringsselskap ordne opp med nye eier, uten at dette påvirker din forsikring.

Ditt forsikringsselskap vil viderensende kravet til kjøpers selskap. Problemet oppstår vel hvis kjøper vil forsikre enn allerede skadet bil, men det er ikke selgers problem.

Hvis nye eier velger å ikke tegne forsikring så får han heller ikke omregistrert bilen på seg.

Hadde jeg møtt opp hos noen for å kjøpe bil og de hadde avskiltet bilen hadde jeg snudd og reist uten bil!

Så, moralen i historene er at du burde si til kjøper at han skal tegne forsikring før han henter bilen. I enkelte kontrakter står det også eget punkt om at "selger sier opp forsikringen fra xxxx dato".

Skal jo ikke være selgers ansvar å passe på at kjøper har alt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...