Gå til innhold

E60 - sensormatte i sete defekt - prøvd dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg plasserer en handlepose i setet så reagerer begge mine biler. Da vil de også koble inn på en barnestol.

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mener det skal ca 15kg til før de reagerer (tror det står i en testmodul). En barnestol får veldig lite trykk per areal, men mulig du har rett. Har du testa med tester siden du vet at de reagerer?

Skrevet

Jeg får lampe for manglende sikkerhetsbelte. Ergo slår sensor ut. Har ikke prøvd med barnestol da. De små har det uansett tryggest bak.

Skrevet

Naturligvis, men selv om det er lenge siden jeg plukka på dette er jeg ganske sikker på at systemet er lagd for ikke å slå ut på barnesete med baby i (blir sikkert noe annet med en større unge i vanlig fremover sete), slik at du trygt kan ha dette foran uten at airbagen er den som tar liv (derav manglende advarsler). Hvor ungen har det best er vi nok enige om, men det er ikke umulig at noen kan finne på å putte barnet der, uten å vite at noen har tukla med systemet.

Skrevet
Naturligvis, men selv om det er lenge siden jeg plukka på dette er jeg ganske sikker på at systemet er lagd for ikke å slå ut på barnesete med baby i (blir sikkert noe annet med en større unge i vanlig fremover sete), slik at du trygt kan ha dette foran uten at airbagen er den som tar liv (derav manglende advarsler). Hvor ungen har det best er vi nok enige om, men det er ikke umulig at noen kan finne på å putte barnet der, uten å vite at noen har tukla med systemet.

Denne sensoren er ikke optisk. Så lenge det er nok trykk i setet så vil den tro at det sitter noen der. Det er derfor man har muligheten til å deaktivere airbagen manuelt.

Skrevet

sier jeg noe anna? Naturligvis er det vekt det går på (har bytta en del sensormatter), og jeg mener å huske at du må (skal måtte) over ~15kg før den kobler inn. Vis meg gjerne hvor du dekativerer denne "manuelt".

Har ikke gidda å koble opp testeren og kjøre gjennom en testmodul for dette, men klipp og lim fra et anna forum:

"Now this unit is fitted the airbags will always deploy as it always thinks there is a passenger (better than the other way round). The only downside is now you can't put a baby seat up front due to the airbag deployment."

Skrevet
sier jeg noe anna? Naturligvis er det vekt det går på (har bytta en del sensormatter), og jeg mener å huske at du må (skal måtte) over ~15kg før den kobler inn. Vis meg gjerne hvor du dekativerer denne "manuelt".

Har ikke gidda å koble opp testeren og kjøre gjennom en testmodul for dette, men klipp og lim fra et anna forum:

"Now this unit is fitted the airbags will always deploy as it always thinks there is a passenger (better than the other way round). The only downside is now you can't put a baby seat up front due to the airbag deployment."

Jeg hintet til biler hvor man kan deaktivere airbagen manuelt, ikke generelt E60. Beklager.

Ja, men om det er et barnesete eller om det er en handlepose spiller ingen rolle. Som du ser i innlegget fra forumet så skriver han at bakdelen er at du ikke kan sette et barnesete der lenger, fordi sensoren ikke føler dette, pga. denne modulen.

Skrevet

fordi modulen aktiverer airbag uansett (at det alltid sitter noen der), hvilket sensormatta ikke gjør med et lite barn i barnesete. Det er jo dette som er poenget mitt, hensikten med sensoren (deler av den) er at du skal kunne putte en baby/barn (lite nok til bakovervendt) uten at airbagen vil ta knekken på barnet i et krasj, fordi dette er så lett (utøver så lite trykk på matta) at airbag ikke aktiveres.

Skrevet
fordi modulen aktiverer airbag uansett (at det alltid sitter noen der), hvilket sensormatta ikke gjør med et lite barn i barnesete. Det er jo dette som er poenget mitt, hensikten med sensoren (deler av den) er at du skal kunne putte en baby/barn (lite nok til bakovervendt) uten at airbagen vil ta knekken på barnet i et krasj, fordi dette er så lett (utøver så lite trykk på matta) at airbag ikke aktiveres.

Jeg er fullt klar over at airbagen løser ut uansett, da jeg har gjort dette på en bil selv. Men det var litt vanskelig å forstå hva du mente i noen av de forrige innleggene dine.

Skrevet

har du lest innleggene fra begynnelsen?

Anyways, jeg skal da skrive det helt enkelt (tror jeg selv da):

Sensormattas funksjon er å aktivere airbag når en person med litt størrelse sitter der. Det vil da også si at du uten fare for liv og helse kan sette et bakovervendt barnesete der, da matta ikke skal registrere dette som en person med nok størrelse. Derav ingen advarlser om at man ikke kan gjøre dette (ingen "forbudt" skilt). Når man da bypasser denne funksjonen (uten å klistre på advarsel), for så å selge bilen, har man i praksis satt noen andres barn sitt liv i fare.

Skrevet

Det er jo også en mulighet å kjøpe det klistremerket som står på mange biler på passasjersiden, som advarer mot barnestol / småbarn. Hvis man går for denne løsningen. Men ikke alle syns det er like pent:)

Skrevet

Mange nyere biler senser om det er barnesete eller person i sete. Hadde nylig en 08 tahoe og den sa ifra OM det faktisk var et barnesete som er plassert i stolen. Måtte stoppe og starte bil igjen for å få det vekk.

Ting er ikke alltid så simpelt som man kunne tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...