Lifeasiknowit_bmw

Medlem
  • Innholdsteller

    465
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Lifeasiknowit_bmw

  • Rang
    Major
  • Bursdag 06/24/1995

Contact Methods

  • AIM
    BmwLifeAsIknowIt@gmail.com
  • Website URL
    https://www.instagram.com/lifeasiknowit_bmw/

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo, Hedmark, Trier/Gusterath.
  • Interesser:
    Hovedsakelig BMW, men også natur, reise, motorsport, hus og hjem, oppussing og naturligvis smaken på livet!
  • Kjøretøy
    Bmw F30 M sport 2013

Nylige profilbesøk

1952 profilvisninger
  1. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Ta en titt på denne: https://www.faktisk.no/faktasjekker/ZpD/produksjonsutslippene-for-en-dieselbil-er-like-store-som-for-en-elbil Teknisk ukeblad har ikke i nærheten av samme type dokumentasjon som Faktisk.no. Tror TU bør slutte å spre tabloid nytt som bare er tull og løgn basert på synsing og enkelte individers inngrodde interesse på å mislike alt nytt og smart.
  2. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Først og fremst er dette en enorm potensiell inntektskilde for staten. Om dette gjennomføres vil man bli belastet for hver minste kjøretur man foretar seg. Spesielt fordi alle veier kan inngå i systemet. Per i dag betaler man jo punktvis, og trenger ikke nødvendigvis å betale ett øre for å kjøre til butikken, kjøpesenteret, bilverkstedet osv osv... Hvis det blir reelt... så ser jeg for meg at politkerne kan utnytte det nye systemet for å få bygget broer, sykkelveier, tunneler, kollektivtransport etc. Både individuelt og samlet tror jeg vi alle vil måtte betale mer enn det vi gjør nå for å kjøre bil, og ferdes på egne premisser. AP fikk gjennomslag for lovendring for en del år siden. Da fikk man plutselig lov til å bruke innsamlede bompenger på kollektivutbygging, sykkelveier etc. kontra før da man KUN brukte penger på å bygge ut veinettet. Dette førte med seg at den enkelte utgiftsposten «Vei» ble til svært mange utgiftsposter. Hvis man har mange poster og samme summen med penger og ressurser, så blir behover for penger og ressurser raskt større. Jo flere poster, jo mer penger trengs det. Jeg synes det er bortimot tyvaktig av staten å vedta slike ting med kun ÉN DAGS FORVARSEL. Hva skjedde med demokratiet vårt?
  3. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    https://www.faktisk.no/faktasjekker/XDR/elbiler-har-sma-om-noen-miljofordeler
  4. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg skjønner at disse FWD’ene kan se upraktiske ut. I hvertfall for oss nordiske og for Europa. De ser jo mer ut som en gimmick enn noe annet. Men: i USA er det jo generelt mer plass, og derfor vil jeg tro at dette kanskje sømmer seg bedre i USA også. Min far har en X100D, og jeg har foreløpig ikke sett annet enn at det er deilig å kunne sette seg i bilen uten å måtte gå mellom dør og dørkarm for å snike seg inn og ut i parkeringshus. Dørene er også greie når man skal laste bilen med saker og ting når setene er lagt ned. Det eneste jeg personlig har å utsette på dørene er at de første modellene hadde problemer med at vann ikke var drenert ordentlig unna åpningen, og at det dryppet ned i baksetene når man åpnet. Ellers er det jo som på alle andre biler: åpner man døren mens det er snø på bilen, så vil vakuumet man skaper der og da dra snø inn i bilen. Husker jeg var grenseløst irritert på det når jeg hadde 3’er coupe med rammeløse vinduer som gikk 1 cm ned når man skulle åpne døren... Ellers opplever jeg bilen som innovativ og ikke minst sterk. Jeg har kjørt en del med henger på den bilen. Har faktisk tatt meg selv i å glemme at jeg har henger på fordi, bilen er såpass sterk på dreiemoment at du knapt merker at det er no bak. Så jeg har lagt for vane å kjøre med ryggekameraet på midt-skjermen for å både kunne holde øye med lasten, men også å minnes om at jeg faktisk har last 😅. Avslutningsvis vil jeg nevne at TMX og BMW X6 egentlig er ganske like... svære, litt klumpete og ekstremt praktiske eller upraktiske. Alt ut i fra øyet som ser. Har hatt begge typer bil savner X6’en en del, men det er bare pga. forkjærligheten for BMWs design. Slik som den nye X5’en 😍. Skulle ønske de lanserte den med 100+ kW batteri. Det tror jeg ville gjort seg godt med en så stor og tung bil. Spesielt for å få mer plass (forbrenningsmotor tar en del plass kontra elmotor) også tror jeg Xdrive med elmotor foran og bak ville vært noe helt eget 😎.
  5. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Finnes skistativ til å ha på hengerfeste på lik linje med sykkelstativ Jeg har en skiboks med fjernåpning i garasjen fra Skiguard. Kostet flesk... brukte likevel skistativet på hengerfeste på X6’en.... synes det er for mye risk å løfte ski opp i boks på taket av bilen. lettere å ha med seg folk på tur når de kan sette tingene på stativ bak, da slipper man å være redd for bulker etc. Eller at folk står i døråpningen på bilen...
  6. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Helt enig med deg. Tror det muligens regjerer litt «Elbiler kommer til å gå over, det er ikke noe seriøst. Fossilbilen kommer til å vare evig» holdninger her 😂.
  7. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Vel... det har jo vært godkjent ganske lenge. Så tror ikke statens vegvesen bryr seg noe mer eller mindre om skiboks eller bagasjeboks på hengerfeste kontra vanlig henger, skistativ eller sykkelstativ. Bagasjeboks på hengerfeste er egentlig ingen dum tanke. Er så kjip å måtte lene seg eller klatre på møkkete bil for å få puttet ski og staver i skiboks på taket. Litt risikofylt er det også. Sett mange som lager riper og små bulker når de putter sånt i skiboks på taket. For å ikke nevne at mange lager riper når de setter selve boksen på taket. Finnes mange løsninger. Fant noen bilder på nettet. Tesla har jo på lik linje med mange andre, skistativ de også. Også har man denne løsningen da. Finnes vel sikkert finere bokser også. Denne er 210cm bred, så smalere enn selve bilen:
  8. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    God tanke. Spørsmålet da blir jo evt. hva slags lim. Er litt kinkig å komme til der, så må klare det uten å søle på skinnsetet 🤔
  9. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det er fra annet merke, men har sett samme tykkelse på ny X3. Funker bra det filtstykket som sitter der, men aner ikke hvor det er å få kjøpt 🤔
  10. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Er det noen her som vet hva BMW har klistret på sine beltespenner? Det ser ut som «hun» delen av en borrelås, men den er mye mer robust. Finnes dette å kjøpe hos BMW? Har oppdaget i min bil at jeg er såpass tynn, at beltespennen dunker inni plasten på siden av setet når jeg kjører på ujevn vei. Trenger derfor noe for å bli kvitt denne dunkelyden da den er rimelig irriterende... Eventuelt andre tips til noe som kan dempe lyden like godt av en eller annen type. Har filt som dette her i bilen fra før, men det er standard og aner ikke hvor man kan få fatt i slikt:
  11. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Pfft, finnes jo alle slags entusiaster! noen liker Lada, andre liker Ferrari. Det er bare sånn folk er. Personlig synes jeg Tesla er kult fordi de tilbyr bilen med utstyr som er langt bedre integrert enn det meste annet. 1. Jeg synes Apple CarPlay (som suger enormt med strøm fra mobiltelefoner pga. Wifi og Bluetooth som brukes aktivt av systemet) er noe ordentlig møkk. Spesielt måten det fungerer i systemet på. Bluetoothsystemet BMW har er greit, men er tilhenger av at bilen kan tenke litt selv. Tesla har integrert alt i bilen. Den har blant annet 4G/LTE, med Spotify, Google maps etc. Det å gå «vis Apple CarPlay» fra rattet og over i iDrive er tungvint. Hvorfor ikke touch? Ja, det krever sin fører, men det gjør hjulet og måten man må tenke på med iDrive også. 2. Det å søke opp adresser på gamlemåten slik BMW har enda tar tid og er knølete å bruke. 3. Synes også dette analoge greiene BMW kaller speedometer er alt for gammeldags. Godt de i alle fall har skjønt at det var behov for oppgraderinger der. 4. for all del. BMW er rått å kjøre... men når man får 300+++ hk, luftfjæring, integrert media, appfunksjonalitet m.m. For samme prisen som en undermotorisert 5’er, så er valget enkelt mener nå jeg. Ja, det er pga. mva fritak, men hvorfor ikke dra nytte av det? Har man råd til M2, M3, M4, M5, M6 eller M X-modeller så kjør på... men for de som er lei av utallige kostnader og flerfoldige tusen i vedlikehold hvert år... så er elbil digg. Er så lei av alle de tuuuusen delene som kan gå i filler på en forbrenningsmotor. F30’en jeg hadde var rene marerittet der. i3’er og andre elbiler opplever jeg som veldig problemfrie. Har hørt skrekkhistorier om Tesla... men så har jeg også opplevd Tesla i familien. Og de bilene er det overraskende lite problemer med mtp. samle disse skrekkhistoriene jeg har hørt. Eneste jeg har hørt fra de 4 som har Tesla i familien er at en av de 5 bilene hadde trøbbel med vindusviskeren. Var noe om at dysene tettet seg pga. slange som ikke leverte nok spylervæske og dritten frøs. (Leverte så lite spylervæske at det frøs på veien ut til tross for -15°C «faktor» på væsken)
  12. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Etter at 75D fikk ny software yter den samme 0-100 tid som 90D som forøvrig har 442hk 0-100 på 4.4 sekunder eller raskere. Alt ettersom hvilke hjul/dekk man har. 0-100 er visstnok satt med 19" og mye gummi. 21" performance hjul hjelper en del på det. Når det gjelder 110+ så vet jeg at bilen av en eller annen grunn ikke føles beinhard. Likevel så drar den fra 335i’en jeg hadde før. Så jeg vet ikke helt hvordan man skal forklare hvorfor den føles treig 🤔
  13. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Pleier å legge meg pent ut, og må derfor ligge i kollektivfeltet i noen meter for å ikke skremme vannet av folk... men opplever at noen gasser på når jeg kommer. Veldig mange «flink» bilister som ikke skjønner at det er 60-sone der. Opplever daglig at folk kjører i 50 eller lavere til tross for at det ikke er kø. Alltid en eller annen «lauk» som holder igjen trafikken foran 🤪
  14. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Er ikke bare mobiler det går på... haugevis med mennesker som ikke kan gjøre to ting på en gang. Flere som fanges av systemet i bilen. Har sett en dame som leste noen papirer på rattet her om dagen også 😂 hun klarte hverken å holde 60 (lå i 45-50) eller å holde seg rett på veien.... Kjører kollektivt på morgenen, men det er bare når samboer sitter på 😎👍🏼 Har dog opplevd å bli fanget i kollektivfeltet i noen meter (må stoppe helt og vente på luke om det ikke er noen som slipper meg inn i veibanen...kr fordi andre biler ikke vil slippe meg frem når jeg kommer ned fra bekkelagsveien/brattbakken...??? Er det folk som hater elbilister? Disse tilfellene er når jeg skal ut på Mosseveien, og ikke har gjort annet enn å krysse taxifeltet for å komme til vanlig kjørebane....
  15. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Familien har hatt 20+ BMW er gjennom 20 år. Hver av bilene har alltid hatt hakk, merker fra fluer eller lignende. Vi har på 19/20+ biler valgt metallic lakk. 1 eller 2 av disse hadde solid black paint. Vi har hatt biler med individual lakk. Selv individual har fått skader av steinsprut, fluer eller asfaltflekker/syre. Jeg har pleid å polere alle bilene 2-4 ganger i året for å prøve å vedlikeholde lakken. Likevel så blir lakken ordentlig stygg gjennom 70.000-80.000 km. Nå har jeg gått over til Tesla. Dette fordi BMW enda ikke tilbyr elbil som kan dekke 100% av behovet. De har jo som alle vet bare 1 elbilvariant. i3 (og deres sportsvariant i3S). Jeg reagerer litt på at Teslaen etter 89.000 km enda ikke viser noe tegn på steinsprutskader, eller div. andre skader som man vanligvis pådrar seg fra fluer, asfalt, fugledritt eller lignende. (Har ikke endret bruksmønsteret) Er BMW sin lakk bare generelt alt for myk/tynn? Eller rett og slett dårlig? Ble overrasket over hvor bra lakken til Teslan er. Fikk en dør i siden på min Model S for noen dager siden. Lakken som var igjen på døren min var syndebukkens lakk (ingen lapp i ruten). Døren hadde ingen lakkskader, men fikk en liten bulk. (Aluminium). Heldigvis enkelt å fikse i følge Bulk Skadesesenter... Tesla gjør mye gærent, men lakk virker det som om de virkelig kan! Noen andre her som kan dele litt erfaringer med BMW-lakk? Jeg vil gjerne ha elbil fra BMW når det en gang kommer.... (beklager folkens... fossilt blir for dyrt i lengden. Elbilen koster bortimot ingenting i drift sammenlignet med fossilt... og jeg bor i Oslo... så det er veldig gunstig per nå.) Ps. Jeg savner BMW’s design. Det er stilig og bilene har et litt sint og sportslig uttrykk. Jeg nyter synet av enhver BMW jeg ser.