Gå til innhold

Tune 2010 116D. ESS, Hartge eller AC Schnitzer?


Apekatt87
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg vurderer kjøp av en 2010 116D. I den anledning så har jeg lest meg opp på mulighetene ved trimming. Slik jeg forstår det så er den identisk til 118D, bortsett fra software. Dette gjør det i realiteten til en 143hk 2.0D.

Så kommer spørsmålet, når jeg er inne å leser på sidene til de forskjellige leverandørene, så ser jeg at Hartge og AC leverer en oppgradering som vil gi meg ca 170 hk / 350. ESS derimot, kan levere noe som gir 180 hk / 450 nm.

Nå vet jeg at ESS er et seriøst firma, så jeg tviler ikke på at bilen leverer den effekten etter trimming hos de, men jeg jeg lurer på er hvorfor de ligger 100 nm over de andre?

Ser at AC kan levere med garanti også. Er det noen her som har denne typen bil og kan kaste litt lys over dette. I bunn og grunn så lurer jeg på om motor, gir, akslinger, understell osv tåler 180 / 450 nm.

Nå vet jeg ikke prisen på verken Hartge eller AC, men jeg tenker meg at de ligger litt over ESS pga at de kan gi garanti på motor/gir. Men er det verdt det? Bilen er jo såpass ny og har ikke gått mer enn 23 000 km. Den har også serviceavtale opp til 5 år / 60 000 km.

tl;dr, hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som har vært på flissundet, og vet/har hørt om flere. Alt virker dønn seriøst, man får forventet effekt og alle er fornøyde. Dyno både før og etter programmering høres iallefall i mine ører ut som en betryggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tuna en 116d 2010 modell via diagnose.. Gikk fra 90hk til 140:p - dette var en tidlig 2010 og hadde ikke tuningprotection eller coreprotection som noen kaller det.

Tipper at ESS har utstyr til å gjøre begge deler.

Hvilken pris er det snakk om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Identisk??

Prøv å finne denne delen (som sitter i en 118d) på en 116d: 11278509964 ;)

Om det har noe å si for tuningen er jo noe helt annet, men motorene er ikke identiske, da x16d motorene mangler balanseaksler.. og det merkes på gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge ESS så var motorne identiske.

Angående balanseakslinger, så vet jeg flere i saab-miljøet som har fjernet de på sine 9-5er. (Gammel saab-mann). Dette fordi de stjelte litt effekt. Hvordan dette kan overføres til BMW sine motorer må andre med mer innsikt svare på, for jeg vet ikke. Men i mitt hode skal det vel ikke ha noe å si for effektuttak ved trimming?

Lar den ligge til de lærde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...