E-Evjen Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Byttet olje, oljefilter og oljenivåsensor på min 320CiA med M54B22 i går. Etter 7-15 minutters kjøring begynner (gul) oljelampe å lyse og lyser også etter motoren er skrudd av, noe som skal indikere lavt oljenivå. Ved oppstart skjer det samme igjen, kjører i 7-15 minutter og oljelampen begynner å lyse. Det skal være 6,5 liter olje på den, men jeg fyllte på 7 liter (mao nok i massevis) og etter flere peilinger ligger oljenivået på maks merket av peilepinnen. Oljen er forøvrig Castrol fullsyntetisk 5W-40. Noen som vet hvorfor oljelampa da lyser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger Rabbit Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Har ikke peil så blir bare skudd uten sikte men er du sikker på det ikke er for dårlig olje trykk? klart det kan jo være sensoren/føleren som tuller selv om du har byttet den, ikke dårlig kontakt, skulle ikke tru den ville fungert i det hele tatt da men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 kan jo være for mye olje... skal vel være under MAX... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2012 Har ikke peil så blir bare skudd uten sikte men er du sikker på det ikke er for dårlig olje trykk?klart det kan jo være sensoren/føleren som tuller selv om du har byttet den, ikke dårlig kontakt, skulle ikke tru den ville fungert i det hele tatt da men. Ved for dårlig trykk så skal oljelampa lyse rødt, ikke gult. Grunnen til at sensoren ble byttet var at den lyste i ca. 1 min etter oppstart, noe som skal indikere at sensoren er gåen. kan jo være for mye olje... skal vel være under MAX... Nå ligger den ca. akkurat på maks merket, hverken for mye eller for lite. Tror heller ikke lampa lyser dersom det er for mye (rett meg gjerne om jeg tar feil). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Er det nye filteret tett? Er det uorginalt? Det kan hende at olje ikke strømmer gjennom filteret på rett måte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Si meg, hadde du tenninga på og spilte musikk eller noe mens du skifta olje? Isf tar du knekken på sensoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2012 Er det nye filteret tett? Er det uorginalt? Det kan hende at olje ikke strømmer gjennom filteret på rett måte. Regner med det er tett. Uorginalt, ja. Noen måte å sjekke det på uten å bytte filter eller ødlegge o-ringer/pakkninga? Si meg, hadde du tenninga på og spilte musikk eller noe mens du skifta olje?Isf tar du knekken på sensoren Nei, tenninga var selvsagt ikke på. Byttet samtidig en parksensor og den fungerer helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Nå skal du ikke ha for mye olje da for da blir det overtrykk.. Er ikke så mye som skal til før det går noen pakninger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2012 Nå skal du ikke ha for mye olje da for da blir det overtrykk.. Er ikke så mye som skal til før det går noen pakninger Det er klart, men den viser max på peilepinnen, hverken mer eller mindre. Det er jo også lampa for oljenivå som lyser, ikke oljetrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LN-TAL Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Regner med det er tett. Uorginalt, ja. Noen måte å sjekke det på uten å bytte filter eller ødlegge o-ringer/pakkninga? Du regner med at det er tett, og likevell starter du bilen og kjører, og er forundret over at varsellampene lyser ??!? Si meg, hva tror du egentlig varsellampene er til ? Juledekorasjon ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Da ville jeg satset på defekt sensor eller feil olje så den sensoren din ikke klarer og lese av at det er veske der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2012 Regner med det er tett. Uorginalt, ja. Noen måte å sjekke det på uten å bytte filter eller ødlegge o-ringer/pakkninga? Du regner med at det er tett, og likevell starter du bilen og kjører, og er forundret over at varsellampene lyser ??!? Si meg, hva tror du egentlig varsellampene er til ? Juledekorasjon ? Det er tett rundt "boksen" og det kommer ikke olje i motorrommet eller andre steder. Slik jeg forstod spørsmålet er om selve innsatsfiltret sitter ordentlig og fungerer, men ved nærmere ettertanke er det korrekt montert. Ellers får du ha en god kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2012 Da ville jeg satset på defekt sensor eller feil olje så den sensoren din ikke klarer og lese av at det er veske der Takk! Det kan være en plausibel forklaring. Husker ikke nøyaktig hva oljen het, annet enn at det var Castrol fullsyntetisk 5w-40. Som tilleggsopplysning blir den brukt på merkeverskted av Honda og Citroen til deres bensinmotorer og den har et grønnskjær i fargen. Hørte med en BMW mekaniker som mente at det ikke ville være noen problemer med å bruke den, men han kan jo selvsagt ta feil? Ang. sensoren så har jeg forstått det slik at dersom den er defekt så vil den kun lyse 1 minutts tid etter oppstart for så å slukke (slik den gamle sensoren min gjorde). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 17, 2012 Share Skrevet Mars 17, 2012 Oljetypen skal du ikke tenke på, den sensoren vet ingenting om hvilken oljetype du har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Mars 17, 2012 Share Skrevet Mars 17, 2012 Oljetypen skal du ikke tenke på, den sensoren vet ingenting om hvilken oljetype du har. +1. Prøv å bytt filter du, og er det fortsatt feil, så er det nok en sensor. Har btw aldri hatt problemer med uorginale filter. alltid kjøpt biltemafilter, og olje til e30'en, og ikke vært noe tull med det filteret:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå