Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skulle rive av piggdekka, men fant fort ut at det ikke skulle være så enkelt heller. Den ene hjulbolten til framhjulet snurrer bare rundt og rundt uten å komme ut, så har vel kanskje knekt inni navet? Så jeg lurer litt på hva som er den enkleste måten å få denne ut på, forslag? Helst uten å mose felgen da selvfølgelig :D

Skrevet

Ta av alle andre boltene.

Prøv å dra av hjulet mens du skrur bolten ut.(trekk det mot deg slik at gjengene tar tak)

Skrevet

Hei

Dette er trist da...

Her må man være forsiktig med hva man svarer deg, fort kan det bli dyrt. Går bolten bare rundt så er gjengene i bolten eller navet røket og du vil få utfordringer med å få bolten ut.

Da jeg hentet min nye F11 så fikk jeg kraftige advarsler om bruk av luftverktøy og låsebolter. Samt at de anmodet om at jeg brukte momentnøkler ved tiltrekking av boltene.

Nei, ikke lett å si hva du skal gjøre for å berge felgen, bolten er også så hard at det vil være vanskelig å borre ut. Vil anbefale at du lar bilen stå til mandag og høre med merkeverksted hva de anbefaler.

Skrevet

Jepp, tenkte det samme selv, men var litt stressa sist da jeg holdt på så ga faen akkurat da. Tenkte å få noen til å holde en trefjøl i press mens jeg prøver å skru ut neste gang. Håper for guds skyld det funker, hvis ikke så blir det litt værre.

Har aldri rørt hjulmuttra med muttertrekker og trekker alltid til for hånd, smører boltene hver gang osv. Men i år ville det ikke ut plutselig. Borre de opp tror jeg er ganske uaktuelt, da jeg har jeg heller mer tro på å få knekt bolten på ett eller annet vis, eller sagd den av mellom felgen og navet, og kjøpe nytt nav istedet.

Skrevet
Hei

Dette er trist da...

Her må man være forsiktig med hva man svarer deg, fort kan det bli dyrt. Går bolten bare rundt så er gjengene i bolten eller navet røket og du vil få utfordringer med å få bolten ut.

Da jeg hentet min nye F11 så fikk jeg kraftige advarsler om bruk av luftverktøy og låsebolter. Samt at de anmodet om at jeg brukte momentnøkler ved tiltrekking av boltene.

Nei, ikke lett å si hva du skal gjøre for å berge felgen, bolten er også så hard at det vil være vanskelig å borre ut. Vil anbefale at du lar bilen stå til mandag og høre med merkeverksted hva de anbefaler.

Bør funke sånn som hao sier.

Skrevet

Det er lov å kjøre med 4 av 5 hjulbolter så hvis du ikke er veldig nøye på det er det bare å kjøre med det sånn når du fåt ut bolten :wink:

Skrevet
Hei

Skulle rive av piggdekka, men fant fort ut at det ikke skulle være så enkelt heller. Den ene hjulbolten til framhjulet snurrer bare rundt og rundt uten å komme ut, så har vel kanskje knekt inni navet? Så jeg lurer litt på hva som er den enkleste måten å få denne ut på, forslag? Helst uten å mose felgen da selvfølgelig :D

Får ringe hvis du treng noe muscle power 8)

Skrevet

+1 på hao sitt forslag :)

Er ikke farlig og bruke verken låsebolter eller luftverktøy, så lenge den som bruker det vet hva han gjør. :) Og man bytter selvsagt låseboltene om dem begynner og bli slitt, da unngår man alle problemer. Og tar vare på nummeret så man har mulighet og bestille en ny nøkkel om den blir borte. :)

Skrevet
+1 på hao sitt forslag :)

Er ikke farlig og bruke verken låsebolter eller luftverktøy, så lenge den som bruker det vet hva han gjør. :) Og man bytter selvsagt låseboltene om dem begynner og bli slitt, da unngår man alle problemer. Og tar vare på nummeret så man har mulighet og bestille en ny nøkkel om den blir borte. :)

Hei

Joda, dette er greit det dersom man har peiling, 90% av de som bytter dekk har ikke det ringeste snøring på hva moment er. Har sett i mange tillfeller at man står på hjulkryssene selv da løsner de ikke. Må ikke fortelle meg at en slik bolt har rett moment.

En annen sak som denne tråden startet med så kan man spørre seg om hvorfor gjengene er sprengt, er det for at man har brukt rett moment, neppe. Dette er materialer av meget høy kvalitet og greie å sprenge gjengene er et under, men for vedkommende som sitter opp i dette så føles det tragisk, men saken er løsbar.

Skrevet

er bare og gjør sånn som hao sier bruk gjerne et brekkjern og sett press der bolten er . det og vente til mandag for at verkstede skal gjøre det samme er jo ikke nødvendig. og bruk av moment på hjulbolter er jo heller ikke nødvendig da alle som eide biler før i tiden brukte hode når de strammet til boltene og det gikk jo bra og de fleste gjør vel forsatt det men ikke alle.^^

Skrevet

Å skru denne bolten ut kan da vel ikke være farlig.

Som nevnt så er det lite problem å stramme hjulmuttrene uten momentnøkkel hvis en har gjort det før og vet ca. hvor mye det skal skrues til.

Det er sikkert riktig som nevnt at det har vært alt for stort moment når disse ble skrudd til.

Bruker muttertrekker selv nå etter at jeg kjøpte momentstav.

http://www.jula.no/momentstav-1-2-170027

Den fungerer utmerket å stopper på 110 Nm.

Det er kanskje i meste laget det også for en bil med 15" felg.

Etter at du har fått av denne bolten bør du sørge for at den delen som er gåen blir skiftet.

Regner med at det er den delen som skrues løs som er gåen. Hvis ikke bør du nok få kyndig hjelp.

Skrevet

Fikk ut bolten i dag, måtte bruke en lang trestokk som jeg fikk noen til å presse med. Gjengene var helt ferdige, så kjører med fire bolter inntil videre. Må få bestilt nytt nav og bytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...