Jump to content

bmw 325tds og holdbarhet?


plugg69
 Share

Recommended Posts

etter 6mnd(!) uten en 3 serie i familien begynner nå savnet og merkes, så vi ser etter 3 serie e36 som nr 2 bil, helst diesel, men må være rekke6er.. da lurer jeg på følgende:

man ser jo støtt og stadig e36 dieselbiler som har vandret no grønnjævlig langt.. er det mye trøbbel med dem? er en 325tds med 300tkm på måleren noe å samle på? evt er en 325td noe å ha? blir ikke helt klok på dette.. vet at det er lite trøbbel med bensinerne, men.. er noe som skurrer for meg når biler med over 300tkm ligger ute for 50 lapper..

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på vedlikeholdet. Selv kjører jeg en 98 520 bensin som har rullet 318 000km. Motoren er ikke det jeg er bekymret over. Men det du må sjekke er alt av slite deler. En bil som har gått så langt har sannsynligvis fått byttet det meste av slite deler. Minst en gang. Hvis motoren høres bra ut og går jevnt uten ulyder, så vil jeg påstå at den klarer mye mer.

Men som sagt....hvis motoren høres bra ut, så er det slitedeler du skal ha fokus på. Og er det automat gir på bilen så bør det være skiftet olje på kassa. 2,5 diesel går fint 450 000 km før registeret begynner å bli slitent. (forutsetter regelmessig oljeskift) Etter det begynner det å lukte mye jobb.

Link to comment
Share on other sites

Slitedeler er vel likt på alle e36, så det har jeg erfaring med;)har hatt 320i,318i,m3++ men var dieselmotorene jeg undret på, vet det har vært en del trøbbel på omega 2,5tds, og det er vel samme motor...

Link to comment
Share on other sites

Med bra vedlikehold holder tds mange hundre tusen. Svakheten på disse kan være dieselpumpa. I form av lekasje eller at den ikkje holder motorens levetid. Topp/toppakning har og tendens til å ryke pga den er veldig lite glad i å gå for varm. Har sjøl kjørt med tds motor i fleire år og den har fått alvorlig mye juling. Og får det fortsatt. (kompis av meg som kjøpte bilen) Viss eg skal tippe så har den motoren gått sikkert dei 2-3 siste åra med 1.7-2.1 bar ladetrykk men den går fortsatt og den motoren har vel gått 400k++ Så eg er overbevist om at tds er ein meget bra motor.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

2 omega diesler og en e34. Alle med 270+ på meteret. Den lengst kjørt kjøpte jeg da den var gått 326 og den gikk 16mil om dan i 1.5 år, påkost nye glødeplugger og et batteri.

Ale mine var org men 326'n går i dag med rundt 2kilo ladetrykk og km400+. Abefales på det varmeste og blir det diesel på meg neste gang er ikke jeg i tvil. BMW R6 :)

Link to comment
Share on other sites

Åssen stiller 325td seg i et slikt selskap da? Vanskelig å finne 325tds, men ligger derimot flere tder ute.. Er det stor forskjell på dem? Fant en ok en i nærområdet til 28000 som hadde rullet 260ca..

Link to comment
Share on other sites

Motoren er vel i bunn og grunn identisk men litt forskjell på motorstyring og det er ikkje intercooler på den. Når det gjelder motorstyringa er eg litt usikker på om det er fysisk forskjell eller om det kun er et annet "map" i forhold til tds.

Link to comment
Share on other sites

Okei.. takk før svar.. er det noe ekstra å tenke på ve innkjøp av ic til slik bil? Og hvor mye tåler automatkassa? har en 92'td med automat på handa som har rundet 260tkm..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et spørsmål om hvor mye kassa tåler, men _når_ den ryker, det være seg trimma eller utrimma.

Ic er jo litt avhengig av hvor mye effekt du vil ha, dersom du skal nærme deg 200tallet med org deler ellers vil jeg anbefale en litt større en org kjøler.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...