Gå til innhold

BMW E38 M62B44, mister drag og ugjevn tomgang, LØST!


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, håper virkelig problemet er coil'n, anyway om det ikke skulle være det kan det være greit å ha en coil på "lager", vet aldri når neste kan ryke.. :P

Testet litt med startgass og sprayet rundt ved pakninger og slanger, fant ut at innsugsmanifold høyresiden ikke er tett da den forandrer turtall når det sprayes.

Er dette en stor jobb og evnt. andre ting man bør ta med i samme slengen? :-D

Enda "flottere"! :) Da har du en del ting som vil føles godt når det er gjort! :D

Jeg ville bytta alle paknigner som omhandler innsuget, altså alt som du når til når du har det av, i tillegg må du jo bytte toppdekselpakningene pga. oljesølet med tennpluggne? :)

Tenker det orgner seg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Valleypan greiene blir ikke med det første så har mer tid til og undersøke.. Har de to(?) små kjøleslangene på baksiden liggende så blir og bytte dem uansett ;-) Drar på gs i lunch å henter coil, gleder meg som en unge til å bli ferdig for å se om det er det som er problemet. :-D Takk for alle svar sålangt! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nesten anbefalt å kjøpe nye pakninger til toppdeksel og pakningene under innsug samtidig, så tar du alt på en gang. Er ikke mere enn 2-3 timers arbeid å ta alt frahverandre og sette sammen igjen.

Ellers kan du faktisk bytte bare innsugsmembranen i bakkant. Trenger ikke bytte hele plata.

Dette tar vel 10-15min.

Jeg bare Quoter meg selv. ;)

Innsug er lekende lett å ta av. Er bare begynne øverst og skru seg nedover.

Mener det er lettest om du tar av alle klipsene på dysene, slik at du drar av fuelrailen og dysene blir stående igjen i innsuget. Da er det lettere å komme til klipsene som holder kontaktene på dysene, ellers er det veldig lett å ødelegge pluggene. Fuelrail kan du bøye bak slik at den fortsatt er festet i bensinslangene, men holdes tilbake av vindusvisker.

Her er forresten en DIY. Bare husk at du ikke behøver og åpne dekslet over ledningen, og ihvertfall ikke klippe av noen ledninger. Når du har koblet av alle pluggene du kommer til, er det bare å vippe over hele "el-boksen" på førersiden, slik at denne blir hengene i forkant av motor/på passasjersiden.

http://www.e38.org/intake/bmw740_intake.html

Litt flere gode råd.

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1364107

Ser det er flere som tar av bensinslangene og lar rail/dyser stå på innsug. kan sikkert være like greit dersom det er greit å komme til slangeklemmer og pluggene til dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem og testet litt med den nye coilen.. Problemet er desverre der enda og har blitt større, tok en test etter jeg hadde bytta ut den "defekte" coil'n med den nye, og når jeg kom tilbake igjen og sjekket hvem som hadde gitt seg, så hadde 2 av coilene slutta å gå, cyl 3 som det var tull med først og nå cyl 4..

Skal ut igjen nå og bytte over tennplugger og coil ifra cyl 1 og 2 til cyl 3 og 4 for å se om problemet forflytter seg eller forblir på cyl 3 og 4, om problemet forflytter seg så kan problemet være tennpluggene (?) og om problemet forblir på 3 og 4 er det kanskje brudd på ledninger et sted..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, når min fjuska var det pga falskulfta. da ristet den slik. hørte det godt på eksosen. men var samme syl som var borte hele tiden til meg da.

du kan jo alltids koble til coilen med tennplugg i da, så ser du om du har gnist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, når min fjuska var det pga falskulfta. da ristet den slik. hørte det godt på eksosen. men var samme syl som var borte hele tiden til meg da.

du kan jo alltids koble til coilen med tennplugg i da, så ser du om du har gnist

Har nå bytta tennplugg og coil ifra 1 og 2 til 3 og 4, problemet er der forsatt på 3 og 4, så er ingenting galt med coil eller tennplugger..

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor 2 av cyl på høyre siden skal slutte og gå når det er på andre siden av motoren hvor den trekker falskluft.. :-s

Du sleit med at en cylinder var borte når den sugde falskluft..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, når min fjuska var det pga falskulfta. da ristet den slik. hørte det godt på eksosen. men var samme syl som var borte hele tiden til meg da.

du kan jo alltids koble til coilen med tennplugg i da, så ser du om du har gnist

Har nå bytta tennplugg og coil ifra 1 og 2 til 3 og 4, problemet er der forsatt på 3 og 4, så er ingenting galt med coil eller tennplugger..

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor 2 av cyl på høyre siden skal slutte og gå når det er på andre siden av motoren hvor den trekker falskluft.. :-s

Du sleit med at en cylinder var borte når den sugde falskluft..?

Skal ut nå og ta en diagnose å ta bilde av alle livedata vinduene og sammenligne med når problemet er der og når problemet ikke er der, kanskje jeg får noen forskjeller der.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. syl 8 fjusket / tente dårlig. var plenti med gnist men nei.. manglet bare mutteren oppå innsuget til meg heldigvis da. rart at det skulle være så følsomt egentlig.

men rart at det er motsatt side som falsklufta den ikke tenner da, så er sikkert ikke samme greia til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg frem noen feilkoder med Carsoft..! :-D

Da jeg koblet pcen til og leste av etter all testing var det dette som stod på lista:

75 Random/Multiple: Misfiring in several cylinders.

158 Activation. fuel injector. cylinder 9 ( wtf..? =s )

153 Activation. fuel injector. cylinder 4

138 Compressor intervention.

Sletter feil meldingene, og mens motoren stod og gikk på tomgang kom disse her opp igjen med en gang:

10 Signal. oxygen sensor before cat. (bank1 sensor1)

211 Knock Sensor 2 (Bank 2)

Tenkte så å ta en test tur for å se om det kom opp noen flere feilmeldinger men fikk de samme feilkodene som jeg hadde på tomgang pluss dette:

254

254

Når jeg leste av disse kodene så var problemet i motoren igang og den gikk dårlig, men da jeg holdt på å slette feilkodene så plutselig startet motoren og gå fint igjen.. :-s

Hva tror dere er feil nå, er jo en del som har kommet fram på diagnosen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dysene som er problemet bør du være forskiktig med å kjøre, vis det ikke kommer bensin inn i sylinderen kan den skjære seg. Gamle volvoen jeg hadde med T5 motor og nye s60 t5 dyser, der rauk eine dysa når kompisen min hadde kjøpt den, og det resulterte i brent stempel/knekt biter smelta tennplugg osv. Men den hadde jo høyt turbotrykk også. Og ble kjørt skikkelig hardt da dette skjedde..

Kan være skumle greier med for lite bensin :? Kanskje slik du skulle prøvd å bytta om et par dyser også, for og se om problemet flytta seg :) Vis det ikke kommer den mengden med bensin som er beregnet så vil jo eksosen få en annen verdi, dette vil kanskje kunne påvirke lambda og gi feilkoder om forhodldet er helt ute og kjører.. Bare en tanke altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der.. Hadde faktisk ikke tenkt på det. Men som den første diagnosen sa så stod det at det var i cyl 4 og 9..? Hvor kommer 9 ifra?

Driver å søker på nettet etter denna knock sensoren og prøver å finne den på EKT, men det var ikke lett.. Noen som vet noe rundt denne? En sensor kan jo gjøre mye med motoren, har hørt om veivsensor som er defekt som gjør det vansklig for motoren og starte og gå osv.. Om dette er knock sensoren som er gåen så kan vel dette forårsake dette problemet jeg har?

Imorgen etter jobb skal jeg montere på lamdane igjen for å få bort den ene feilmeldingen, også kanskje prøve meg på å demontere litt slik jeg evnt. kommer til dysene..

Noe jeg bør være forsiktig med når jeg driver med dyser?

Så det som bør være problemet nå er enten dyser eller knock sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der.. Hadde faktisk ikke tenkt på det. Men som den første diagnosen sa så stod det at det var i cyl 4 og 9..? Hvor kommer 9 ifra?

Driver å søker på nettet etter denna knock sensoren og prøver å finne den på EKT, men det var ikke lett.. Noen som vet noe rundt denne? En sensor kan jo gjøre mye med motoren, har hørt om veivsensor som er defekt som gjør det vansklig for motoren og starte og gå osv.. Om dette er knock sensoren som er gåen så kan vel dette forårsake dette problemet jeg har?

Imorgen etter jobb skal jeg montere på lamdane igjen for å få bort den ene feilmeldingen, også kanskje prøve meg på å demontere litt slik jeg evnt. kommer til dysene..

Noe jeg bør være forsiktig med når jeg driver med dyser?

Så det som bør være problemet nå er enten dyser eller knock sensoren?

Knock sensor skal vel bare justere tenninga, for og forhindre tenningsbank.. Om man får for lite bensin så vil den kanskje reagere på det? Er usikker på det.. :)

Må nesten bare demontere og sjekke, litt vanskelig og si direkte ut i fra feilkode.. Derfor mange verksteder bytter alt som feilkodene viser og så koster det jævli med peng og dem finner likavel ikke feilen.. :P

Kanskje du bør prøve og bytte om dysene i første omgang, og se om det problemet flytter seg? :) Og om du må demontere en del, kan du like gjerne ta pakningene i samme slengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke metanolen som har begynt å hærje med motoren din da?

Kjørte ikke du ganske hard blanding en periode?

Hm, jeg veit ikke..

Startet med 10% og bygde meg sakte opp til 50/50 som jeg kjørte på i et par mnd før jeg startet å kjøre med vanlig 95 igjen.. Prøvde 70% på det meste en kveld men dette merket jeg ikke forskjell på gikk tilbake til 50/50.. ;) Har kjørt uten E85 ifra starten av vinteren og til nå så er rart det skal starte nå da men gudene vet.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...