Lifeasiknowit_bmw

Members
  • Content Count

    560
  • Joined

  • Last visited

About Lifeasiknowit_bmw

  • Rank
    Oberstløytnant
  • Birthday 06/24/1995

Contact Methods

  • AIM
    BmwLifeAsIknowIt@gmail.com
  • Website URL
    https://www.instagram.com/lifeasiknowit_bmw/

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo, Hedmark, Trier/Gusterath.
  • Interesser:
    Hovedsakelig BMW, men også natur, reise, motorsport, hus og hjem, oppussing og naturligvis smaken på livet!
  • Kjøretøy
    Ikkeno’ å skryte av

Recent Profile Visitors

2654 profile views
  1. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Noen som har fått beskjed om at nybil står på vent pga. produksjonsstopp? Ser at flere bilmerker har varslet dette, men ikke sett eller hørt noe fra BMW..
  2. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Ja! Fikk vite det av selger når jeg kjøpte i3S i 2018. Veldig mye bra Fikk høre at noe av det var spesielt laget for de typene anlegg BMW tilbyr i bilene sine.
  3. Du verden så mye knapper 😅. Veldig gode biler, men også steindyre. Du kunne prøvd deg med X5 varebil da 😈 (neida. Vet det er skamdyrt, og ikke like mye plass...)
  4. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg forventer egentlig en slags bølge med biler på Finn på sensommeren. Iom. at økonomien får seg en smell pga. korona. Har en bil som skal selges... og litt usikker på hva som skjer med verdien der 😅
  5. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Noen her som har bestilt/skal bestille ny bil fra BMW? Evt. tysk premium generelt? Fikk varsel i dag om at Porsche Taycan 4S går opp 75.000 i grunnpris pga. eurokursen..... (ikke for de som har tegnet kontrakt selvfølgelig) Pris på BMW må da få en liten opptur nå den også? Euroen var på hele 13kr i går ☠️. I dag ligger den på 11.94kr....
  6. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Update på Taycan. Fikk i dag beskjed om at prisen på bilen går opp. Dette grunnet valutakurs som stiger... euroen er på den nette sum av 11,24 per 1€ og Taycan 4S sin grunnpris stiger da med 75.000 kroner... Jeg snakket med selger og fikk beskjed om at de som har signert kontrakt er trygge da de (Forhandler) allerede har «kjøpt bilen» av Porsche. Dog hadde selger en annen nyhet... Porsche har stengt fabrikken og avventer i 2 uker fremover grunnet Covid-19. Det betyr forsinket produksjon og at levering av bilen ikke skjer før langt ut i Juli... (om det ikke blir ytterligere forsinkelser...) Jeg var derfor inne hos Porsche en tur og lånte en 4S i 1 døgn som «trøst» for forsinkelsen. Men... når jeg var innom forhandler så jeg en bil på utstilling i samme farge som jeg har bestilt. Den var allerede ripete og «matt» i klarlakken grunnet hairline riper. (Vasket i børstevask) Jeg har derfor tenkt meg litt om vdr. specs på bilen (fordi bilen ikke er satt i produksjon enda) og meldt om (noe som var helt OK ifølge tilbakemelding fra selger) Om at jeg heller vil ha Dolomite Silver. Turen: Begynte i Oslo. Totalt 40 mil. Dro fra Oslo og opp til Hamar -> Moelv -> Lillehammer og deretter en liten tur opp på Hafjell for å teste den på snøføre. Bilen er utrolig å kjøre. Første elbilen jeg virkelig synes er morsom å kjøre. (Legger ved en liten snutt av bilen på snø). Integralstyring, chassis control, effekt med litt fokus på bakhjulsdrift. Alt i alt veldig morsomt. Den har også noe merkelig fake-motorlyd. Usikker på om jeg gidder å ha lyd på bilen med det første, men det er nå med (og kan skrus FullSizeRender.mov av)
  7. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Får skaffe den en assistent . Selger man mye så sier firmaet sjeldent nei (nå vet jo ikke jeg hvor mye du omsetter for i året...). Det byr jo på enda flere salg (grunnet kapasitet) og som du antakeligvis vet enda bedre enn meg, så får jo også mer publisitet til firmaet (er jo litt fersk i forhold til deg. Må nok ha noen flere år med erfaring før jeg kan skryte på meg å være god.) Porsche er gniene ja. På en annen side så tenkte jeg å kjøpe felgene over for å unngå å tape rekkevidde. Bilen bruker fort opp mot 10% mer strøm på større hjul. Jeg tok derfor mid-range hjul. Tenkte heller at jeg kan kle om de med dekk for sesongen. Og kun ha ett sett felger. Evt. kjøpe brukte Mission E felger på Finn når folk vil ha andre felger eller mer kjørekomfort. Velger å tenke litt praktisk på det. Hvis jeg ønsker mørkere felger har jeg en kompis som driver lakkverksted som kan pulverlakkere felgene for meg. Det er mye billigere enn å kjøpe hos Porsche + at jeg (nå er jeg ikke 100% sikker på hva slags kvalitet det er på Porsche sine felger, men regner med at de er masseprodusert) og får da sannsynligvis bedre lakk også. Når det gjelder alt utstyret ekstra... enig med deg. På en annen side så har bilen f.eks luftfjæring som standardutstyr. Noe som egentlig er ganske kostbart. På en annen side så må bilen ha en avansert form for fjæring for å kunne brukes som sportsbil... så det blir litt «huset kommer utrolig nok med 4 vegger, gulv og tak. Det er jo slettes ikke verst!» At varmepumpe og varme i forsetene koster 4.000,- ekstra og ikke ligger som standard i et nordisk land synes jeg også er veldig rart. Samme gjelder DAB som egentlig er alfa og omega i Oslo. Får nesten ikke inn radio på FM lenger (i Oslo). Nei. Jeg føler fremdeles litt på at bilen er for dyr. Har muligheten til å takke nei til bilen også. Men hjertet sier noe annet enn hodet. Bilen er fantastisk å kjøre som standard, og med integralstyring og diverse andre tillegg (som jeg har lagt ved) så er bilen enda kulere å kjøre. Som sagt. Jeg sammenligner bilen med i8 i hvor lett den føles. De har nok lagt med en del ting på standard listen bare for å få den til å virke lenger ja... Der er jeg faktisk mer fan av Tesla. Du får en bil med alt utstyr til den prisen som den selges for. Du kjøper deg rett og slett en bil som er fullverdig mtp. utstyr. Man savner aldri noe. Det er faktisk en genistrek. Der er nok tyskerne litt for konservative. Men mulig de også tjener mer penger per bil mtp. ekstrautstyr enn det Tesla tjener per bil på sin business....
  8. Tror ikke E-tron 50 holder seg så bra. De fleste som har kjøpt den kommer til å skjønne at 20 mil rekkevidde er for lite for en så dyr bil. 600.000 (med litt utstyr) er mye for 20 mil... ellers er det jo en bra bil. Men når «tanken» er så liten så kommer den litt til kort mtp. prisen. Har i tillegg fått tilbakemelding fra en jeg kjenner i møller at folk klager på rekkevidden allerede. Har også sett noen innlegg + testet 50’en selv. På en 90km kjøretur hadde den 50% gjenværende strøm (hadde 100% ved start). En bil i den prisklassen Bør strengt tatt kunne tilby bedre specs....
  9. Tror ikke E-tron 50 holder seg så bra. De fleste som har kjøpt den kommer til å skjønne at 20 mil rekkevidde er for lite for en så dyr bil. 600.000 (med litt utstyr) er mye for 20 mil... ellers er det jo en bra bil. Men når «tanken» er så liten så kommer den litt til kort mtp. prisen. Har i tillegg fått tilbakemelding fra en jeg kjenner i møller at folk klager på rekkevidden allerede. Har også sett noen innlegg + testet 50’en selv. På en 90km kjøretur hadde den 50% gjenværende strøm (hadde 100% ved start). En bil i den prisklassen Bør strengt tatt kunne tilby bedre specs....
  10. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Takk! Har lyst på hund, men må drøye noen år... har ikke samvittighet til å la hunden sitte hjemme alene 8-10 timer i ukedagene og noen søndager.... Men... (banner vel i kirken nå) skulle gjerne hatt hengerfeste. Må evt. få låne annen bil ved behov 😅. Synes at Porsche tar seg veldig godt betalt ja... var i sterk tvil når jeg så prisene på Taycan modellene. Porsche tjener nok fett med gryn på hver bil. Samtidig så skal det ikke være bilen «alle» har. De prøver vel å opprettholde noe eksklusivitet. Når det gjelder rabatt så gir ikke mitt firma noe. Porsche er vel ikke helt det segmentet? Men skal høre med Porsche. Vil jo gjerne ha litt rabatt på bilen. Men har hørt fra flere at Porsche IKKE gir rabatt på Taycan(?). Bilen har (overraskende nok) sykt mye standardutstyr (etter min mening)... men kun det utstyret du kanskje ikke ville tenkt så mye over (Nøye utplukket :P). Lagt på Ca. 395.000 i utstyr... droppet ting som Nightvision, massasjeseter, Race-tex interiør, Sport package utvendig og dyre Mission E felger/Turbo carbon wheels. Porschen går dit jeg skal på 1 lading og vel så det. Kommer meg fint til Trysil. Der kan jeg også lade på hytta på 24A. Forsikring er foreløpig bra på Taycan. Fått tilbud på 14k i året hos Sparebank1 med 25k km kjørelengde. (70% bonus 3 år).
  11. Kommer an på. E-tron taper mye verdi fordi rekkevidde er essensielt for mange. I tillegg er den dyr og har også lavere effekt/mindre performance enn sine konkurrenter. Har kjørt E-tron 55 noen dager og den går Ca. 32 mil på 1 lading. Ned mot 27 mil om jeg kjører på motorvei i 110-120. Tror den rett og slett taper seg mye fordi den som sagt har lav rekkevidde ift. pris + at den også er litt «kjedelig» å kjøre. Føles veldig komfortabelt... men hjelper lite når den føles som en båt i svingene (selv i dynamic Mode). Faren min hadde en Model X90D som ble kjørt 89.000km i hans eie. Solgt med kun 110k i verditap etter 1,5 år (nypris 1.050’). Som er veldig lite i forhold til km. kjørt og nyprisen på bilen. Så det kommer litt an på hva slags utgangspunkt det er snakk om. Familien har også hatt flere i3’er. Svært lavt verditap ift. fossilbil i samme klasse. Leasing er dyrt. Fant ut at om man ikke kjenner noen/får ekstremt gode dealer så betaler man fort 50k mer i leasing enn man ville tapt på å kjøpe bilen ny og selge etter samme antall år som en leasingperiode.
  12. E-tron holde seg greit i verdi? Har dessverre erfart annet. I tillegg er det kampanje nå med 70.000 i rabatt på 55.
  13. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Har gitt opp fossilbil da yrket mitt ikke er lett å praktisere uten å ha elbil... Oslo har blitt helt tragisk ift. personbiler og jeg har derfor måttet gå over til elbil for å kunne dra på befaringer, møter osv. I tillegg kostet min forrige fossilbil nærmere 70.000 i året kun i drivstoff, bom og vedlikehold. «Elbileventyret» (om man kan kalle det noe sånt....) begynte med en BMW i3S, gikk deretter til Tesla. Elbil passer mitt bruk godt da jeg sjeldent kjører mer enn 10 mil per dag, og på langturer går det sjeldent mer enn 24-30 mil dit jeg skal (til fjells eller til sommersted). Det er deilig å kunne stå opp hver morgen og møte bil med full tank. Samt at bilen egentlig ikke trenger service (noe som ga noe logistikkproblemer pga. at man må levere før jobb, og hente i arbeidstiden da verkstedet stenger før man er ferdig på jobb). Vel... var ute å kjørte Porsche Taycan her om dagen. Fikk virkelig mersmak. Den føltes lett som i8 gjennom svingene og kvaliteten er Porsche. Siden BMW dessverre ikke har funnet på noe kult på elbilfronten (iX3 med bakhjulstrekk og 270hk er ikke akkurat spennende) har jeg nå (før mva kommer 2021) bestilt En blå 4S med performance batteri. Skal etter hva jeg har erfart nå Ca 420km på 1 lading. Har foreløpig kun gode erfaringer samt at den kan ta opp mot 100km på 5 minutter lading. Noe som vil tilsi at bilen er bortimot fulladet etter en kort pause/stopp. Håper det blir bra. Har alltids hatt drømmer om M3 og M4. Men passer hverken inn i den «profilen» jobben har nå (mtp miljø... jada.. vi har sånt i vårt konsern) og mtp. bruken min generelt.
  14. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Har hatt både 2013 modell M135i og 2017 modell M140i. Fantastiske kjøremaskiner! Man får en gokart følelse. Eneste minuset (etter min mening) er at jeg synes M performance eksos på M140ix gir en del dronelyd... (hadde ikke det fulle anlegget med karbontupper på M135ix’en) det blir litt slitsomt i lengden. Spesielt om du skal på fjellet med familie eller kompiser. Blir fort til at man ikke kan holde samtaler på normalt nivå (selv med kjøremodus Eco.) Kjørte M135i og senere M140i på isbane på Gol. Det var der jeg i utgangspunktet ble overbevist før kjøp av 1’er. Der fikk man virkelig kjenne på bilens egenskaper i tillegg til å kunne ligge bredt hele banens lengde . Har kun bilde av M135’en. Var ikke store løftet på nye 1’ern.
  15. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jøss! Er litt blank på leiebil. Du skriver «oppgraderte». Er det sånn å forstå at du ber om oppgradering av den bilen du egentlig hadde bestilt? Jeg leter etter leiebil til bilferie i Italia, men foreløpig er utvalget fra både Sixt og Hertz i Italia ekstremt dårlig. Finner ingen sportsbiler på sidene deres...? Er du kjent med bilene der?