johnkanon Skrevet Juni 10, 2012 Skrevet Juni 10, 2012 Hei har en 535d som oppfører seg litt rart, girer veldig treigt på lave turtall feks ut av rundkjøringer. Når bilen er varm så går det litt kjappere med giringen Manuel giring fungerer bilen ypperlig hele tiden. *Bilen oppførte seg annderledes før, spilte ingen rolle om det var kort eller lang kjøretur - den gira riktig. leste noe om at man kunne ta en oppdatering/ re-flashing av softwaren på girkassen. Hvis jeg må på verksted hvor mye? PS: har lest om en "Reset" funksjon av girkasse men på andre modeller av 5-serie. 1- Slå på tenning (ikke motor) 2- Holde gass pedalen helt nede i 20-30sek og da skal girkassen være som "ny". Takker for svar fra andre som har opplevd det samme
Reef89 Skrevet Juni 10, 2012 Skrevet Juni 10, 2012 Høres nok ut som du trenger oljeskift. Eller du har dårlig converter. Søk litt på forumet om dette ligger mange tråder om det samme så kan du lese deg til dine egne symptoner og sammenlinge.
johnkanon Skrevet Juni 10, 2012 Forfatter Skrevet Juni 10, 2012 Høres nok ut som du trenger oljeskift. Eller du har dårlig converter. Søk litt på forumet om dette ligger mange tråder om det samme så kan du lese deg til dine egne symptoner og sammenlinge. ok, olje skift i girkassa, hva slags converter er det snakk om?, liker å ha oversikt på de forskjellige tingene før jeg drar på verksted. har søkt på forumet, men det skeier litt off topic som regel - det som er rart er at den er ganske fin i manuel giring.?
gica Skrevet Juni 10, 2012 Skrevet Juni 10, 2012 Oljeskift på denne kassa koster ca 5-6000 kr med filter og arbeid, avhengig av sted. Om converteren i kassa er slitt / ødelagt må man enten overhale girkassa eller bytte den ut. Begge alternativene er meget dyre! Lykke til videre!
johnkanon Skrevet August 22, 2012 Forfatter Skrevet August 22, 2012 ok, da har jeg utsatt reprasjon/sjekk på automat girkassa, nå skal jeg stikke til sverige - Har snakket med Autowåx i sverige og de må feilsøke på bilen først, før de kan bestille deler - (samma rund dansen som alle verksted gjør) 1169.-pr time Prøvde å forklare at det kanskje kunne være oljeskift, men de insisterte på feilsøking - lønner seg som regel å høre på svenskene, har alltid følt de har mere greie på bil. noen som har fått "ny" girkasse følelse etter feks oljeskift på girkassa? vil gjerne vite hva som har fungert for folk, ikke bare problem stillingene.
Stonescream Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Søker du litt på forumet etter oljeflushing av girkasse så ser du ulike erfaringer folk har hatt. Jeg har stort sett positive resultater fra det folk har lagt inn. En onkel av meg flusha oljen på sin E38 bensin V8 med glimrende resultat feks. Kan ikke huske å ha lest om E61 dessverre. Oljeskift tar vanligvis ikke all oljen i kassa. Da må du til med flush som bruker en mellom 10-15 liter avhengig av kasse og bil. Oljeskift er bare på ett par liter. Så viktig at du presiserer for verkstedet hva du ønsker. Greit å se hva de foreslår også kanskje?
Reef89 Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 ok, da har jeg utsatt reprasjon/sjekk på automat girkassa, nå skal jeg stikke til sverige -Har snakket med Autowåx i sverige og de må feilsøke på bilen først, før de kan bestille deler - (samma rund dansen som alle verksted gjør) 1169.-pr time Prøvde å forklare at det kanskje kunne være oljeskift, men de insisterte på feilsøking - lønner seg som regel å høre på svenskene, har alltid følt de har mere greie på bil. noen som har fått "ny" girkasse følelse etter feks oljeskift på girkassa? vil gjerne vite hva som har fungert for folk, ikke bare problem stillingene. Jeg har selv skiftet olje og hatt service på gassen etter jeg hadde treg giring, nøkking osv. Det koster 8000 ferdig arbeid med olje og filter og ny bunnpanne (ja den må skiftes) og etter det så var det som og kjøre ny bil, silkemyk giring og bare velstand.
HMW Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Reef, hva var km når du byttet? Byttet du selv slik du skriver eller satte du det bort? Var dette flush eller bare bytte? Hva er grunn til skifte av bunnpanne?
Reef89 Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Reef, hva var km når du byttet? Byttet du selv slik du skriver eller satte du det bort? Var dette flush eller bare bytte?Hva er grunn til skifte av bunnpanne? Nei jeg leverte den inn. Vet ikke hvorfor bunnpannen måtte skiftes, men det anbefalte di og jeg såg den selv og da sa jeg kjør på. Den såg ike bra ut. Men ja bilen var vel godt rundt 130 000 og jeg merket at kassen ikke var helt i lodd. Og fikk først tatt en diagnose, men fant ingenting så tok jeg meg en runde rundt om på flere verksteder her i Bergen og kom over det billigst, men likevell ett godt verksted. Her er min regning: Betalte 8044.- inkl. arbeid. Girolje 4389.- dumme der er at en kan kun bestille en hel kanne, men bruker bare litt av den. Bunnpanne (ja den bør/må skiftes) 2024.- Automatservice: 1631.- Alle deler var da bestilt fra GS bildeler.
HMW Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Da har du olje til neste gang og.. Hvor mye er det i kannen? Hvordan så den ikke bra ut?
Reef89 Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Da har du olje til neste gang og.. Hvor mye er det i kannen?Hvordan så den ikke bra ut? Tror det var 5 liters kanna eller noe sånt. Den såg veldig svart ut såg ikke så nøye, men såg ut som fastbrent olje, smuss og støv. Hadde sikkert vært dyrere uansett og latt de rense/vaske den enn og bare kjøpe ny.
HMW Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Ok, skjønner. Med fem liter fikk du ingen flush, men det var det sikkert ikke behov for heller ettersom den ble fin igjen
2fast4u Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Jeg har en E61 525 DAT med samme symtom. Min girer ikke før på høyt turtall. akkurat som beskrevet tidligere. Trodde først det var noe med at den lagrer kjørestil. men kanskje lurt å prøve å skifte olje
johnkanon Skrevet August 23, 2012 Forfatter Skrevet August 23, 2012 Jeg har en E61 525 DAT med samme symtom. Min girer ikke før på høyt turtall. akkurat som beskrevet tidligere. Trodde først det var noe med at den lagrer kjørestil. men kanskje lurt å prøve å skifte olje jeg trodde også først at det var lagret kjørestil, prøvde bilen av og holde gassen inne trikset for å nullstille "memory" på lagringen, men det hadde jeg ikke - etter å ha sjekket VIN nummeret.
Hpi Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Hva er grunn til skifte av bunnpanne? På E60/E61 så er filteret i automatkassen en integrert del av bunnpanna slik at for å få nytt filter så må bunnpanna skiftes. Derfor er det også noe dyrere å flushe en E6x enn en E39 hvor filteret er en løs del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå