Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte nye Vredstein ultrac Sessenta 235/40-18 til min 2002 E39 Msport 520i. Men synes bilen sporer fælt. Må justere ratt hele tiden.

Er dette dekkenes skyld?

Eller trenger jeg en 4-hjulskontroll?

Har byttet nedre bærearm og lenke arm foran samt knirkeforinger bak.

Takker for eventuelle råd.

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Meget mulig det er andre foringer og som gjør at den sporer... Jeg kjører jo 245 foran og 285 bak, og sjekker absolutt alle foringer hver mnd. Evnt bytter og tar 4-hjulskontrollen selv. Sporer ikke for fem flate øre :P

Skrevet

Er det først etter bytte av dekk at du opplever sporing? Hadde du byttet det andre du nevner før dette, uten at det sporet? Samme felger som før? Hva slags lufttrykk har du i dekkene?

Jeg har ingen erfaring med Vredestein, men har opplevd med andre dekk at riktig lufttrykk er alfa og omega når det gjelder sporing.

Skrevet

bilen min også sporet veldig. jeg og kamerat fra bmw har gått over alle foringer og finner ingen feil noen sted. fant ut at det var dekka i seg sjøl. så kjøpte meg dekk som vist skal væra anti sporing (runde kanter på endene) og da ble sporinga mi borte. jeg kjører på 235/35-19 forand og 265/30-19 bak.

Skrevet
Evnt bytter og tar 4-hjulskontrollen selv.:P

Dette krever vel at du har utstyr og benk?

Det stemmer. Har både 2s og 4søylet bukk og en god del utstyr ;)

Skrevet

Dekk har mye å si ja, har hatt sporing før jeg også, når jeg hadde E34 så byttet jeg til en annen dekktype og sporingen ble helt borte.

Skrevet

Og hvordan dekk kjører dere på dere som ikke sporer? De såkalte "anti-sporing" dekk med runde kanter... Min sporer litt den å. Sitter på 235f og 265b.

Skrevet
Og hvordan dekk kjører dere på dere som ikke sporer? De såkalte "anti-sporing" dekk med runde kanter... Min sporer litt den å. Sitter på 235f og 265b.

Nakang NS-20 sporer ikke. NS-2 der imot sporer massse. nå om dagen kjører jeg michelin. husker ikke helt hvem av typene. men kan se etter på dekket når jeg skal på jobb etterpå.

Skrevet

Tyfon dekk er avrundet og meget bra på sporing. Hyggelig pris er det også.

Jeg har konsekvent benyttet Tyfon i flere år og har bare godord om dem.

Skrevet
Er det først etter bytte av dekk at du opplever sporing? Hadde du byttet det andre du nevner før dette, uten at det sporet? Samme felger som før? Hva slags lufttrykk har du i dekkene?

Jeg har ingen erfaring med Vredestein, men har opplevd med andre dekk at riktig lufttrykk er alfa og omega når det gjelder sporing.

Først etter bytte av dekk ja. Sporet ikke med vinterdekka som er 15". Hadde byttet nedre bærearm ifjor sommer, knirkeforing og lenkearmer nå nettopp. Samme felger som før.

Har 2,3 bar foran og 2,7 bar bak i lufttrykk........ ?

Skrevet

Først etter bytte av dekk ja. Sporet ikke med vinterdekka som er 15". Hadde byttet nedre bærearm ifjor sommer, knirkeforing og lenkearmer nå nettopp. Samme felger som før.

Dette er iallefall altfor lite luft framme! Skal vel iallefall opp på 2,7 bar framme. Bak er vel litt avhengigt av last, men kanskje litt meir bak.

Prøv med nærmere 3 bar framme og sjekk om du får mindre sporing. Post infoen her

Skrevet

Dette er iallefall altfor lite luft framme! Skal vel iallefall opp på 2,7 bar framme. Bak er vel litt avhengigt av last, men kanskje litt meir bak.

Prøv med nærmere 3 bar framme og sjekk om du får mindre sporing. Post infoen her

På min X5 er det oppgitt 2.3 som max fremme og 2,7 max bak. Og jeg inbiller meg at dette er det samme som er oppgitt på e39'en min... så han er vel ikke helt på viddene!?

Skrevet

Dekktrykket er avhengigt av dekkdimensjonene. Med 16" er ca 2.2-2,3bar ganske vanligt. Meir med tung last.

Når ein kommer opp på 18" med 40 profil må ein ha ein del meir luft i dekka. Antagligt rundt 2,7-2,9 bar på ein e39.

Og so kommer camber, køyremåte, last osv inn i bildet.

Ein x5 har forholdsvis høg profil originalt so det er ikkje nødvendigt med so høgt lufttrykk.

Skrevet

Jeg har akkurat samme dekka i samme dim.

Mine sporer ikke noe særlig, men det gjorde dem når det var litt lite luft. Merket det veldig godt da! Jeg kjører på 3 bar fremme og 3.2 bak (275/35 18" bak). :)

Har kjørt litt over 3000 km nå, og ene bakdekket har mista en halv til 1 mm midt på dekkbanen. Andre siden var det ikke forskjell. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...