Gå til innhold

Sikring av bil ved jekking - Tragisk utfall

hao
 Share

Anbefalte innlegg

Vet jaggu ikke om jeg hadde turt å satt bilen min på felgene sånn. Ikke for at det er farlig, men fordi at felgene kan bli noe uggne etterpå. Så mye kopifelger som finns i dag kan man ikke forvente at alt er like sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jaggu ikke om jeg hadde turt å satt bilen min på felgene sånn. Ikke for at det er farlig, men fordi at felgene kan bli noe uggne etterpå. Så mye kopifelger som finns i dag kan man ikke forvente at alt er like sterkt.

Gamle hjul som ikke brukes;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikrer alltid bilen med bukk før jeg stikker noen kroppsdeler under.

Skulle man mot formodning ikke ha bukk, og må bytte hjul (v. f.eks pungtering), bruk hjulstopperene som ligger i bilen.

Har før opplevd at jekken har begynt å gå igjennom asfalten fordi bilen siger fremover.

Hvor fester du jekken da?

(Siden du ikke har jekkfester :P )

Har selv opplevd at kanalen har gitt etter og jekken gikk rett igjennom. Dette var mens jeg jekket opp. Hadde det vært noen minutter senere kunne jeg kanskje hatt en arm eller ett bein under dekket, da jeg skulle skifte hjul.

Ikke like dramatisk, men like unødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fester du jekken da?

(Siden du ikke har jekkfester :P )

Har selv opplevd at kanalen har gitt etter og jekken gikk rett igjennom. Dette var mens jeg jekket opp. Hadde det vært noen minutter senere kunne jeg kanskje hatt en arm eller ett bein under dekket, da jeg skulle skifte hjul.

Ikke like dramatisk, men like unødvendig..

Hehe, dette skjedde faktisk mens jekkfestene fortsatt var operative. Siden har jeg byttet ut originaljekken med en saksejekk fra saab. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist sak :( utrolig fort gjort dette! sikring er utrolig viktig.

holdtpå å gjøre det samme selv jeg. jekket opp e39n min på diffen bak. og skrudde av dekket på pass.siden. plutselig kjente jeg at den forvant fra meg , og smalt rett inni garasjeveggen. hadde jeg begynt med dekket på andre siden først hadde jeg sikkert vært grønnsak nå. dette var en stor, stabil jekk forresten. lærte virkelig av dette.

Hva skjedde da?

Jekken som bikket eller bilen sklei av jekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det er til å bli frustrert av :?

Hvis ALLE som leser denne tråden nevner det for noen kompiser hvor viktig det er å sikre så kanskje vi kan spare noen for tap av liv eller skader. [-o<

Mange som skifter dekk nå for tiden så stor sjanse for at noen hører etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så skummelt at det ikke kan få nok oppmerksomhet. Har selv ligget under med bare jekke og et dekk eller to som sikring, men etter å ha fått litt vett i hue de siste åra har vi nå brukt et par tusen på 12 bukker til verkstedet. Nok til å holde 3 biler oppe, siden vi ikke har plass til fler enn 3. Jeg stoler ikke på at dekket redder meg, jeg skal ha bukker ellers ligger jeg faen ikke under der :P

Skal du skru bil, får du kjøpe deg riktig utstyr! Så enkelt er det. [-X

Du bytter ikke sikringsskap i et hus uten å måle at det er strømløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at sånt skjer, fort gjort når man bare skal fikse noe fort.. MEN det er noe alle burde vite og forstå. Har alltid sikring når jeg skal under mine biler, du vet aldri når jekken detter.. Håper dette kan funke som en oppvekker til alle oss andre her, som fortsatt har vært heldige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av frustrasjonen min kommer på hjemmebane :oops:

Jeg er godt voksen med en sønn og en stesønn på 20 år.

De er begge vel utstyrte i toppetasjen.

De får gjentatte ganger "tilsnakk" og forklaring på viktigheten av sikring i mange forskjellige tilfeller.

De "forstår" alltid.

Gjør det når jeg er der.

Men hvorfor i helv.............. jukser de når de er alene?

Hva skal til for at de tar til seg viktigheten av dette?

Håper mange av dere unge her leser dette og tar det til dere på en positiv måte.(gjelder vel oss alle egentlig.)

Lett å jukse.

Som Hauso skriver. Skal bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på samme alder som din stesønn, og jeg kan vel egentlig ikke forstå hvorfor man skal jukse på det her? Det er ikke engang i mine tanker å jukse med mitt eget liv, for å fikle litt med en bil.

Et par bukker koster 500kr. Så hvis vi da legger litt matte i tema.

Mitt liv - eller 500kr og det minuttet det tar å sette under to bukker.

Mitt liv >>>>> 500kr og et minutt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på samme alder som din stesønn, og jeg kan vel egentlig ikke forstå hvorfor man skal jukse på det her? Det er ikke engang i mine tanker å jukse med mitt eget liv, for å fikle litt med en bil.

Et par bukker koster 500kr. Så hvis vi da legger litt matte i tema.

Mitt liv - eller 500kr og det minuttet det tar å sette under to bukker.

Mitt liv >>>>> 500kr og et minutt arbeid.

Bra noen forstår :applause::applause:

Spre budskapet til vennene dine også :lecture:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 på samme alder som deler verksted, er ikke aktuelt å skru noen bil der uten sikring, så det er ikke noe problem her.

En i vår vennegjeng holdt på å miste sin far fordi jekken skled når han bare skulle plukke opp et eller annet under Mustang-prosjektet sitt. Han klarte seg heldigvis, så i vår omgangskrets er det uaktuelt uten sikring.

Og jeg sliter virkelig med å forstå hvorfor folk skal drive med såpass idiotisk risikosport når det er så forbanna enkelt å sette under to bukker.

Jekk opp bilen på diffen -> sett under to bukker på de bakre jekkfestene. Og vips er alt trygt, og du kan til og med fjerne jekken og få ENDA mer tilgang!

hao - skal ikke bare bruke en bukk og slå inn forståelsen litt? :lol: "BRUK....ALLTID...DEN...HER"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...