Gå til innhold

Roadtrip Norge-Bosnia-Kroatia! Nå med reisebrev + bilder

wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Kommet deg tilbake Fredrik? Morro der nede?

Men nå spøker det plutselig for avreise.. Volvoen skulle være klar idag..Men nå er det en LAAAAAAAAAAAANG liste med feil som plutselig dukka opp...

Vindu passasjerdør foran hoppet av sporet sitt, og går ikke ned

Hard metallisk klunking fra forstillingen ved kjøring i dumper

Klarreklirreklunke lyd fra ene bakhjulet i dumper

Ac vifte i motorrom funker plutselig ikke etter at vi fyllte på gass på anlegget

Håndbrekket er HELT dødt

Bremsene er fucked.. Om jeg bremser rolig/normalt så funker de..Men om jeg presser pedalen to ganger på rad så er det nesten null bremseeffekt.. pedalen blir hard som F..akkurat som når bilen er slått av, og man pumper pedalen for å se om den blir hard eller ikke.. dette skjer altså mens bilen er i drift.. men om jeg gasser litt, så løsner pedalen igjen..Så mistenker at bremsekraftforsterkern er gåen...

Også funker ikke kjølevifta til motoren på full effekt..Må skru på full varme inni bilen for at den skal kjøle seg ned om jeg blir stående i kø i en tunnell i over 24min (skjedde igår..)

Og siden avreise er imorgen kl 1500 så ser det VELDIG dystert ut...

Men on the brightside..Fått byttet en del deksler og braketter innvendig i bilen, så den skrangler ikke lenger, og er fast og fin i armlenet.. montert tåkelys foran og motorplate underbilen, tatt olje/filter/kupefilter på bilen..sjekket at regreima er ok (60k til neste bytte). Byttet en lyspære foran, justert stereoen.. montert solgardin bak...

Bagene er pakket og alt er klart...utenom bilen...

Haha, nå skjønner jeg hvorfor du trengte meg så sårt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Volvo s80 er jo komfortable biler, selv om jeg aldri har vært borti den dieselmotoren der.

Kom selv hjem fra road trip fra Amsterdam i går. Kjørte min e39 523, lå på 0,70-0,85 forbruk på motorveikjøring fra 100-200km/t, noe jeg finner meget bra for en 15år gammel 2,5l rekkesekser, når vi var fire "voksene" med fult bagasjerom i bilen. Synes målingen til kjørecomputeren virka litt for godt til å være sant, så regnet ut liter med bensin iforhold til km. Fant da ut at bilen hadde forbruk fra dør til dør på 0.84 på mila med bykjøringen og køer, så BMW imponerer igjen. Kjørte innom vekta langs e6 etter Kolbotn på vei hjem, bilen veide da 1880kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til standard på veidekke så er Frankrike desidert best, både Tyskland og Italia har noen steder rett og slett elendig veidekke på motorveiene....

Franske motorveier holder jevnt over en fantastisk kvalitet, men de er også temmelig dyre å kjøre på. Tyske Autobahn bærer dessverre mange steder preg av regulær slitasje og mangel på skikkelig vedlikehold. Overbelastning når det gjelder trafikk samt reduserte offentlige midler er årsaken. På et eller annet tidspunkt kommer det helt sikkert brukerbetalingen på Autobahn også. Jeg synes at de danske motorveiene er et godt kompromiss i denne sammenhengen. De er gratis for brukerne (hvis vi ser bort fra skatten) og de har en helt grei standard. Regjeringen har forøvrig varslet flere nye strekninger med 130 Km/t fartsgrense... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der Fredrik! Danmark utpeker seg også som de med finest veidekke synes jeg, og overaskende lite veiarbeid som forsinker trafikken og skaper kø. Problemet med Autobahn er jo at selv om det er fri fart så kan man ikke kjøre mer en 160-170 km/t pga dekket er så grovt at man føler det river i filler understellet. Men for all det, er mange strekninger av Autobahn som er førsteklasses å kjøre på :)

Værst var like vel noen bro overganger ved Hamburg etter Elbetunnellen, der la jeg meg i 90 km/t for bilens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlige motorveien altså ikke autobahn til tyskland var veldig god å kjøre på, bortsett fra at det var veiarbeid mange steder..

frankrike var veldig bra men kosta flesk!

spania har også gode motorveier!

dannmark får applaus, dog skulle grensa vært høyere, fredrik påpekte at det kanskje kommer

neddover sørsverige var bra det og

egentlig så fort du kommer ut av norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sitter.vi på kafe i brcko i bosnia..ble en del endringer i planen..volvoen har fungert helt fint på vei ned med forbruk på 0,65 med mye grisekjøring og toppfart testing flere ganger..

Nesten ved hjembyen min jo.....tror jeg :D lenge siden jeg bodde der. Ble det omvei da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imorgen er det makarska..hatt det digg her i brcko selv om været ikke bikket 28grader..men opplevd masse :) Makarska er ca 7timer herfra, men vi skal ta en liten tur innom Trogir på veien ned til Makarska.. Så blir det festing og soling der til lørdag kveld også hurtigrute hjem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at miljøet her i bosnia er helt annerledes enn jeg hadde regna med...folk er rolige av seg, forsiktige i trafikken, ikkeno bråk eller slosskamper etc...ren og pen by med en del fete biler (dog utenlandsregistrerte de fleste av dem!) Billig mat og drikke og VELDIG billig røyk..Ekte Marlboro light kartong koster 97kr... Im in love <3

Nå har vi pakket bilen og venter en 6timers kjøretur til Trogir på kysten av kroatia for en bedre middag og deretter avslapping og kos og party i Makarska,Kroatia! venter bare på å komme igjennom passkontrollen ut av bosnia, og deretter inn i kroatia..

Ble forresten stoppet av politiet pga feilparkering, og tatt med inn til politistasjonen..Det var litt av en opplevelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at miljøet her i bosnia er helt annerledes enn jeg hadde regna med...folk er rolige av seg, forsiktige i trafikken, ikkeno bråk eller slosskamper etc...ren og pen by....

Mener du i motsetning til Oslo da eller?... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...