Gå til innhold

Chippe bilen? Hva bør man velge?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Marius2002 skrev:

@rst026 sjekk på BMW hva de klarer å levere fra andre leverandører. En på jobben fikk ACS-kit til sin splitter nye X4 bestilt og montert av BMW her i byen, med garanti. 

Gult KW/HP og Nm

Lys blå Ny KW/HP og Nm

Mørk blå HP økning

IMG_3308.PNG.32b16e5ea42d2b782155feb13e5c04b6.PNG

Gjør Bmw dette her selv? Og garantien er intakt? 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gorg skrev:

Gjør Bmw dette her selv? Og garantien er intakt? 😮

De gjorde det her iallefall. X4en skulle ha full ACS styling og BMW Performance tuning, men siden sistnevnte ikke fantes ble det ACS der også. BMW bestilte og monterte alt. :) Slik jeg forstod det når vi pratet var garanti intakt, og det var såklart en viktig faktor. Om ACS "tok over" garantien eller om BMW fortsatt stod for den vet jeg ikke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius2002 skrev:

De gjorde det her iallefall. X4en skulle ha full ACS styling og BMW Performance tuning, men siden sistnevnte ikke fantes ble det ACS der også. BMW bestilte og monterte alt. :) Slik jeg forstod det når vi pratet var garanti intakt, og det var såklart en viktig faktor. Om ACS "tok over" garantien eller om BMW fortsatt stod for den vet jeg ikke. :) 

Spesielt.. Tviler på at noen andre enn Bmw har garantien. Men om feil direkte skyldes tuninga så går det nok på ACS. Men motorene tåler mye! Er jo gjerne girkassene som er første svakeste ledd

Er det Bavaria? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius2002 skrev:

De gjorde det her iallefall. X4en skulle ha full ACS styling og BMW Performance tuning, men siden sistnevnte ikke fantes ble det ACS der også. BMW bestilte og monterte alt. :) Slik jeg forstod det når vi pratet var garanti intakt, og det var såklart en viktig faktor. Om ACS "tok over" garantien eller om BMW fortsatt stod for den vet jeg ikke. :) 

Undersøkte dette vedrørende ACS når bilen min var ny. ACS overtar garanti på motor slik jeg forstod det, men kun aktuelt hvis bilen var bortimot ny og kjørt en begrenset lengde. Husker ikke detaljer. Min utfordring med ACS var å få kontakt med forhandler Autolife eller hva de het. Geir Gulbrandsen tror jeg overtok agenturet uten at det gjorde kontakt noe enklere. De hadde noen i Tromsø som kunne utføre tuningen, men det var ikke BMW-forhandler. Hovedsaklig pga mangelfull kommunikasjon med ACS Norge har jeg lagt dem bort. Sikkert en god løsning men jeg forventer at man får svar når man tar kontakt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Det leveres MPPK til flere N57 varianter, men er vel kanskje ikke til 35d. Har nok med konkurranse med 50d å gjøre

Du får hentet ut 370 hk og 740 nm iflg dtuk, friske tall :) 

https://www.diesel-performance.co.uk/vehicle-bmw_x4-f26-(2014-)_xdrive-35d-313-ps

 

M50 motoren leveres ikke til x4. Angående noen av disse boksene har jeg lest mye negativt uten at jeg kan konkludere. Å bestille en boks fra en forhandler i UK anser jeg som uaktuelt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Daniel80 skrev:

Jeg har god erfaring med TS-Racing i Lørenskog som er original avdelingen og sitter på kompetansen og lager programmene. Alle andre avdelinger i Norge er franchise avdelinger av varierende kvalitet, som kjøper selve softwaren fra TS i Lørenskog. Franchise avdelingene ville jeg vært litt mere påpasselig med å bruke. Mye rart ute å går der. Hvem som helst kan i utgangspunktet kjøpe utstyr å begynne med chipping av biler uten noe spesiell peiling, men hvis noe går galt da blir ofte problemene store.

Ser at både TS-Racing og Tuningservice med underliggende avdelinger har felles nettside. Vil ikke det bety at "originalavdeling" står inne for det som de andre gjør, eller blir det for enkelt?:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på girkasser, så har jeg funnet ut at BMW har 4 typer til i alle fall F30.

det er 2 manulle modeller:

Getrag GS6-17BG

Getrag GS6-45BZ

 og 2 Automat.

8-speed ZF 8HP45 automatgir

8-speed ZF 8HP50 automatgir

spørsmålet mitt gjelder i hovedsak Manuellt gir. Hvilke av de manuelle kassene er det er plassert i hvilke modeller? Jeg vil tro at 17BG i alle fall sitter i 16i og opp til 20i, og at 45BZ sitter i 28i og oppover...

hvor mye NM tåler hver av de??

takk for svar på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, rst026 skrev:

M50 motoren leveres ikke til x4. Angående noen av disse boksene har jeg lest mye negativt uten at jeg kan konkludere. Å bestille en boks fra en forhandler i UK anser jeg som uaktuelt

 

Det vet jeg, men MPPK blir jo lagd til motorkoder og om 535d kan nesten hamle opp med M550d for en liten penge så er det økonomisk lite gunstig fra Bmw sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gorg skrev:

Det vet jeg, men MPPK blir jo lagd til motorkoder og om 535d kan nesten hamle opp med M550d for en liten penge så er det økonomisk lite gunstig fra Bmw sin side.

Du har nok et viktig poeng der. X4 med 35d er så vidt jeg vet raskere enn x5/x6 som leveres med 50d, mest sannsynlig på grunn av lettere bil:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.4.2017 at 12.12, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Jeg har lest litt rundt på forumet om Chipping, boxtuning og tuning gjennom diagnosekontakten i bilen. Eneste jeg lurer på er om noen har erfaring med nyere BMW'er som enda har fabrikkgarantien. 

Jeg tenker blant annet på N13 motoren til BMW som er en av de mer tuningvillige motorene jeg vet om. De fleste som tilbyr chiptuning har et "program" som tilbyr en økning fra 136hk/220nm til 215hk/315nm 

det finnes blant annet et firma i Belgia som tilbyr Stage 2 der de tar ut hele 245hk av denne motoren.

i tillegg er jeg nysgjerrig på hvordan det er med tuning gjennom diagnosenontakten. Finnes dette til 316i enda? Mtp. at man helst vil beholde garantien på bilen sin, så er det jo kanskje den beste måten å gjøre det på, med mindre dette også oppdages...

hva med deg @TRF-Racing, har du tunet en F30 316i enda? Hvordan går den, er det utprøvd nok til å vite om det fungerer bra? Og har dere en boks for tuning gjennom diagnosekontakten til denne bilen?

mest av alt så er det vel frykten for at noe skal ryke, spesielt mtp. garantien som gjør at jeg selv ikke har rørt min bil.

Jeg tunet min 114i (N13) hos ESS til hva de sier er 218hk/365nm for noen måender siden. Måtte ut med stryreenheten, var ikke mulig vi diagnosekontakten. Ble sagt at om jeg fikk noe problem så kunne vi sette tilbake til orginal programmet før en evt reklamasjon og håpe at BMW ikke merket det. Men alltid en risiko for at de fant ut av det og også for at de ser det om bilen er inne til service etc. Bokser har mindre sjangs for å bli oppdaget, men langt fra samme muligheten til økt effekt. Har ikke så mye garanti igjen så jeg tar sjangsen.

 

Har lest litt på tyske nettforum og skjønner at det er ganske vanlig med N13 med 200hk+ Regner med de får plaget bilene mer på autobahn enn jeg får til i 60 sonene rundt her. Fikk ikke inntrykk av at det var mye problemer eller havarier.

Endret av Baker
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Baker skrev:

Jeg tunet min 114i (N13) hos ESS til hva de sier er 218hk/365nm for noen måender siden. Måtte ut med stryreenheten, var ikke mulig vi diagnosekontakten. Ble sagt at om jeg fikk noe problem så kunne vi sette tilbake til orginal programmet før en evt reklamasjon og håpe at BMW ikke merket det. Men alltid en risiko for at de fant ut av det og også for at de ser det om bilen er inne til service etc. Bokser har mindre sjangs for å bli oppdaget, men langt fra samme muligheten til økt effekt. Har ikke så mye garanti igjen så jeg tar sjangsen.

 

Har lest litt på tyske nettforum og skjønner at det er ganske vanlig med N13 med 200hk+ Regner med de får plaget bilene mer på autobahn enn jeg får til i 60 sonene rundt her. Fikk ikke inntrykk av at det var mye problemer eller havarier.

218hk/365nm ut av 114i?? Er ikke 114i en 3 sylinder?

tenker mest på boks for min del. Vet at man får dratt ut mye effekt av det meste med turbo om dagen, men vil aller aller helst beholde garantien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

218hk/365nm ut av 114i?? Er ikke 114i en 3 sylinder?

tenker mest på boks for min del. Vet at man får dratt ut mye effekt av det meste med turbo om dagen, men vil aller aller helst beholde garantien....

1. N13B16M0 (2011 – present) is a basic version with heat exchanger and 2.5″ exhaust system. It produced 170 HP at 4 800 rpm and 250 Nm at 1,500-4,500 rpm. It is used in BMW 18i and 20i models.
2. N13B16U0 (2011 –present) is variation without heat exchanger and 2″ exhaust system. Power is reduced with the help of ECU firmware. Engine produces 136 HP at 4 350 rpm and 22 Nm at 1,350-4,300 rpm. It was used in BMW 16i models.
3. N13B16K0 (2012 –present) is another modification with 102 HP at 4,000 rpm and 180 Nm at 1,100-3,900 rpm. This model was used in BMW 14i models.

Står ingenting om at de har annet enn 4 cylindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gorg skrev:

1. N13B16M0 (2011 – present) is a basic version with heat exchanger and 2.5″ exhaust system. It produced 170 HP at 4 800 rpm and 250 Nm at 1,500-4,500 rpm. It is used in BMW 18i and 20i models.
2. N13B16U0 (2011 –present) is variation without heat exchanger and 2″ exhaust system. Power is reduced with the help of ECU firmware. Engine produces 136 HP at 4 350 rpm and 22 Nm at 1,350-4,300 rpm. It was used in BMW 16i models.
3. N13B16K0 (2012 –present) is another modification with 102 HP at 4,000 rpm and 180 Nm at 1,100-3,900 rpm. This model was used in BMW 14i models.

Står ingenting om at de har annet enn 4 cylindre.

Har du foresten noe peiling på om man kan skifte heat Exhanger på en 16i til 18i uten å påvirke garantien på resten av motor og drivverk? (Eller hele resten av bilen forsåvidt...) en bekjent vasket bilen sin her om dagen, og høytrykksspylte rett inn i nyregrillen, så hele motorkjøleren ser ut som sølvpapir akkurat nå :-/ og det blir å kjøpe ny 16i eller bytte til 18i kjøler. Hun liker litt krefter så tror hun vil ha chip på bilen sin. Da kan jo en bedre motorkjøler være greit, m. mindre denne kjøleren ikke er bra for 16i motor da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...