Hardtop Skrevet Mars 30, 2012 Share Skrevet Mars 30, 2012 Tenkte jeg endelig kunne lage en prosjekttråd om min E30 som har vært hobbybil de siste 6-7 årene. Den har gjennomgått en gradvis ombygging fra standard 320i via 325i M50B25 til dagens S50B30. Slik startet det, en litt sliten 320i som ble hentet i Hønefosstraktene. Karosseriet var bra, stort sett bare nedre del av skjermene som måtte byttes, ellers var den fin i gulv og resten. Et råskinn av en M20B20, spiste vippearmer til morgen og kvelds. Kjørte en stund med denne motoren, hadde det ganske gøy på både Rudskogen og Våler. Rundetidene ble nok ikke lagt merke til. Byttet også til komplett understell fra 325i med 51mm fjærbein og skivebremser bak. H&R 35 mm senk med Bilstein Sprint dempere ble også montert sammen med M-tech stabstag. Gjorde underverker på kjøreegenskapene, følte den var dønn stiv. Hadde ikke så mye å sammenlikne med, kjørte Pajero til daglig... Skrudde i en gammel møkkakjeller i låven vi har. Etter første episode hadde bilen blitt omtrent en 325i, med M20B20. Kjøpte så en M50B25, girkasse fra E36 328 og mellomaksel fra E30M3. Skaffet også en 3,46 diff med brems. Brukte bunnpanne fra E34 og motorputer fra E28 535i. Bygde om, kjørte en sommer med dette. Søkte om godkjenning, og fikk det innvilget. Brukte argumentet at 320iS hadde samme understell og effekt. Skrev ut en kilo med papirer fra ETK hvor jeg sammenliknet bremser og hjuloppheng med delenummer mellom 320i og 320iS, og fikk Tronrud Bil (Nå Bilia) til å gå gjennom alle papirene. De bekreftet da med signatur og stempel på hvert enkelt ark at de samme delene som finnes på 320iS også finnes på min bil. Det var nok en litt større jobb enn de hadde forestilt seg. Møtte opp for godkjenning, og fikk umiddelbart godkjent motorbyttet. Felgene derimot, de digre 7x15 BBS originalfelgene var i overkant av hva kontrollanten kunne klare denne dagen. Orket ikke å argumentere for disse, så jeg hentet frem de gode gamle Bottlecaps 14 tommerne. Da ble det vognkort med større motor. Bilen fungerte helt supert med dette oppsettet. Hadde neddreid M20 svinghjul (ca 5 kg tror jeg) og chip fra Norman, som økte turtallsperra til 7000o/min. Utseendet var da akkurat passe for en gammel mann på 40, helt uten vinger og skjørt. Kommet inn i egen garasje her. Bilen til Pernezz på forumet her står ved siden av, før han overtok den. Sånn, da er i hvertfall tråden påbegynt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Mars 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2012 Her er bilen under lupen hos biltilsynet. God følelse å ha alt i orden i vognkortet. Skaffet meg en kjekk bilvippe fra en kar her på Bimmers. Hendig sak når man skal jobbe under bilen. Ikke akkurat egnet til oljeskift men... Satte i sving med en skikkelig rengjøring av bilen før jeg plasserte den i garasjen for vinteren. Høsten -10 handlet jeg inn en -95 S50B30 med girkasse fra en engelskimportert bil. Garasjen var ikke helt ferdig, men klarte ikke å vente med innflytting. Ble snekring og mekking om hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Mars 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2012 Flere som lurer på bilvippa. Kjøpte min brukt, tror ikke den selges i Norge. Sjekk http://www.autovip.dk/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 fin bil dette:) savner bildene av sveisinga da..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 Flere som lurer på bilvippa. Kjøpte min brukt, tror ikke den selges i Norge.Sjekk http://www.autovip.dk/ gasolin har bilvippe, jeg kjøpte en derfra har dog ikke den fine vippe opp bilen mekanismen da, så må jekke den opp litt og litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Mars 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2012 Ja, det er jo nå sveisinga begynte. Tenkte jeg skulle prøve å lære meg å sveise aluminium, så jeg kjøpte et Rilon TIG apparat på Finn. Søkte etter hjelp på Youtube, fant en amerikaner som er utrolig lett å lære fra. http://www.weldingtipsandtricks.com/ Genialt, anbefales. Kommer tilbake til dette. Det første jeg gjorde var å ta av fronten for å få enkel tilgang til senere havarier. Borret ut alle sveisepunktene og slipte ned sveisene nede på vangene først. Brukte en slik sak Under. Innvendig. Under. Brukte deretter en bajonettsag på øvre del, og vips var det full tilgang. Da var det enkelt og greit å skyve motor og girkasse ut i det fri. Etter litt shining er det triveligere å skru. Orker ikke å holde på med møkkete ting. Så da var det bare å begynne å tilpasse frontstykket igjen. Klarte det kunststykket å kappe fronten slik at den kilte seg fast dersom jeg skjøv den fremover, så da måtte jeg lage en glippe. Litt lakkjobb. Sveisepunktene nede erstattet jeg med bolter. Sveiset fast mutter på innsiden av rammevangen, noe som krevde litt treffsikkerhet. Her er det glippe! Innfesting mot rammevangen. Byttet ut boltene senere med samme torxtype som brukes bak ved traversen ved kanalen. Ser litt mer originalt ut. Laget et distansestykke i aluminium for å kompensere for tabben jeg gjorde tidligere. Da satt den på plass, avtagbart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
terminator Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 Meget bra arbeid! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 Flott og nøyaktig beskrivelse. Jeg har lenge lurt på hvordan man lager avtagbar front! Skal følge med her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet April 1, 2012 Forfatter Share Skrevet April 1, 2012 Etter at fronten var ferdig, begynte jeg på selve motortilpasningen. Ettersom jeg ville beholde kulpen på bunnpanna bak traversen, var det på tide å lære seg å sveise aluminium. Første forsøkene ble litt sådær... Etter noen tusenlapper med ødelagt aluminium, fikk jeg til noen litt bedre sveiser. Det skal jo liksom likne litt på mynter som er stablet etter hverandre. Da var det bare å begynne på bunnpannen. Merket opp det området som ville komme i konflikt med traversen, og satte i gang. Prøvemontering viser at oljepickupen ikke lenger er særlig gunstig plassert, så den må fikses senere. Nå får ihvertfall traversen plass. Her burde jeg nok ha fjernet falsen på traversen først, så hadde jeg vunnet en centimeter eller to på bunnpannen. Så begynte jobben med å tette igjen. Resten av sveisejobben foregikk med bunnpanna skrudd fast til blokka, for å unngå at den den skulle vri seg. Aluminium har en tendens til å slå seg temmelig mye. Neste trinn blir å sveise på en ekstra kulp for å erstatte volumet jeg kappet bort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Pen bil og spennende prosjekt. Det er gøy å se bilder av fabrikeringen også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsrh Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Fantastisk jobb og fin fin bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet April 1, 2012 Forfatter Share Skrevet April 1, 2012 Takk takk. Det handler om å ikke ha så mye respekt for alt som skal være så vanskelig. Leser man på nettet, så er det så mye som ikke går an. Jeg tenker at dersom det ikke går, så er det ikke millionverdier eller sjeldne deler som er ødelagt. Etter at bunnpanna var lukket, begynte jeg jobben med å tilpasse en ekstra boks på kulpen. Denne boksen ville jeg ha så stor som mulig, minst like stor som volumet jeg fjernet. Hadde da motoren montert i bilen, og laget maler med papp. Laget så boksen halvferdig, og kappet vekk det som var nødvendig på bunnpannen Tappepluggen måtte jeg flytte over. Borret da et hull i tappepluggen for å ha som styring til hullborret. Samme hullbor på boksen, så var det bare å sveise på plass. Samme teknikk på peilepinne og oljeretur. Dette tror jeg man slipper på 3,2 bunnpanne, så om jeg skulle gjort dette på nytt hadde jeg kjøpt S50B32 eller aller helst S54 Prøvemontering for riktig høyde- Ferdig sveiset. Jeg får dele opp innleggene litt. Har en litt ustabil pc, og med min flaks kræsjer den etter en halvtimes opplasting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Så fint forklart, knall bra arbeid og ikke minst morsom bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 sykt bra jobba! og ja helt enig, leser man for mye på nett så er det veldig mye som ikke går ann!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Helt sykt bra forklart! Veldig interesant å lese. Dette skal det følges med på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå