Gå til innhold

Ny BMW eier - Hva er det jeg har gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ny medlem og ny eier av en 2004 X3 3.0i. Gikk for treliteren bensin da den hadde BMW sin deilige sekser. Litt motstrøms i disse el tider.. Tenker jo på den men er noe med bensin..

Er det noe jeg bør passe på med en slik bil? Åpenbare svakheter?

Bilen er nettopp kjøpt og er veldig betatt av den. Tror jeg gjorde rett valg da sneipen og bikkja får god plass.

Geir

Skrevet

Du gjorde smart i å velge 3.0i kontra 2.0d osv.

Den bruker naturligvis litt mer drivstoff, men den motoren der er det minimalt feil med.

Anbefaler å ikke småkjøre mye om vinteren, og bytte olje hyppig pga veivhusventilasjon.

Skrevet

Olezz: Småkjøre om vinter, grunnet høy slitasje ved kald motor? Trodde sekser var slitesterk??

Bytte olje hyppigere enn hva bilen foreslår? Er Veivhus en svakhet?

Diesel fristet ikke.. 231 hester er noe annet enn 150 diesel.. og lyden.. Klarte ikke å motstå fristelse..

Skrevet

Nei, ikke grunnet slitasjen, men hvis du småkjører mye så får du også mye kondens i olja i likhet med alle andre biler.

Problemet da er at blandingen av olje og kondens vil tette seg i rørene til veivhusventilasjonen og fryse.

Resultatet av det blir at motoren må "puste" fra ett eller annet sted, og da ryker det svake punktet som er toppdekselpakning.

Ingen krise, men det kan bli en del oljesøl. Dette er en svakhet på disse motorene.

Foruten denne feilen er det en meget slitesterk og god motor, så ikke ta til sorgen.

Skrevet

ikke noe å tenk på. men sikkert en fordel å koste på seg en ny veivhusventil om bilen har gått ett stykke. jeg bytta på e38n i fjor. var mye dritt der.

ellers trur jeg du gjorde ett fornuftig valg med bensin. disse motorene er veldig gode, og det er lite som går og kan gå galt sammenlighet med en diesel. dieslene sliter og litt med girkasssene, mye pga at de ikke er mye overdimensjonerte i henhold til dreiemomentet.

-så er det jo noe eget med en bensinsekser da. silkemyk gange og flott lyd

Skrevet

M54B30 er en skuddsikker motor.

Kondens og veivhusfilter er ikke noe stort problem om man følger litt med på det, ikke er det noe dyrt å skifte heller, tror jeg betalte ca 2-300,- for min ferdig levert på døra fra Ebay :)

Da skiftet jeg den og renset alle rør og slanger som den var i forbindelse med, like godt som nytt.

Skrevet
Nei, ikke grunnet slitasjen, men hvis du småkjører mye så får du også mye kondens i olja i likhet med alle andre biler.

Problemet da er at blandingen av olje og kondens vil tette seg i rørene til veivhusventilasjonen og fryse.

Resultatet av det blir at motoren må "puste" fra ett eller annet sted, og da ryker det svake punktet som er toppdekselpakning.

Ingen krise, men det kan bli en del oljesøl. Dette er en svakhet på disse motorene.

Foruten denne feilen er det en meget slitesterk og god motor, så ikke ta til sorgen.

Hva med å heller sørge for at veivhusventilasjonen ikke er gammel og "utslitt". Så slipper man og tenke på dette, istedet for jallaløsningen "ikke småkjør".

Det er ikke noen generell svakhet på denne motoren kontra andre motorer.

M54B30 er en skuddsikker motor.

Kondens og veivhusfilter er ikke noe stort problem om man følger litt med på det, ikke er det noe dyrt å skifte heller, tror jeg betalte ca 2-300,- for min ferdig levert på døra fra Ebay :)

Da skiftet jeg den og renset alle rør og slanger som den var i forbindelse med, like godt som nytt.

Ja jeg skjønner bare ikke hvorfor man heller ikke bare steller\vedlikeholder bilen, så slipper man slike problemer. Det gjelder jo alle biler! Største gjenganger feilen er late\dumme eiere, og det gjelder ikke bare BMW.

Skrevet

Vet ikke om veivhusventilasjonen på m54 er helt identisk, med den på M52, men jeg tenkte å bytte på min m52 motor som har gått 300.000km nå i våres, og fant ut at det var minimalt med avleiringer i slangene så jeg droppet å bytte. Det kan godt tenkes at dersom man bytter olje ved 10.000km så er ikke tett veivhusventilasjon noe problem.

Min bil foreslår oljebytte ca hver 12.000 og det har blitt fulgt før jeg kjøpte den, og nå bytter jeg hver 10.000km

Jeg tror som nevnt her at tett veivhusventilasjon først blir et problem når man har lange oljeskift intervaller.

Fantastisk å høre at du faktisk har valgt bensin over diesel, i motsetning til "alle" andre. :) :)

Skrevet
Vet ikke om veivhusventilasjonen på m54 er helt identisk, med den på M52, men jeg tenkte å bytte på min m52 motor som har gått 300.000km nå i våres, og fant ut at det var minimalt med avleiringer i slangene så jeg droppet å bytte. Det kan godt tenkes at dersom man bytter olje ved 10.000km så er ikke tett veivhusventilasjon noe problem.

Min bil foreslår oljebytte ca hver 12.000 og det har blitt fulgt før jeg kjøpte den, og nå bytter jeg hver 10.000km

Jeg tror som nevnt her at tett veivhusventilasjon først blir et problem når man har lange oljeskift intervaller.

Fantastisk å høre at du faktisk har valgt bensin over diesel, i motsetning til "alle" andre. :) :)

Oljebytte har sikkert en del å si ja, jeg bytter selv hver sommer da er bilen kjørt ca 7-8000km.

Jeg byttet da det sansynligvis aldri tidligere har vært byttet veivhusventilasjon på min.

Skrevet

Hva med å heller sørge for at veivhusventilasjonen ikke er gammel og "utslitt". Så slipper man og tenke på dette, istedet for jallaløsningen "ikke småkjør".

Det er ikke noen generell svakhet på denne motoren kontra andre motorer.

Vel, Den kan bli så gammel den bare vil så lenge man følger visse "forhåndsregler", noe mange ikke gjør.

Det skal sies at den blir sprø med årene.

Helt i orden å småkjøre, men hvis man bruker bilen daglig til jobb som ligger 2-3km unna i vinterhalvåret så hjelper det lite med ny veivhusventilasjon så fremt oljen ikke blir byttet regelmessig.

Hovedpoenget er likevel at jeg gir han tips som kan forebygge dette problemet uavhengig om veivhusventilasjonen er ny eller gammel.

Veivhusventilasjon er svakhet på flere motorer, men M54 sliter uten tvil mest med dette.

Skrevet

Du treffer nok spikern på hodet her ja mtp oljeskift :) Umenneskelige lange oljeskift kombinert med "kjerringkjøring".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...