Gå til innhold

Min 2004 BMW E61 525DAT

Share

Anbefalte innlegg

Ja ja, så var jeg etter mange år med VW og Audi over på BMW. Selv kjørte jeg inntil nylig en 2010 VW Touran og samboer`n hadde en 2006 Megane stv som hadde stått lenge grunnet overgang til firmabil. Touranen forsvant FORT. Lå bare ute knapt 2 dager. Renaulten hadde vi forsøkt å selge i lang lang tid med heller dårlig hell. Gikk til slutt lei og satte meg ned på finn.no og fant aktuelle biler som stod hos forhandlere som ville ta innbytte. Sendte vell en ca 15-20 mailer på aktuelle biler som var alt fra VW, Skoda, Audi, BMW og MB. Kun et fåtall svarte og kun 2 virket seriøst intressert i å gjøre en byttehandle der vi faktisk fikk en pris vi kunne være fornøyd med for Renaulten. Det andre alternativet var en MB E270TCDI Avantgarde, men med 100.000km mere på telleverket dårligere utstyrt og faktisk litt dyrere. Valget falt da på en Silber Grau 2004 BMW E61 525DAT med 151.000km på telleverket. Utstyrslisten er lang (Sett med mine øyne) og inneholder følgende:

S205A AUTOMATIC TRANSMISSION Automatic transmission

S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Sports leather steering wheel

S261A SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS Side airbags for rear passengers

S386A ROOF RAIL Roof railing

S402A PANORAMA GLASS ROOF Panorama glass roof

S417A SUNBLINDS FOR REAR SIDE WINDOWS, MECH Roller sun visor, rear door

S423A FLOOR MATS, VELOUR Floor mats velours

S428A WARNING TRIANGLE Warning triangle and first aid kit

S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Interior mirror with automatic-dip

S435A WOOD TRIM Fine wood trim

S441A SMOKERS PACKAGE Smoker package

S464A SKIBAG Ski bag

S488A LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER Lumbar support, driver and passenger

S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Seat heating driver/passenger

S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Headlight cleaning system

S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)

S522A XENON LIGHT Xenon Light

S524A ADAPTIVE HEADLIGHTS Adaptive Headlights

S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Automatic air conditioning

S540A CRUISE CONTROL Cruise control

S563A LIGHTS PACKAGE Light package

S589A LT/ALY WHEELS/STAR SP. 122 W RUNFLAT BMW LA wheel, star spoke 122

S605A TELEMATIC PREPARATION Telematics preparation

S607A TELESERVICE PREPARATION Preparation, Teleservice

S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional

S610A HEAD UP DISPLAY Head-up display

S612A BMW ASSIST BMW Assist

S620A VOICE INPUT SYSTEM Voice control

S638A CAR TELEPHONE PROFESSIONAL Car telephone Professional

S672A CD CHANGER BMW FOR 6 CDS CD changer for 6 CDs

S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HiFi speaker system

S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD

L801A GERMANY VERSION NATIONAL VERSION GERMANY

S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Dealer List Europe

S879A GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Operating instructions German

S8SAA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION Navigation access request,country-spec.

S8SBA COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELEMATIC Telematics access request,country-spec.

S8SCA COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE Telematics access request,country-spec.

S8SPA COP CONTROL Control unit CO2

S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION Omission of outer-skin preservation

S999A ORDER CONTROL FIRST DEALER CARS Job control "HEA"

S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometre speedo

S785A WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS White direction indicator lights

S851A LANGUAGE VERSION GERMAN Language version German

De orginale hjulene er byttet ut med 17" BMW look på vinter med 235-45-17 og på sommeren så er bilen skodd med BBS CH i 8,5"x19" foran og 9,5"x19" bak med henholdsvis 245-35-19 foran og 275-30-19 bak. Disse felgene leveres til oppussing da de er noe kantkjørt. I samme slengen blir de lakkert litt mørkere en de er orginal. Litt usikker, men sikkter mot VW sin United Gray eller VW sin Platinagrå. så får vi se hva det blir.

Motoren på 177hk og 400nm er akkurat passe. Denne er i skrivende stund orginal noe den mest sannsynlig forblir selv om det frister med 220hk og 485nm... Bilen er ellers i ganske så bra stand og bærer ikke så veldig preg av alder/km.stand. Noe er det selvfølgelig, men ikke noe kostbart. BIlen er koste på ganske gode summer senest uken før vi overtok ble den kostet på 42.000.- i service og diverse reparasjoner :D Mange av de store kjente og dyre feilene på E60/E61 er rettet på denne. Noe planer har jeg, men det strekker seg som sagt til oppussing av sommerhjul, soting av vinduer, iPhone/iPod tilkobling og muligens litt senk.

Akkurat nå ser bilen ut som på bildene under. Skal ta en skikkelig shining av lakken og innvendig, men det blir ikke før i slutten av mars mnd.

IMG_0800.jpg

IMG_0801.jpg

IMG_0802.jpg

IMG_0803.jpg

IMG_0804.jpg

IMG_0805.jpg

IMG_0806.jpg

1 stk ny bakfelg da den ene bakfelgen var søppel :(

IMG_0854.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott 61 der med fin farge ;) ....hadde aldri vært feil med hvite lys foran ;)

Har led pærer til angel eyes'ene på vei for å få de hvite og har xenonpærer i 5000k, 6000k og 8000k på vei for å få best mulig match med ledpærene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med fin bil og velkommen i E61-klubben. Mange som trives her.

Takk for det. Hatt bilen i 4 uker nå og er strålende fornøyd ikke minst etter 1300km i helgen. Oppegård-Verdal-Oppegård med snitt på 0,59l på mila :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en skikkelig runde i helgen med utvendig vask, lakkrens, rubbing og polering etterfulgt av en god god voks. Fikk også tatt en skikkelig runde innvendig med rens av setene. Motorrommet fikk seg også en velfortjent vask.

Tok turen til Verdal der jeg har en god venn som driver Scandicshine Bilpleie. Har alt av utstyr og produkter selv og kunne tatt det i mine egne lokaler, men greit å komme seg litt bort også og ikke minst få benyttet muligheten til å fylle på med litt nye produkter og litt nytt utstyr ;)

Bilen under vask med diverse avfettinger og såper:

DSC_0091.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0089.jpg

Så med Iron-X sprayet på lakken. Iron-X løser opp metallpartikkler fra bl.a asfalt/piggdekk og skifter farge til lila under denne prosessen. Blir ganske så lett å se hvor ille det faktisk da er:

DSC_0099.jpg

DSC_0097.jpg

DSC_0098.jpg

Etter vask ble bilen clayet før det først ble rubbet med et produkt fra Scholl Concept som heter S03Gold etterfulgt av polering med et produkt fra samme leverandør som heter S30+. Dette ble så toppet med den nye voksen fra Scholl Concepts som heter Scholl Vintage. La Rain-X ruteforsegler på alle rutene og dekke fikk en runde med Swissvax Pneu. Etter ca 20-22 timer med arbied så da bilen ut som dette:

DSC_0118.jpg

DSC_0119.jpg

DSC_0120.jpg

DSC_0121.jpg

DSC_0122.jpg

DSC_0123.jpg

Motorrommet FØR vask:

DSC_0083.jpg

Og etter vask:

DSC_0131.jpg

DSC_0132.jpg

Fikk tatt noen ferdigbilder ute også, MEN de ble ikek så bra pga den satans snøen som falt på søndag :(

DSC_0147.jpg

DSC_0145.jpg

DSC_0144.jpg

DSC_0138.jpg

DSC_0146.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo utrolig bra, dette.

Du bruker skum i motorrommet også, ingen problemer der? Hvilken frontspoiler er det du har?

Takk for det.

Skummer motorrommet også ja. Bruker diverse børster for å løsne møkka og spyler bare forsiktig av etterpå. Passer på å holde munnstykket på høytrykkspyleren på grei avstand så det nærmest bare blir lett dusj. Lar så bilen stå å gå på tomgang en liten stund etterpå for å få fordampet bort det vannet som ligger igjen.

Frontspoileren er fra Ac Schnitzer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dumpet de nye led skiltlysene jed i postkassa her om dagen :D

Tok ikke lange tiden å bytte disse og alt var plug & play og de gir ikke feilmeldinger heller :)

Før:

DSC_0007.jpg

Etter:

DSC_0012.jpg

Nå er det bare å vente på de andre pakkene som er på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Og der var sommerhjulene kommet på. Hentet de fra lakkering i morges. Fikk lagt på dekk Så noe timer på jobb før de ble satt på bilen :) Får se om det blir noe senk. Burde hatt det for den er litt høy nå synes jeg, men får se det ann litt...

BBS CH 8,5x19 og 10x19 m/245-35-19 og 275-30-19

Felgene er lakkert i Daytonagrå (Farge som kun fåes på enkelte Audi modeller med S-Line pakke)

Vinterhjul:

DSC_1226.jpg

DSC_1227.jpg

Sommerhjul:

DSC_1228.jpg

DSC_1229.jpg

DSC_1230.jpg

DSC_1231.jpg

DSC_1233.jpg

DSC_1234.jpg

DSC_1235.jpg

DSC_1236.jpg

DSC_1237.jpg

DSC_1238.jpg

DSC_1239.jpg

DSC_1240.jpg

DSC_1235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet veldig bra med de felgene, og så er det litt morsomt å ha de i en farge ikke alle andre har. :)

Felgene sitter som støpt på bilen :mrgreen: Men det har jo aldri vært feil med BBS CH på BMW heller da :wink:

Skal få tatt noen bilder i sollys også for der kommer fragen enda bedre frem på felgene, men må si jeg er MEGET godt fornøyd her bilen står og bader i sollys nå :) Har en meget dyktig bekjent som la på dekkene og avballanserte for meg som hadde sorte avballanseringslodd på lur så de synes knapt på felgene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Ikke gjort stort annet en å kjøre, fylle drivstoff og vasket bilen gjennom sommeren, men fikk endelig somlet meg til å få byttet frontruten med de mange steinsprutene. Leverte bilen fredag morgen på Riis Bilglass avd. Kolbotn og hentet den til lunch samme dag. Ny fin varmereflekterende frontrute :D Byttet samtidig listene som sitter mellom A-stolpen og ruta da disse ikke var direkte pene lengre. Ellers hhar jeg så smått begynt å drømme om en 525xd eller 530xd LCI, men får vell la det bli med drømmen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...