Gå til innhold

nå kommer 4 serien.

bmw-520i
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er egentlig bare å erkjenne.. Bmw sluttet egentlig å lage BILER med e46 som siste modell.. Nå "dør" de bare sakte men sikkert ut for å tjene mest mulig penger, og minst mulig BIL igjen til entusiastene.. e91 jeg har (som pr dags dato representerer noe av det nyeste bmw har å tilby) er egentlig totalt blottet for personlighet sammenlignet med e30en.. Det syns jeg er ganske trist.. (selvom det er en konge bil på mange andre måter)

Dette høres jo veldig trist ut, siden jeg akkurat har anskaffet meg en E91 330XD, som skal erstatte

mitt gullebarn av en E46 320iT med M54B22 sekseren som jeg elsker :? Til salgs, alt for billig tydeligvis... Må si at 3.0 diesel twin turbo sekseren går og låter helt supert forøvrig, men den delen er jo ganske naturlig, men bensinsekseren låter uansett best. Fantastisk kjøreglede er på plass i denne 330XD`en føler jeg, er den biten på plass i fremtidens BMW`er i det minste? Men at BMW ikke lenger tilbyr gromt 6 sylindret maskineri til OK penger er mere skremmende. Er vel silkemyke seksere som er varemerket? Er det ikke mulig å lage 2.0 liter sekser med gode miljøtall alà 320i før 2002 i det minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en spøk eller skal jeg ta det seriøst? :P

Merce på 90 tallet ser helt FORFERDELIG ut innvendig. Stygge treverket og den ekle girspaken.

Finnes ikke sportslig.

..and thats ok. It doesnt pretend to be. So it doesnt have to be. Fine. :wink::wink:

Forresten, den er ikke 90-tallet. Den er knapt nok 80-tallet. Utviklingen ble påbegynt i 1979 :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en spøk eller skal jeg ta det seriøst? :P

Merce på 90 tallet ser helt FORFERDELIG ut innvendig. Stygge treverket og den ekle girspaken.

Finnes ikke sportslig.

Poenget er at E36 ikke er overbevisende mye bedre enn W201 med facelift. Ergo må vi helt til E46 før BMW feide Mercedes-Benz av banen i klassen. Nå skal det innrømmes at E36 ble vesentlig bedre med årene så utviklingen begynte litt tidligere. Mercedes-Benz forspilte sjansen for å beholde ledelsen og initiativet med W202. Den modellen er relativt sett en skikkelig nedtur i forhold til W201. Sportslighet i alminnelige bruksbiler er forøvrig oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av "dealen" er vel alt miljøhysteriet. Det er svært få som vil kjøre miljøværstinger, og så strenge kravene til utslipp etc. er og blir framover, er det ikke mulig å ta utgangspunkt i den samme blokken i 20år (ref m30). Dette øker kravene til omsetning for å kunne være best. Jeg er redd jeg må innrømme at jeg tror bmw hadde gått konkurs dersom de ikke hadde satset på å øke salget så markant som de har gjort de siste 20-25årene. Porsche klarte/klarer å overleve, men så har de alltid hatt en annen marked enn bmw, og bedre råd enn bmw historisk sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche tjener i gjennomsnitt 170 000 pr bil de selger så de forsvinner nok ikke med det første... BMW tjener 20K...

Synd hvis bmw begynner å kall 3er coupe/cab for 4-serie. 3-serien(og ikke minst M3) har jo alltid vært forbundet med overkommelig sportslighet og 428i og M4 høres bare ikke riktig ut. Høres ut som en Rover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche tjener i gjennomsnitt 170 000 pr bil de selger så de forsvinner nok ikke med det første... BMW tjener 20K...

Hvor mange BMWer blir solgt pr Porsche da?

1,67mill BMW mot 115 000 Porsche så er jo en liten forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor alle BMW "Entusiaster" begynner å pipe hver gang BMW lanserer noe nytt. Det er jo ikke slik at de fjerner noe for å få plass til nye modeller. Ergo er alt som før, bare at BMW får en større kundegruppe.

Fortsetter det slik, får kanskje BMW såpass god råd en dag at de tør å satse på morsomme prosjekter som f.eks en SLR eller Veyron konkurrent? ;)

de fleste kommer vel aldri å kjøpe noen av disse bilene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel business. Er i de billigste bilene pengene ligger.

Evt. kunne dem selvfølgelig kjøpt seg inn i et ikke-prestisje merke ala det Porsche har gjort.

Edit, og det er vel strengt tatt snart 20 år siden BMW var "noe spesielt"?

Var jo dette BMW gjorde med E36 og E38? Treern skapte volumsalg og penger i kassa fordi sjuern var status....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo dette BMW gjorde med E36 og E38? Treern skapte volumsalg og penger i kassa fordi sjuern var status....

7-serien har tradisjonelt ikke vært et argument for kjøpere av 3-serien, men det har derimot 5-serien. Årsaken er at 7-serien både markeds og prismessig er i en helt annen liga enn 3-serien. Som merkevare/brand kan ikke 7-serien strekkes til å nå kjøpere av 3-serien... og knapt nok 5-serien. Derfor har BMW ennå ikke bygget en Touring og/eller en M-versjon av 7-serien.

Dette fenomenet er også årsaken til at 5-serien (og Mercedes-Benz E-klasse) designmessig har stått friere i relasjon til 3 og 7-serien (samt ditto C og S-klassen). 5-seriens merkevare/brand kan strekkes både oppover og nedover i modellhierarkiet.

BMW´s genistrek når det gjelder merkevareoppbygging var M-modellene. Disse skapte en status og seriøsitet for BMW som medførte at modeler som 316i/318i kunne selges til premiumpris vis a vis f.eks en Ford Sierra/Mondeo. Det er i dette markedet BMW tjener de store pengene. Tilsvarende også med 1-serien og billigere 5-serier i leasing/firmabilmarkedet. Idag tjener BMW også mye penger på nichemodeller som f.eks X-seriene. Teknisk er disse modellene gjenbruk av 3 og 5-serien, men i en annen innpakning og til en mye høyere pris. Slikt blir det penger av. Porsche gjør det samme nummeret med Cayenne... som i utgangspunktet er en VW Touareg med basis i den samme PL71-plattformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-serien har tradisjonelt ikke vært et argument for kjøpere av 3-serien, men det har derimot 5-serien. Årsaken er at 7-serien både markeds og prismessig er i en helt annen liga enn 3-serien. Som merkevare/brand kan ikke 7-serien strekkes til å nå kjøpere av 3-serien... og knapt nok 5-serien. Derfor har BMW ennå ikke bygget en Touring og/eller en M-versjon av 7-serien.

Dette fenomenet er også årsaken til at 5-serien (og Mercedes-Benz E-klasse) designmessig har stått friere i relasjon til 3 og 7-serien (samt ditto C og S-klassen). 5-seriens merkevare/brand kan strekkes både oppover og nedover i modellhierarkiet.

BMW´s genistrek når det gjelder merkevareoppbygging var M-modellene. Disse skapte en status og seriøsitet for BMW som medførte at modeler som 316i/318i kunne selges til premiumpris vis a vis f.eks en Ford Sierra/Mondeo. Det er i dette markedet BMW tjener de store pengene. Tilsvarende også med 1-serien og billigere 5-serier i leasing/firmabilmarkedet. Idag tjener BMW også mye penger på nichemodeller som f.eks X-seriene. Teknisk er disse modellene gjenbruk av 3 og 5-serien, men i en annen innpakning og til en mye høyere pris. Slikt blir det penger av. Porsche gjør det samme nummeret med Cayenne... som i utgangspunktet er en VW Touareg med basis i den samme PL71-plattformen.

Og i bilverden hvor alle nå har diverse slike nichemodeller kan man jo ikke akkurat klandre BMW for å gjøre det samme, og tjene gode penger på dette.

Hvilke situasjon ønsker vi BMW i, den de har i dag, eller den Saab har i dag?

At de skal begynne med forhjulstrekk synes jeg er en uting, og jeg kommer neppe til å vurdere en BMW med dette, men om verden skulle gå tom for prevansjon og jeg får langt flere barne enn planlagt vil jeg nok sette pris på om også BMW har et brødboksalternativ med 7 seter. Hadde sett på det som en skikkelig nedtur om jeg måtte seriøst vurdere noen av dagens alternativer..

Når det gjelder motorer ser vi nok en liten 3-sylindret motor før vi ser en liten rekkesekser. Ikke BMW sin feil med de stadig strengere utslippskravene, og om ikke annet så har de fortsatt et stort fokus på å lage motorene så responsive og morsomme som mulig innenfor de gitte rammene. For øvrig har det vel også blitt nevnt flere ganger av andre på forumet at på 80-tallet var BMW med R6-motor ganske uoppnåelig og dyrt sammenlignet med vanlige familiebiler, så da er vel dagens modeller egentlig ikke veldig avvikende fra dette. Synes personlig det er minst like upassende med dieselmotor, og i de fleste tilfeller automatgir, i en BMW som det er med fire sylindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns uansett at det er trist at bmw sin markedsposisjonering retter seg mer og mer mot øvre arbeiderklasse. Det er faktisk ikke tull, at på jobben min, med ca 50 operatører/formenn eier 5av operatørene e9x.. Greit nok at det er dette som bringer penger i kassen til bmw- men det er også dette som gjør at bmw taper status. Bmw er ikke i nærheten av hva merket var for 20år siden++. Markedsposisjoneringen er også lett å se, da mye av markedskommunikasjonen kommuniseres via utseende. Bmw lager ingen ting som skiller seg ut (kontra shark-nose perioden som er min favoritt) lengre. Hverken på den ene eller andre måten. For min del, skulle jeg ønske at bmw hadde gått mer i retning av alfa romeo, hvor det er kun entusiaster som eier dem. Det ville hvertfall vært mye mer spennende og vært bmw-eier da, og jeg er ganske sikker på at bmw hadde tatt seg større kunsteriske friheter for å lage mer spennende biler med dette i bakhodet- Slik som alfa gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar poenget ditt, men akkurat alfa romeo er et dårlig eksempel. De har blitt et rent imagemerke uten noen som helst spennende modeller rent teknisk.

Forhjulsdrift, GM-motorer og fiat-deler under huven. En middelmådig bil med et pent utseende.

Siste skudd på stammen - guilietta - er blitt en svært drivstoffgjerrig bil, men er det dette vi kjøper alfa for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar poenget ditt, men akkurat alfa romeo er et dårlig eksempel. De har blitt et rent imagemerke uten noen som helst spennende modeller rent teknisk.

Forhjulsdrift, GM-motorer og fiat-deler under huven. En middelmådig bil med et pent utseende.

Siste skudd på stammen - guilietta - er blitt en svært drivstoffgjerrig bil, men er det dette vi kjøper alfa for?

Så lenge poenget er tatt er det greit. Det er kanskje også med tanke på alfa at vi skal være glade for at bmw har posisjonert seg slik som de har? Jeg går utifra at bmw måtte gjort tilsvarende "grep" som alfa for å klare å være levedyktige- og med de konsekvensene at de ikke hadde framstått som er premium-merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...