Gå til innhold

Kan man bytte ECU på girkassa sånn uten videre?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer og sende ECU til automatgir kassa til tyskland for og få fiksa lockup fra 45 km/t og oppover :) Og i den forstand sa tyskeren at jeg betaler han penger, så får jeg en "låne" ecu mens han har min for modifisering.

Men kan man bytte denne sånn uten videre? Er det ikke litt som må kodes når man bytter den? :? Jeg kan vel ikke uten videre ta den han sender meg og alt vil funke? Eller?

Tenkte å kanskje kjøpe en brukt ECU på ebay.de som jeg sender, og så kan jeg ha den orginale "orginal". Da slipper jeg vertfall unødvendig bytte av ECU :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

de må ihvertfall i identisk software isåfall..

Men du vet at du kun får lock up i øverste gir? får ikke til å kjøre med lock up i lavere gir med slik piggy back løsning.

Kan man se det på SW versjon som står på boksen eller? :)

Nei får ikke det på første gira, men funker jo fra 45 så da har du det før du når 50-60, som er en ganske vanlig fartsgrense her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke den har blitt oppdatert, ja.

Men du har vel DIS/SSS? Kjøp en boks med samme nummer, programmer denne til bilen din, og kjør på den mens du får monterdt det andre greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke den har blitt oppdatert, ja.

Men du har vel DIS/SSS? Kjøp en boks med samme nummer, programmer denne til bilen din, og kjør på den mens du får monterdt det andre greiene.

Må i tilfelle bruke SSS og kopiere ut programmet fra bilen og legge det inn på den nye, men da vil jo ikke denne ha siste FW slik den jeg har nå er (ble oppdatert på verksted), men merket jo ingen forskjell så er ikke sikkert det spiller noen rolle.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et mål i seg selv å kjøre med lock up hele tiden? Er med på at det ved hard tuning er lurt for å unngå sluring og overoppheting av olje/kasse og for å få effekten ut til hjula men de hos www.Rats.no sa at en av svakhetene med disse kassene er det altfor aktive Lock up systemet som ødela ventilhusene som var laget av en litt svak aluminiumslegering. Om det er lock up som hele tiden legger inn og ut eller om det er å kjøre med lock up han mente vet jeg ikke.

Dette er dog svært interessant også for å få all effekt ut til hjula istedenfor som varmgang i kassen. Bare tenker at det ikke blir slik at noe blir bedre så ødelegges noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et mål i seg selv å kjøre med lock up hele tiden? Er med på at det ved hard tuning er lurt for å unngå sluring og overoppheting av olje/kasse og for å få effekten ut til hjula men de hos http://www.Rats.no sa at en av svakhetene med disse kassene er det altfor aktive Lock up systemet som ødela ventilhusene som var laget av en litt svak aluminiumslegering. Om det er lock up som hele tiden legger inn og ut eller om det er å kjøre med lock up han mente vet jeg ikke.

Dette er dog svært interessant også for å få all effekt ut til hjula istedenfor som varmgang i kassen. Bare tenker at det ikke blir slik at noe blir bedre så ødelegges noe annet?

Det vet jeg ikke, men (selvsagt) han skriver på siden sin at det skal være bra, og ikke skadelig.. Men forvedrer nok forbruket litt og ikke ligge å slure på unødvendig høyt turtall skulle en tro :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med lock upen originalt er at den er progressiv, så den ligger å regulerer mellom 0-100% lock, hele tida når man kjører på typsik norsk landeveg. Dette sliter, ved full lock er det som å slippe cluthcen (fjær og ikke oljetrykk som klemmer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med lock upen originalt er at den er progressiv, så den ligger å regulerer mellom 0-100% lock, hele tida når man kjører på typsik norsk landeveg. Dette sliter, ved full lock er det som å slippe cluthcen (fjær og ikke oljetrykk som klemmer)

Forsto det slik på det han skrev ja, at når denne er helt innkoblet blir det mindre varme i olja, mindre rester av clutch osv. Det høres jo ganske logisk ut, men det vil jo kanskje gå på bekostning av noe annet. :)

Dette er det han skriver om slitasje/skade (google translate fra tysk stemmer ikke altid helt :lol: )

Harm the eco-tuning my gear?

Absolutely not. I change nothing on the gear, I just move already existing lock-up to 50 km / h to the bottom, so, I repeat, already existing lock-up function uses the past. In the transmission shift logic I take a non. The switching operations such as fast kick, kick-down, etc. are still there. Also opens the VCCR briefly in each gear change, and opens fully to almost kick and kick down to the reinforcing effect of the torque converter to use. Consider yourselves: Standard VCCR is bridged at about 100-110km / h where the power is highest, then why should the bridge damage from about 50km / h the gear? Quite the contrary, the wear in the gear is lowered, the heat reduced (open torque converter is a heat source in the transmission), the speeds and noise levels go back, etc.

Hadde vært veldig gøy å prøvd.. Tror det hadde blitt en helt annen bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en helt annen bil. Men pappa lagde seg en bryter så han kunne skru på lock-up'n når han ville på sin Ford F-250 7.3 turbodiesel...

Den brukte mye mindre diesel etterpå, og mye finere å kjøre. Han kjørte med lock'n på hele tiden. Mye roligere å kjøre. Blir som manuel.. Heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en helt annen bil. Men pappa lagde seg en bryter så han kunne skru på lock-up'n når han ville på sin Ford F-250 7.3 turbodiesel...

Den brukte mye mindre diesel etterpå, og mye finere å kjøre. Han kjørte med lock'n på hele tiden. Mye roligere å kjøre. Blir som manuel.. Heh

Ja, jeg prøvde en ny (relativt ny) X3 der var det slik den låste ganske tidlig, kjempe artig og gasse, bli liksom en automat-manuell følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med lock upen originalt er at den er progressiv, så den ligger å regulerer mellom 0-100% lock, hele tida når man kjører på typsik norsk landeveg. Dette sliter, ved full lock er det som å slippe cluthcen (fjær og ikke oljetrykk som klemmer)

Aha da ble det mer forståelig. Hvorfor all denne sluringa i utgangspunktet hvis det i realiteten er unødvendig? Har det noe sammenheng med momentbegrensning på 1-3 gir som jeg mener jeg har hørt skal finnes? Og er det slik at ved 100% lock så tåler kassen mer enn de i utgangspunktet oppgitte NM? Originalt er det 100% lock kun i 4 og 5 gir?

Er ikke ute etter noen av forretningshemmelighetene dine nå hvis du fikk inntrykk av det men er bare nysgjerrig pga at jeg har samme bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med lock upen originalt er at den er progressiv, så den ligger å regulerer mellom 0-100% lock, hele tida når man kjører på typsik norsk landeveg. Dette sliter, ved full lock er det som å slippe cluthcen (fjær og ikke oljetrykk som klemmer)

Aha da ble det mer forståelig. Hvorfor all denne sluringa i utgangspunktet hvis det i realiteten er unødvendig? Har det noe sammenheng med momentbegrensning på 1-3 gir som jeg mener jeg har hørt skal finnes? Og er det slik at ved 100% lock så tåler kassen mer enn de i utgangspunktet oppgitte NM? Originalt er det 100% lock kun i 4 og 5 gir?

Er ikke ute etter noen av forretningshemmelighetene dine nå hvis du fikk inntrykk av det men er bare nysgjerrig pga at jeg har samme bil :D

Jeg kan ikke si at jeg har merka noe lockup i 4. gir :? Men merker det i 5 over 90 og lett gass, da låser den fast.. Men den hopper ut av lockup om jeg kommer i en lenger bakke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok det stemmer helt sikkert det du sier, jeg har ikke filosofert så mye over hvilket gir den låser men merker når jeg ligger i 50-60km/t og gir flat pedal så drar den merkbart bedre fra 110-120km/t og oppover så da føles det som om den har låst giret og jeg trodde det var der den girte fra 3. til 4. gir med pedalen i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...