Underground1983 Skrevet Juli 2, 2012 Share Skrevet Juli 2, 2012 Ringte Bavaria idag for å bestille 30000 service på bilen, min bil har nå gått 29000. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å ta service enda. Ifølge kjørecomputeren så skal olja skiftes på 36000 km. Syns dette er sinnsykt langt å kjøre på olja. I tillegg så er oljenivået gått ned ca 1/4 i forhold til max merket. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle etterfylle før jeg fikk varsel om det. Hva mener folket? Jeg har uansett bestillt service til 30000 og driter i om det står jeg kan vente lenger. Bilen er en 2011 modell registrert 22.07.2011 BMW F10 520d. Mulig jeg er gammeldags, men kan ikke tenke meg å kjøre over 30000 på olja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gica Skrevet Juli 2, 2012 Share Skrevet Juli 2, 2012 Syntes det virket veldig drøyt. På E60/61 er det 30000km intervaller, men bytter hver 10 000km uansett selvom de bruker longlife oljer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Underground1983 Skrevet Juli 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2012 Ifølge Bavaria så gikk intervallet opp etter hvordan man kjører. Jeg kjører kun langkjøring med bilen. Står alltid i garasje og sjeldent kaldstarting på vintern. Tror aldri jeg har starta og kjørt bilen noengang uten at motoren ikke har oppnådd driftstempratur. Syns egentlig også at 30000 service er vel lange intervaller. Bytter du olja selv eller på verksted? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gica Skrevet Juli 2, 2012 Share Skrevet Juli 2, 2012 Bytter selv men reseter ikke varsleren, når den nærmer seg 30000 km tar jeg den inn på verkstedet. Kun pgr stempelet i boken. Sent from my XT910 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaWeRiCk Skrevet Juli 6, 2012 Share Skrevet Juli 6, 2012 Jo hyppigere du skifter olje jo bedere. 30 000 hørtes jævlig langt ut. Problemet er vel heller at motorene varer for lenge så da øker fabrikanten oljeskiftinervallet og skylder på at olja er så bra kvalitet. Dårlig business i 2012 å selge noe som varer særlig utover garanti tiden ! Når jeg skifter olje etter 8-10 000 km er olja altid bekk svart og veldig skitten. Jeg bruker Castrol Magnatech 5/40 FS Jeg stoler ikke på det som står på castrol dunken at det er longlife olje og kan kjøre 25-35 000 km ???. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 6, 2012 Share Skrevet Juli 6, 2012 1 gang i året, evt hver 30 000Km avhengig av hva som kommer først bør være et minimum usnasett hva det står i boka. Enkelte biler har 2 år/50 000km. Det går IKKE bra i lengda. Så lenge man har garanti er det jo greit nok, men kommer en tid etter det også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Underground1983 Skrevet Juli 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2012 Det som overraska meg var holdninga til han jeg prata med på bavaria da jeg sa jeg skulle skifte på 30000 uansett om jeg ifølge computern ikke trengte før 36000. Virka som han ikke syns det var noe vits å gjøre det. I tillegg så fikk jeg beskjed om å ikke etterfylle olje selvom den har gått ned 1/4 fra Max merket. Har alltid pleid å etterfylle slik at olja er på Max merket på de forrige bilene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Juni 28 Share Skrevet Juni 28 Beklager å vekke en gammel død tråd, men snublet tilfeldigvis over denne nå Jeg har mine biler leeeenge, derfor skifter jeg årlig på motor (under 10K km på 2 biler), hvert 6. år/80.000 på automat. Litt usikker på oljeintervall på diffrensialer for non M biler. Hva tenker folk om det? E61 fikk jeg verksted til å skifte olje på differ og transfer-case på 125.000 km. På E38'n skiftet jeg olje på automat og diff da jeg kjøpte den, 225.000 km. Innser nå at det har gått 10 år og den nærmer seg 250.000 km. Så må kanskje vurdere å ta et skift på automat og diff igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre_86 Skrevet Juni 29 Share Skrevet Juni 29 Motor olje service inntervall er konstruert for helt andre forhold enn det vi har her i Norge. på 30.000 km i ett land med mye småkjøring, kalde vintere og skjennerelt mye lave distanser bilene kjører daglig, da blir oljen ekstremt forurenset og mister smøre egenskaper. Ikke minst at alle de forurensingene blir dratt med rundt til turbo f.eks som er helt avhengig av god smøring. på mine privat biler skifer jeg altid på ca 10.000km og rundt en gang i året. En bil med hyppige oljeskift er som oftest en bil med mindre havarier og utgifter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre_86 Skrevet Juni 29 Share Skrevet Juni 29 Litt usikker på oljeintervall på diffrensialer for non M biler. Hva tenker folk om det? biler som er utstyrt med brems i differensialen som f.eks lammelbrems er oljeskift veldig viktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 29 Share Skrevet Juni 29 2 minutes ago, Andre_86 said: Litt usikker på oljeintervall på diffrensialer for non M biler. Hva tenker folk om det? biler som er utstyrt med brems i differensialen som f.eks lammelbrems er oljeskift veldig viktig En av de aller siste med lamell fra fabrikk i en "non-M" var vel E36 i 1995, hadde en sånn selv. Ikke mange av disse der ute med andre ord. Intervall på åpen diff? Kan vel samkjøre det med oljeskift på automatkassa på ca. 80-100k. Koster jo ikke mer enn 500-600 spenn i olje når man først holder på under der. Gustav C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre_86 Skrevet Juni 29 Share Skrevet Juni 29 Går ikke mere enn en liter mener jeg å huske, så helt enig, blir for dumt å ikke skifte den samtidig. Diff oljen er ganske tykk så den klarer seg rimelig lenge egentlig, men hvor lenge kommer Ann på personen som sitter bak rattet. En person som driver å burner feks kan ta livet av diffen selv om oljen skiftes ofte.spessielt åpne differ, da pisker kronhjulet all oljen til ene siden også går lageret på motsatt side seg varmt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 30 Share Skrevet Juni 30 Jeg kjørte ca 67kkm på min egen x5 e70 med endel tilhenger trekking. Jeg trekker nok mer tilhenger enn de fleste pga noen fritidssysler. Dog ikke så tung tilhenger. Uansett. Oljen var meget fin både foran og bak. Kunne sikkert klart seg til både 100-150kkm. Det samme gjaldt fordelingskassen. Selv om jeg ikke har stjernemerket dekk. Svært flott olje. Diffen foran hadde dog litt glimmer i seg. Spørs om det er noe på gang der. Slik som den forrige diffen. Gustav C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juli 7 Share Skrevet Juli 7 Skifta diffolje bak på min F46 etter 300.000+ km, hugsa ikkje eksakt. Hadde dårleg samvittighet før eg begynte, men når eg sugde ut den gamle oljen så såg eg at det var lite å bekymre seg for. Blank og fin olje og det eg såg gjennom påfyllingsholet såg igrunn heilt nytt ut. Riktignok mindre belastning enn på en RWD bil, men alt inni der har jo gått sine rundar uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå