Gå til innhold

Sporing - E38 med 18" Style 32 (Med bilde)


Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg har en E38 med radialeke 32 18". Dekkene er 235 18".

Jeg syns bilen sporer noe helt jævlig, og tenkte det måtte være noe galt. BMW mekaniker har kikket på, og testet bilen.

Han mente det var normalt, og ikke noe man måtte gjøre noe med.

Bilen går rett og fint på ny asfalt, men på ringveien i Oslo som jeg kjører hver dag nermest kaster bilen seg fra ett kjørefelt til et annet.

Det er ubehagelig og irriterende. Bilen har ikke servotronic, men det har vel ikke så mye å si?

Bilen har rullet 206.000 km, men det meste i forstilling og bakstilling er byttet.

Jeg vet at stabilisatorstenger foran er utslitt, og skal bytte de snarlig... vil jeg merke stor forskjell?

Er det eventuelt andre ting jeg bør få undersøkt, eller er dette noe jeg må leve med når jeg har så brede dekk?

(ikke tegn til sporing på 16" org vinterhjul)

Ser frem til å høre hva dere har å si om dette.... jeg er veldig nysgjerrig!

Bilde av bil: 7nw58lnd0ssr28u3m4wt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle breie dekk er dårlige når det gjelder sporing.

Eg hadde sporing på min bil, men der var dekka 12 år gamle.

Hadde tatt da enkla og kontrollert årstallet på dekka og lufttrykk først.

Viss dekka er gode, så pleier da vera foringar/kuler som er dårlige, eller slakk i styresnekka.

Hjulvinklane kan også vera feil viss du ikkje har tatt hjulstilling på bilen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde og mye sporing med 235 45 17" dekk, var helt grusomt og kjøre med, tror de var litt gamle da, er ikke sikker, ble så fort utslitt at jeg rakk ikke gjøre noe med det. :lol:

Med de hjula jeg kjører på nå, så har den spora litt og styrt seg selv før jeg merker noe i rattet, forbikjøringer føltes litt ubehagelige, da den kasta litt over gulestripa.

Nå har jeg nettopp bytta alt i for og bakstilling, og tatt hjulstillings kontroll. Når jeg fikk igjen bilen var/er den en DRØM og kjøre!! Før kunne den styre seg selv i en retning før jeg merket det på ratte, nå merker jeg den drar litt i rattet før den drar til siden. Men sporingen har blitt MYE mindre nå, er så lite nå at den er rett og slett herlig og kjøre selv på litt slitt vei. Og jeg har 235/40-18" forran og 275/35-18" bak. :) Føles også mye seigere og fastere i rattet på en GOD måte. :)

Men som sagt over, sjekk trykket, er det for lavt vil den spore en god del, jeg tror jeg kjørte på 2.8 bar fremme og 2.9 bak med 235 17".. Men det må du nesten bare prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...