Gå til innhold

"Bort med manuelt gir sier Bmw"

E34Stvg
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen vil ha manuelt gir? Hvorfor bruker jeg da alt av feriepenger for å bygge om til manuell? :P

Nea, men de som har råd til en ny M5 er vel ikke av typene som trenger clutch.. Kjett for oss som liker bruktmarkedet best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist... og jeg vil hevde at mye av den grunnleggende innlevelsen i forbindelse med kjøreglede kommer til å gå tapt med bortfallet av skikkelige manuelle gearkasser. Jeg registrerer at Porsche ikke har den samme utfordringen. Hardcoremodellene har alle sammen 6-trinns manuelle gearkasser på nær et par unntak. Ikke er modellene med manuelt gear spesielt hemmet av dette heller. 997 GT3 RS klarer med sine 450 HK 0-100 Km/t på 3,9 sekunder. 997 GT2 RS har med sine 620 HK også en manuell gearkasse og 0-100 Km/t går løs på 3,5 sekunder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBCustom.. Mener du at alle skal bli tvingt på automat? At man ikke burde kunne velge?

Et fett for meg...Synes begge dela er bra til hvert sitt bruk. Nye biler med automt har jo SMG/halvautomatiske-girsystemer, så det gjør vel ikke noe om clutchen ikke er der, så lenge man får tvangskjørt den i hvert gir, eller?! Får herja med begge typer girkasser, så meg bryr det ikke stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nyhet dette, Automat som er tingen:)

Det er litt viktig å poengtere at det i denne sammenhengen ikke handler om en tradisjonell automatgearkasse som man f.eks finner i amerikanske biler, men derimot om en såkalt semi-automatisk manuell gearkasse (electrohydraulic manual transmission)... eller SMG III. Det handler med andre ord om en manuell gearkasse som styres elektronisk med hydraulikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel leveres med SMG med dobbelclutch, så det er jo ikke snakk om at man må ha vanlig automat med sluring. Hva er så galt med det? Man får flere gir enn vanlig manuell, og det brukes jo i all racing.... Jeg som er så gammel husker når de aller fleste folk ikke hadde servostyring, de sa at det ville de aldri ha på en sportslig bil fordi man aldri kunne få kontakt med vegen og egnet seg kun for gamlinger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er bare fint det, jeg hater virkelig å gire.. Særlig på dieselbiler. Kjørt litt VW med DSG kasser, synes det er ypperlig!

Om man er uenig så får man bare la være å kjøpe BMW, hvor mange E60/E61 ser man med manuell for ikke å snakke om E39? Er jo ingen tvil om at Automat selger mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er så gammel husker når de aller fleste folk ikke hadde servostyring, de sa at det ville de aldri ha på en sportslig bil fordi man aldri kunne få kontakt med vegen og egnet seg kun for gamlinger :lol:

Jeg mener absolutt at servostyring i seg selv også er et slags "filter" mellom veibanen og sjåføren. Husk at servostyring ikke har en signifikant funksjon når bilen først har kommet opp i hastighet (50+ Km/t). Det var ikke mange som klaget på manglende servostyring da en typisk sportsbil veide 11-1200 Kg på begynnelsen av 80-tallet og tidligere. Servostyring ble først reelt etterspurt da vekten på bilene økte kraftig fom. slutten av 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servoen hjelper når man trenger raske store rattutslag, servo har også vært brukt i racing i mange mange år, lenge før mange trodde man kunne bruke kjøre sportslig med det. Det er ikke mye "filter" i servoen på min Z3 akkurat, kjenner hver minste ting i styringen, litt for mye om det skulle vært en mer komfortabel bil. Servoen er en velsignelse, også i sportsbiler av alle typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...