Gå til innhold

E46 320CI - Trimming (HJELP)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en E46 320CI m52 dobbelvanos (150hk).

Hvor mye mere effekt får jeg hvis jeg bytter ut:

- Grenrør

- Katalysator

- Innsug

- Dyser

Alt skal byttes til sport osv..

Har ikke så mye peiling innen det, men noe annet jeg kan gjøre for å få mere effekt?

Kamaksler vet jeg men noe annet?

Turbo eller kompressor har jeg ikke råd til :)

Mye effekt får jeg ut av å bytte alt det jeg nevnte oppe?

Også hvor mye kan jeg få vis jeg bytter alt jeg nevnte oppe + kamaksler?

Har jo M3 eksos fra Schmiedmann som står på bilen, det hjelper litt kanskje? :)

Her er grenrøra og katalysa.. jeg har tenkt å kjøpe:

lurlg46jq0syj0mb2znx.jpg

Skrevet

Hvis du fjerner eller minsker motstanden i begynnelsen av eksosanlegget så flytter du momentet bare lenger opp i registeret, så du får en tørstere motor med mindre moment og noe mer toppeffekt.

Å trimme en sugemotor går stort sett kun på kompromiss, mer effekt - mer turtall - mindre moment på bunn og i mellomregisteret - mindre kjørbarhet..

Kjøp en 323 eller 328 motor..

Skrevet

Okei. Takk for hjelpen.

Men altså jeg tenkte om jeg skulle ha byttet alt dette, så ville jeg fått opp mot eller kanskje mer en 200 hk.

Jeg tenkte mere på akselasjon opp mot og over 150-180 km/t.

Så om jeg bytter alt dette, grenrør, innsug, dyser, katalysator så hjelper ikke dette ?

Skrevet

kjøp deg en 2,8 og sett på m50b25 innsug. med chip så skal man da få rundt 215-220 hk sies det. billigere og bedre trim enn det får du ikke uansett.

Skrevet

Vil jo ha minimalt å si. 200hk kan du se lenge etter. :wink:

Motorbytte er nok rimeligste løsning for å få mer effekt. Kan bruke drivverket du har i dag.

space-ace: M54B30-innsug som gjelder for M52tüb-motorene :wink:

Skrevet

Turbobygg koster uansett.. Er ikke noe som heter "bare en liten turbo"..

Skal du bygge turbo, regn med minst 20000, hvis du gjør noen gode dealer... Å enda har du ikke noe gromt oppsett...

Når det gjelder sugetrimming med de delene du skriver om, den hadde kanskje bremset 10-15 kanskje tilogmed 20hk mer enn før, men det på bekostning av bunndraget (som fra før er totalt fraværende)

Skrevet

chipping kombinert med det du sier kan gi litt avkastning.

Chipping er vel også det som gir mest for pengene...

ta kontakt med fekzen på forumet, svensk fyr som lager chip til BMW, har bare hørt positivt om han

Skrevet

Familiemann83: vis meg gjerne hvordan! Hvor mange turbomotorer har du bygd?

Du får ikke noe igjen for å bytte alt dette, det er bortkastet, sier ikke at det ikke blir merkbart men det er absolutt ikke verdt det!!

Skrevet
Familiemann83: vis meg gjerne hvordan! Hvor mange turbomotorer har du bygd?

Du får ikke noe igjen for å bytte alt dette, det er bortkastet, sier ikke at det ikke blir merkbart men det er absolutt ikke verdt det!!

+1!

Prisen av alle disse tingene vil omtrent tilsvare kostadene med å få i en M52TUB28..

Ett annet alternativ kan være kompressor.

Kommer du over ett brukt ESS sett så holder det muligens med 15lapper +-

Skrevet

Turbo blir alltid dyrere enn man beregner, og i 8 av 10 tilfeller ender man opp med masse problemer og ting som ikke fungerer helt som det skal.

Sugetrim er dyrt og lite kostnadseffektivt. Utføres alt som er nevnt over pluss kamakslinger, og får bilen mappet til det nye oppsettet, kan det vel tenkes at man klarer å fiske ut 20-30hk, men dette er da dyre hester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...