M3 Yngve Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2012 Dette er faen meg bra skrevet Kjære Mullah! Jeg tenkte å skrive noen ord til deg om hvorfor så mange av oss vil ha deg ut av landet vårt. Urimelig, syns du kanskje. Men ta innover deg et par ting før du dømmer oss. Du er for det første kjeppjagd ut av flere land, og enda flere vil ikke ta deg i mot i det hele tatt. Ta Holland, f eks. Et land som går for å være det mest liberale kanskje i verden hva flyt av varer, mennesker og tjenester angår. For ikke å snakke om USA, hvor du stilles for retten den dagen du setter din fot der. Du er ettersøkt for terrorisme over hele verden. Men vi har invitert deg hit til oss for å gi deg den beskyttelsen du neppe hadde tenkt til å gi ofrene for den terrorismen du er tiltalt for. I Norge er vi tolerante. Vi har tatt deg imot når ingen andre gjorde det, gitt deg beskyttelse, et hjem og et nytt liv. Vi har bygget moskeer til deg og dine trosfeller for våre skattepenger, midt i vår egen hovedstad, selv om dette tilhører for oss en fremmed tro, har vi gjort det. Flerfoldige ganger. I Oslo er Mohammed det mest brukte fornavnet på gutter født i 2009. I Norges hovedstad! Norge og nordmenn har som du vet mange hundre års historie og tradisjon å bygge på. En kulturarv vi er stolte av og gjerne vil holde på, både av respekt for våre forfedre, og ikke minst kommende generasjoner. Det ser du ikke minst på 17 mai. Dette er altså ikke rasisme, ei heller patriotisme med negativt fortegn. Dette er kjærlighet til landet sitt, hverken mer eller mindre. Jeg skal ikke påberope meg å kjenne deg som person. jeg vet at du er far, og sikkert på mange måter en god mann, hva vet jeg. Men; Du sitter i stua mi, Mulla!! Jeg har sagt ja til å slippe deg inn! Og du pisser på min stolthet, skjønner du ikke det? Du rasper i min nasjonalfølelse, røsker meg i sjelen og fucker opp selve livsnerven min. Når du sitter på tv og hånflirer mot oss som bare har gjort deg godt - som de eneste i verden, faktisk. Og du latterliggjør oss som vil ha likhet for loven enten du er forfulgt eller ikke, svensk eller iransk, arbeidsmaur eller arbeidsledig. For meg spiller det ingen rolle om du er fra Island eller India. Jeg driter i ditt fødested. Men du har for faan å oppføre deg i andres stue?!! Det kalles normal folkeskikk, og har ingen religiøse, rasistiske eller andre betingelser. Her har du mye å lære. "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg". Norsk barnelærdom. Så la oss snu litt på det: Jeg er ettersøkt over hele verden, får asyl ene og alene i Irak og krever en protestantisk, katolsk eller ortodoks kirke bygget midt i Bagdad. For dine penger. Ola eller Hans er det mest brukte guttenavnet, og vi krever fri sex for våre jenter, som mange av dere krever burka, omskjæring og gud vet hva for deres jenter. Og jeg skal selvfølgelig takke dere ved å spytte på stoltheten deres, slenge skit om religionen din og fullstendig fnyse av rettsystemet, historien og sjelen til ditt land. Alt skal du betale for med dine skattepenger. På toppen av dette skal jeg avvise enhver anklage som rasistisk tull og hånflire deg opp i trynet hver gang jeg er på tv. Jeg hadde vært steinet første dag jeg hadde kommet, Mulla. Til offentlig spott og spe. I ditt land straffes man med din bibel som domstol for å så vidt snakke om andre religioner, det finnes mange nok eksempler på dette. For ikke å snakke om kvinnesyn. Vet du hva? Hvis hele Oslos kvinnelige befolkning har lyst på en dag hvor alle går toppløse, om to homofile leier lanke på Grønland, sågar står og grisekliner, eller om vi tillater abort - du har å respektere det! Sånn er det i stua mi, Mulla. Liker du det ikke, så pell deg til helvete hjem igjen. Og igjen, den totale mangel på ydmykhet, din latterligjøring av oss og ikke minst, din nedlatende holdning for oss gjør meg voldsomt provosert. Voldsomt. Du er vel det eneste mennesket i Norge som omtrent får frem infarktet hos meg. Det er blitt sånn nå at veldig mange av oss har gjort dette til en fanesak, en prinsipiell sak søm skjærer oss i sjelen hver jævla gang vi leser om dette. Er alt bare oppspinn, Krekar? Absolutt alle beskyldningene? Hele verden tar feil og du har rett? Poenget er at du er avvist i alle andre land enn Norge. Da har du å vise et biiiiiittelite snev av respekt for oss tilbake, forstår du ikke det? Slutt å piss på folk som ikke har gjort deg annet enn godt, der alle andre har stengt døra for deg. For det er faktisk det du gjør. Oppfør deg som en lovlydig borger akkurat som flesteparten av alle andre fra ditt land gjør, og gjør det med en viss ydmykhet overfor folket og landet som har tatt deg i mot! Ydmykhet!! Respekt!! Lovlydighet!! Takknemlighet!! Gjør det, og du er velkommen i stua mi. Fortsett som nå og pell deg til helvete ut av landet mitt. på et tiendels fluefittehårs nanosekund. (dvs med en gang, om det skulle levne noen særlig tvil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Jeg også pruter som regel, sålenge jeg ikke har leitet etter noe lenge og så kommer det ut et varp som jeg vet vil forsvinne fort hvis jeg ikke tar den med en gang. Når det er sagt, så pruter jeg som regel før jeg reiser og ser på bilen. Slik at vi har en "avtale" og jeg vet hva jeg skal betale på forhånd. Hvis bilen ikke er som forventet og selger ikke har opplyst riktig, sier jeg bare nei takk. Dette er ikke hva jeg var ute etter til den prisen. Så får det være opp til selger om han vil fire på prisen til den er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Jeg har kjøpt og solgt en del drittbiler, og det tiltrekker seg jo som regel pakistanere. Det er både positivt og negativt - pakistanere kjøper i hvertfall bilene (med prutningsmonn), mens bortskjemte nordmenn med silkeputer under armene skal ha "noe bedre". Etterhvert som jeg har fått en god del erfaring med innvandrere på daglig basis skjønner jeg at prutingen er en del av deres kultur - det er ekstremt irriterende, men ikke personlig. Angående innnvandreres pengeforbruk: Jeg skjønner ærlig talt at de ikke vil investere penger i et kuldehøl som Norge. Det får være opp til dem hvor de vil investere pengene sine. Vi burde være takknemlig for de innvandrerene som jobber hardt og betaler skatt, og holder Norge i gang (trygdesnyltere uansett etnisitet kan brenne i helvete). Uten polakker hadde norsk industri gått kraftig i motbakke - hvem skulle da gjort jobben mens alle nordmenn satt foran PCen og flyttet papirer?? Og uten pakistanere, hvem skulle holdt kollektivtrafikken (T-bane, Buss, Taxi) i Oslo/Akershus i gang hver dag? Og hva med distribusjon/transport? Har du noen gang tenkt på hvem som frakter varene til din lokale dagligvarebutikk? Hvem som leverer avisen på natta, og posten på formiddagen? Hvem tror du sørger for å laste/losse alle europallene med varer som du legger i handlevognen/får i posten etc etc? Innvandring er et omfattende tema, og jeg synes ikke vi kan kreve at pakistanere og polakker må bli boende i Norge til de dør, og at de må bruke pengene sine på BSU og hytte på Geilo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Forskjellen, slik jeg ser den, er at i utenlandske butikker står det somregel aldri prislapper på ting. DU bestemmer prisen, og uansett hva DU sier, vil selger si at "Neinei, den koster 4 ganger mer, minst". Dette er en kultur nye nordmenn er godt vant med, og det er en kultur Ola & Kari Normann har begynt å dra med seg hjem fra sine 2 uker på solseng & Tyrkisk Marked-handling sist sommer.. I Norge har vi prislapper på alt, og slik jeg ser det, så er DET prisen - ingen behov for å spørre/prute. Når man jobber i butikk i Norge (især elektronikk-bransjen), så tar det ikke veldig lang tid før man ikke skiller på mørk, lys, brun, gul, ... (eneste er; jo eldre, jo værre) Samtlige stiller seg ved siden av TV'et som er på tilbud til 2995, ser på det, ser på prislappen og lirer av seg noe ala dette her: "Hva er prisen på denne her?" "Hva er beste prisen jeg kan få denne for?" "Jeg kjøper alt hos dere!" "Jeg har jo kjøpt to DVD-filmer, så da kan jeg vel få litt av på TV'en?" Altså.. Når jeg går på rema og handler melk og brød (samme jævla rema'en, hver bidige dag de siste 10 årene), så spør jeg fortsatt ikke hva melka og brødet koster. Det står fantastisk godt beskrevet på prislappene. Jeg spør heller ikke om jeg kan få litt avslag / bedre pris, siden jeg handler alt her. Jeg spør heller ikke om å få pakkepris på melka, brødet, osten og skinka - eller om å få skinka med på kjøpet, for den saks skyld .. For å komme til poenget mitt - FLERE og FLERE pruter, og det er HELT unødvendig - det er en blomstrende ukultur! I Norge setter vi en pris, det er prisen, og det er ingen grunn til å spørre HVA prisen er, eller hvor mye du kan slippe å betale. Jeg opplever dette hver eneste gang jeg legger noe på finn, og er helt enig med trådstarter - jeg kommer til å si at produktet er solgt neste gang noen spør om rabatt / lavere pris. Sist jeg la ut en mobiltelefon til 1000,- fikk jeg tilbud om 200,- hvorav kjøper klarer å bli truende, samtidig som han argumenterer for at mobiltelefonen ikke var verdt noe mer, og at han hadde sett samme telefon ennå billigere - javel, så kjøp den et annet sted da! Jeg kan bare tenke meg til hvordan det er å selge en bil som koster 1/10 av norske priser. Det må jo hagle med prutere på telefonen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Jeg har kjøpt og solgt en del drittbiler, og det tiltrekker seg jo som regel pakistanere. Det er både positivt og negativt - pakistanere kjøper i hvertfall bilene (med prutningsmonn), mens bortskjemte nordmenn med silkeputer under armene skal ha "noe bedre". Etterhvert som jeg har fått en god del erfaring med innvandrere på daglig basis skjønner jeg at prutingen er en del av deres kultur - det er ekstremt irriterende, men ikke personlig. Angående innnvandreres pengeforbruk: Jeg skjønner ærlig talt at de ikke vil investere penger i et kuldehøl som Norge. Det får være opp til dem hvor de vil investere pengene sine. Vi burde være takknemlig for de innvandrerene som jobber hardt og betaler skatt, og holder Norge i gang (trygdesnyltere uansett etnisitet kan brenne i helvete). Uten polakker hadde norsk industri gått kraftig i motbakke - hvem skulle da gjort jobben mens alle nordmenn satt foran PCen og flyttet papirer?? Og uten pakistanere, hvem skulle holdt kollektivtrafikken (T-bane, Buss, Taxi) i Oslo/Akershus i gang hver dag? Og hva med distribusjon/transport? Har du noen gang tenkt på hvem som frakter varene til din lokale dagligvarebutikk? Hvem som leverer avisen på natta, og posten på formiddagen? Hvem tror du sørger for å laste/losse alle europallene med varer som du legger i handlevognen/får i posten etc etc? Innvandring er et omfattende tema, og jeg synes ikke vi kan kreve at pakistanere og polakker må bli boende i Norge til de dør, og at de må bruke pengene sine på BSU og hytte på Geilo. Mange interessante poenger her Werther, for min del er relativiseringen uavhengig av prissetting det som er mest irriterende for min del. Uansett hvor rettferdig prisen er, skal det prutes. Det er egentlig ikke interessant hva den koster, for den kan knapt være verdt halvparten av det som kreves for den. Sånt er irriterende. Når prutingen begynner på sms eller telefon ber jeg dem ihvertfall komme og SE bilen først. Hvordan kan de vite at den ikke er verdt det uten engang å ha sett den? They know the price of everything, and the value of nothing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Så hvis man er Interresert i å kjøpe noe, og selger forlanger 3 ganger mer enn normalt, så skal man bare kjøpe uten å prøve forhandle frem rett pris? Pruting i seg selv, er ikke dumt det. Heller en nødvendighet for å stabilisere priser i et brukt marked. Det er normalt ikke frekt å prute, men når selger ikke vil gå med på en pris bør man være høflig og akseptere det. Ikke ta med seg en hel hær for å virke truende mot selger, det går faktisk nærmere mot stjeling/ran. Og jo, vi nordmenn hadde overlevd selv om vi måtte gjøre vaskejobbene, sjåførjobbene, håndtverksjobbene osv selv. Det har vi gjort i alle generasjoner før, og det hadde vi klart videre. Grunnen til at vi nordmenn er så høy på pæra slik som du beskriver, er en følge av at innvandrere nettopp har overtatt de jobbene. Hadde de ikke gjort det ved å jobbe for lavere lønn hadde vi gjort de jobbene selv i dag også. Lønningene hadde også vært mer likestilt og en sjåfør eller håndverksjobb hadde ikke vært sett på som en dårligere jobb en han på kontor i så stor grad som det er i dag. Du har rett i at vi i dag er avhengige av utenlandsk arbeidskraft for å utføre disse "drittjobbene" men det er fordi det har blitt sånn pga innvandrerne som jobbet for lavere lønn, vi har ikke hele tiden vært avhengige av det. Vi MÅTTE ikke ansette utlendinger for å gjøre disse jobbene, vi hadde fint klart de selv også faktisk. Jeg er ikke rasist, bare så det er sagt. Og synes for eksempel det er forferdelig og hårreisende det som skjer i dag med små uskyldige barn som blir sendt til fattige krigsrammede land fra Norge ufrivillig. Men jeg mener at hvis vi er snille og tar imot innvandrere, så respekter Norge og våre kulturer og lover på lik linje som vi respekterer deres kultur når vi kommer til ditt land. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VegarVS Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 uff, skulle ønske jeg aldri kommenterte i denna tråden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Jobber selv på bensinstasjon ved siden av studier, og har opplevd at folk kommer inn for å prute på bensina som de akkurat har fylt. Hva skjer her i verden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Jeg har kjøpt og solgt en del drittbiler, og det tiltrekker seg jo som regel pakistanere. Det er både positivt og negativt - pakistanere kjøper i hvertfall bilene (med prutningsmonn), mens bortskjemte nordmenn med silkeputer under armene skal ha "noe bedre". Etterhvert som jeg har fått en god del erfaring med innvandrere på daglig basis skjønner jeg at prutingen er en del av deres kultur - det er ekstremt irriterende, men ikke personlig. Angående innnvandreres pengeforbruk: Jeg skjønner ærlig talt at de ikke vil investere penger i et kuldehøl som Norge. Det får være opp til dem hvor de vil investere pengene sine. Vi burde være takknemlig for de innvandrerene som jobber hardt og betaler skatt, og holder Norge i gang (trygdesnyltere uansett etnisitet kan brenne i helvete). Uten polakker hadde norsk industri gått kraftig i motbakke - hvem skulle da gjort jobben mens alle nordmenn satt foran PCen og flyttet papirer?? Og uten pakistanere, hvem skulle holdt kollektivtrafikken (T-bane, Buss, Taxi) i Oslo/Akershus i gang hver dag? Og hva med distribusjon/transport? Har du noen gang tenkt på hvem som frakter varene til din lokale dagligvarebutikk? Hvem som leverer avisen på natta, og posten på formiddagen? Hvem tror du sørger for å laste/losse alle europallene med varer som du legger i handlevognen/får i posten etc etc? Innvandring er et omfattende tema, og jeg synes ikke vi kan kreve at pakistanere og polakker må bli boende i Norge til de dør, og at de må bruke pengene sine på BSU og hytte på Geilo. Du vet at nå har du fått hue liiitt for langt inn i rævva di da.. Er virkelig hovedtyngden av arbeidskraften i Norge utenlandsk? Hva i helvette gjør det med norske lønninger, når flesteparten av polakker og tsjekkere som er yrkessjåfører opererer med lønn langt under tariff? Du bør nok kanskje ikke snakka så høyt om et tema du kanskje ikke har så stor greie på.. Yrker som etniske normenn ikke vil ha tenker du sikkert.. Da tar du helt feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Pruting er jo egentlig bare en måte å få fastslått hva "markedet" (altså deg/meg/vi/de) er villige til å betale for en vare/tjeneste akkurat her og nå. Dette er markedsliberalisme og kapitalisme i sin aller mest grunnleggende og rå form. Utfordringen i land som Norge er at vi har statlige avgifter på mange varer og tjenester. Disse avgiftene finansierer en stor del av den velferden vi tar for gitt. For å sikre at avgiftene betales (som regel i siste salgsledd) innførte man veiledende priser og kassaregnskap med bilag. Dette gjorde det enkelt for staten å kontrollere omsetningen i en tid da man ikke hadde elektroniske hjelpemidler. Med dagens moderne teknologi har man til enhver tid oversikt over varelageret, hvilke varer som er i bestilling, hvor varene befinner seg og man kan kontinuerlig endre prisene iht. markedet (Elkjøp er et godt eksempel). Spørsmålet som gjenstår er hvor selve markedet (les: prutingen) skal finne sted. Vi er vant til at varen/tjenesten er ferdig prutet og at tilbudt salgspris er den markedet (altså deg/meg/vi/de) er villige til å betale. Slik er det ikke nødvendigvis lenger, men det er grader for hvor banal prutingen bør være. Du kan jo prøve å prute på vinmonopolet, hos legen, bensinstasjoner... det vil være rimelig mislykket vil jeg tro. Tilsvarende bør man som privatperson kunne reservere seg mot pruting, men man må være klar over at man samtidig mister et forhandlingsverktøy. Kan man leve med at noen kunder evt. snur i døren er alt som det skal være. Man kan ikke overfor en privat selger kreve pruting og evt. redusert pris. Dette er det mange innvandrere som ikke forstår eller vil forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Spot on fredrik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivanrogov Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Har du bilde av de 14villaene wicky124 ? De støver ikke ned mellom hver ferie? Må bli store utgifter i flyreiser iløpet av et år? Har dere 14ferieturer, 1 besøk i hver villa hvert år? Fryktelig spent på hvordan dere løser 'villaproblemet' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw black jet Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Har du bilde av de 14villaene wicky124 ? De støver ikke ned mellom hver ferie? Må bli store utgifter i flyreiser iløpet av et år? Har dere 14ferieturer, 1 besøk i hver villa hvert år? Fryktelig spent på hvordan dere løser 'villaproblemet' Noe står sikkert tomt, noe er sikkert leid ut. Er mer lønnsomt og investere der enn her. Reisekostnadene faller hvert år samtidig så hadde bolig og eiendom en sinnsyk prisvekst i storbyene i Pakistan i Musharraf sin periode og det er fortsatt vekst selv om det er regnet som mer risikabelt og innvestere der nede nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
familiemann83 Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Ikke bare du som tenker det. Jeg syntes det blir mye tull. Så sier at den er solgt. orker rett å slett ikke. --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?50acd1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Skal man selge noe burde alle ha rett til å kjøpe det. Som selger må man håndtere de utfordringene som kommer, klarer man ikke det er man en dårlig selger og uprofesjonell. Selvfølgelig hører ikke trusler hjemme i en handel, men det gjør pruting. Det er bare vi naive nordmenn som ikke er noe flinke på det, derfor liker vi det ikke. Det er helt klart et kulturkræsj. Jeg har selv handlet med utlendinger og har aldri hatt noe problemer, har hatt pruting, men ikke problemer:-) Mener bare at man ikke kan dømme alle etter hva noen gjør:-D Bare vent til du får telefon fra 20 forskjellige som gir skambud så kan du tenke deg om om du er dårlig selger! Jeg er taydelighvis det siden jeg ikke vil gå ned 50% i pris, noe jeg forstod utifra det du skrev, at vi skal tollerere(?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå