Gå til innhold

Diesel eller ikke?

E666
 Share

Anbefalte innlegg

Det blir litt meningsløst å diskutere med noen som ikke leser det jeg skriver.

En sugebensin vil aldri trenge nye glødeplugger (som er mye dyre å kjøpe/bytte en tennplugger, latterlig sammenligning av de ovenfor), ny turbo, ny dieslpumpe og all den andre teknologien som brukes for å få landbruksdrivstoff spiselig for hvermannsen.

Forbruk F10 523i (denne har vel ikke turbo trodde jeg): 0,76

Forbruk F10 525d: 0,62

(tall fra bmw.no)

Kjørelenge 15000km pr år:

525d: 930 liter * 14,2 = 13 206kr

523i : 1 140 * 15,3 = 17 328kr

Total forskjell i kostnade ved 15000km kjørelengde : 4 122kr

Det er jo INGENTING!

Hvis turboen rykter så koster den ca 18k, arbeid ca 6k= 24k / 4k = ca 6 års forbruk?

Er virkelig da forbruket ett holdbart argument for diesel?

Ettersom man etter 6 år med 15000 km i året har kjørt 90 000, altså cirka forventet levetid på en turbo?

Bare denne kostnaden gjør jo at diesel ikke lønner seg (!)

I begynnelsen av denne tråden var det snakk om å kjøpe en 8 år gammel bil, den har allerede tatt det største prisfallet, så verdifall er ikke ett godt argument.

På alle andre punkter leser jeg bare at dere skriver at diese "ikke er ille"

Jeg har forøvrig hatt 528i, 525i og 525d, så jeg har prøvd det meste.

At 90% kjøper diesel er verden mest latterlige argument, jeg har stående en helt ny Toyota Avensis, en av norges mest solgt biler (den er forresten diesel), og den er stående bevis på at folk flest ikke har filla peiling på bil og er en saueflokk som skal ha det samme som naboen.

Poenget med dieselsøl på fingrene er jo at skipsdrivstoff ikke damper bort på samme måte som bensin, og dermed stinker alt dritt etter å hatt ett snev av faenskapet på seg.

Moment er oppskrytt og er bare ett ord for mye effekt på lavt turtall, vi som ikke er gamle damer har (forhåpentligvis) en pinne mellom fremsetene som flyttes litt frem, litt til venste og inn i ett hakk som sier 3. Da har vi vel så mye effekt tilgjengelig i bensinmotoren, og mister ikke all futt på 4 000rpm.

Min bmw drar jevnt og fint til 7000 rpm, og det er fantastisk. Selv om det ikke er en M-bil.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Hahahahaha, livet er for kort til å kjøre kjedelige biler, også eier du en 120i :lol::applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er 100% enig med Øyvind her, selv om jeg nettopp kjøpte helt ny f11 520d. Hadde ikke avgiftene vært så hinsides for bensinmotor hadde jeg valgt det. Ser ingen andre fordeler med Diesel. Heldigvis har jeg en M3 til å trøste meg med når jeg blir for lei av diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel heller ikke sette opp et slikt regnestykke over hva som KAN gå i stykker på en bil? Hmmm automatkasser er jo en dyr del som kan gå i stykker, da kan vi ikke kjøpe bil med automat, 19" er dyre, tenk om vi ødelegger en, da må vi ha 15" plåtfelg, navi er skummelt hvis det ryker...dyre greier, tror det lønner seg å ta bussen jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tom K : Poenget er at det på diesel er flere titalls ting til flere titalls tusen som kan og sansynligvis VIL gå galt.

På en bensinbil er det ikke like mange ting som kan gå galt, og de er faktisk bedre å kjøre.

Diesel er altså NESTEN like godt som bensin på alt. Og dermed er det meningsløst å kjøpe en E61 fra 2004-2008 med diesel.

Den eneste grunnen jeg kan komme på, er at det er lettere å finne en dieselbil, men det er jammen ikke ett argument for at diesel er best!

Superturbodiesel : måtte du virkelig quote ett langt innlegg for å komme med noe så hjernedødt som å skrive at 120i er en kjedelig bil?

Forøvrig kjører jeg veldig lite 120i, i grunnen kjøre den bilen mest veldig korte turerb(noe som hadde ødelagt en dieselmotor).

Jeg kjører ca 2 000km med en dieselbil i måneden. Jeg vet altså hvordan gjennomsnittsbilisten har det, og det er jævlig. Jeg kjørte 1000km med dieselbil i påsken og gjennomsnittet har det fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 stk glødeplugger

1 stk navi/idrive

1 stk turbo

1 stk kompressor

1 stk turbomanifoil

4 stk kabelbaner til bakluka

1 stk partikkelfiltre

1 stk antenne i bakluke

1 stk etterbrenner

2 stk kasterforinger (latterlig at disse ryker like ofte som på e28 og eldre)

1 stk insprøytningspumpe

1 automatkasse (usj)

1 stk ekstravarmer

Dugg i lykter

6 stk dieseldyser

Osv...

Alt koster ikke titusenvis, men det er heller ikke poenget.

Poenget er at diesel i bilen vi snakker om er Dårligere på alt.

Jeg har igjen å se det motbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 stk tennplugger

1 stk navi/idrive (imponerende hvordan du fikk en linka oppimot diesel)

1 stk turbo på alle nyere bensinbiler

1 stk kompressor til luftfjærer (diesel? lol)

2 stk katalysatorer

4 stk kabelbaner i bakluka

2 skt lambda

1 stk antenne

etterbrenner?

2 stk kasterforinger

1 stk bensinpumpe

1 stk aut kasse

1 stk ekstravarmer kan jeg forsåvidt være med på. Min fungerer enda, etter 11 år i tjeneste

dugg i lykter

6 stk dyser

1 stk bensinhøytrykkspumpe (mye større problem enn diesel)

1 stk register havari på 1,61,8/2,0 i

1 stk register havarai på nytt

1 stk veivhusventilasjon som er vesentlig mye mer kostbart å bytte enn på diesel

1 stk toppakning når du nærmer deg 300 000

1 stk motor med slitte stempelringer rett over 300

1 stk motor med vakumlekkase of påfølgende elendighet

1 stk defekt maf, som på diesel gjør at den går dårlig, mens bensin knapt går i det hele tatt

6 stk defekte coiler

1 stk defekt toppdekselpakning som følge av tett veivhusventilasjon

1 stk hengende løftere på direkte innsprøytede seksere, gjerne et problem fra den er nesten ny, løsning av tekniker; ruse til detforsvinner.

osv osv..

at du har noen ponger ja, at du har en nyansert og virkelighetsnært bilde på saken,ikke i det hele tatt. En diesel motor er ikke mer komplisert enn bensin, det er faktisk stikk motsatt, er bare å lese litt motorlære. At du synes den er mer komplisert har lite med virkeligheten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaha, livet er for kort til å kjøre kjedelige biler, også eier du en 120i :lol::applause:

Selv foretrekker jeg kun BMW med seks sylindre. Samme faen om det er diesel eller bensin så skal en BMW har sekser, punktum finale :)

6 stk glødeplugger

1 stk navi/idrive

1 stk turbo

1 stk kompressor

1 stk turbomanifoil

4 stk kabelbaner til bakluka

1 stk partikkelfiltre

1 stk antenne i bakluke

1 stk etterbrenner

2 stk kasterforinger (latterlig at disse ryker like ofte som på e28 og eldre)

1 stk insprøytningspumpe

1 automatkasse (usj)

1 stk ekstravarmer

Dugg i lykter

6 stk dieseldyser

Osv...

Hva her dette for noe sludder og pølsevev, la meg får arrestere deg på følgende punkter:

*Navi/ Idrive

*Kabelbaner i Bakluke

*Antenne i Bakluke

*Kasterforinger

*Dug i lykter

*Automatkasse

*Insprøytingspumpe

Disse feilene har ingen verdens ting med hva slags drivstoff bilen går på, dette kan i så fall forklares med at du har hatt en real "Mandags bil"

Det du sitter igjen med er 7 feil, synes du snakket om titalls jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom K. jeg forstår at du forsvarer dine egne valg, men det siste bildet du la ut burde du kanskje spart deg.

De punktene jeg listet opp var halvparten tilfeller hvor problemet er utelukkende for diesel og halvparten kan skje hvilken bil som helst.

Jeg trodde det var toppakning også på diselbiler?

Jeg glemte forresten panoramatak som koster endel kroner å fikse. Det er billigere å fikse bare ett panoramatak enn å fikse både ett panoramatak og en turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet var ment som en liten spøk ;)

jeg behøver ikke forsvare MITT bilkjøp for jeg har stor glede av dieselbil når vi reiser på tur til svigers i nord trøndelag (ca 95 mil hver vei) jeg synes ikke du har gode nok argumenter for at diesel ikke er godt nok, men det er min mening.

Som sagt så har min bil passert 214 000 og har fortsatt original turbo/manifold, partikkelfilteret funker fint men jeg sørger for å ta en liten tur ut på E6 i blant for å få opp litt temperatur i eksosen, glødepluggene ble nettop byttet men det var en garantisak så det kostet meg ikke en krone, knirkeforingene byttes i morgen og det er også en garantisak som er gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...