Jiffy Skrevet Juli 18, 2012 Skrevet Juli 18, 2012 Hei! Jeg har en BMW E39 99 modell 525 TDS hvor jeg har litt startvansker. Problemet er at når motoren er kald så MÅ jeg gløde 2 ganger for å få start. Gløder jeg en gang drar starteren bare i rundt men bilen vil ikke starte. Gløder jeg 2 ganger starter bilen som normalt. (Tenner med en gang) Bilen skulle inn på EU kontroll og fikk noen anmerkninger. Blant annet på Dieselpumpa som ikke var tett. Fikk skiftet pakninger, renset og stillt pumpa hos merkeverksted. Tenkte da at mine startvansker ville være over, men sånn ble det ikke. Oppdaget at ikke alle glødepluggene virket og at dieselpumpa i tanken ikke virket så jeg fikk skiftet ut dette. Men fortsatt så starter ikke bilen som den "normalt" skulle gjort. For å gjøre det hele mer oversiktlig og forståelig deler jeg dette opp i to. 1. Kald motor: Må gløde 2 ganger for å få start. 2. Varm motor (Driftstemperatur) Trenger bare å gløde 1 gang, men bilen bruker lang tid før den tenner, altså motoren dras lett i rundt, men bruker unormalt lang tid på å fyre opp. Når bilen er varm og jeg stopper motoren for så og starte den igjen innen 5 minutter er alt som "normalt" men om jeg lar den stå i en halvtime og oppover så bruker den lang tid på å tenne igjen. Jeg får alltid start, men det er både irriterende og sikkert ikke bra for starter og batteri at den står å drar så lenge. Siden pumpa i motorrom er overhalt, og pumpa i tanken er skiftet og glødeplugger er skiftet så kan vi utelukke dette. Jeg ser for meg 2 ting som kan være feil, den ene er returslangene, mulig at det er hull i en/noen av de(?) det andre er glødereleet. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få
Julian Sommer Skrevet Juli 19, 2012 Skrevet Juli 19, 2012 Min E34 525tds er også slik, så her håper jeg også på noen svar. Det skal nevnes at den starter mye fortere nå med bilstereo-batteri (North Star nsb90). Men må jo fortsatt gløde to ganger, og den bruker fortsatt ca. 5sek på å starte ved varm motor.. Høres jo ut som man kjører det gamle vraket
Jiffy Skrevet Juli 19, 2012 Forfatter Skrevet Juli 19, 2012 Høres ut som vi har det samme problemet. Tar ca 5-6 sek til før min fyrer opp på varm motor også. Hos meg ble det ikke noen bedring med nytt batteri. Ja, jeg kan si meg enig i at det høres ut som et gammelt vrak når den står og drar uten å fyre opp, og når den først fyrer kommer all eksosen ut på en gang Satt å leste litt rundt på div bmw forum i går, og det er visst flere som sliter med det samme. Mange mente at det ville hjelpe på å sette på en klemme på returslangene slik at dieselen ikke renner tilbake i tanken når bilen står stille. Har du gjort noe annet enn å bytte batteri?
Julian Sommer Skrevet Juli 19, 2012 Skrevet Juli 19, 2012 Nå vet jeg ikke hvordan det er på din, men min gløder ikke uansett når den er varm. Trodde ikke de gjorde det i E39 heller? Så at det er vanskelig å få start ved varm motor har jeg hørt at ikke er til å unngå.. Jeg synes dog det virker rart. Hvem ville vel kjøpt disse bilene nye, hvis de var så tungstartet og røyk som et hel***e nye, etter prøvekjøring hos forhandler.. Har ikke gjort noe annet enn å bytte batteri nei. Har mye mere startstrøm nå, så starteren går mye fortere rundt enn med det gamle syre-batteriet med 600A startstrøm. Nå har jeg 2200A startstrøm. Men har jo fortsatt lyst til å slippe å gløde to ganger når den er kald, og det hadde vært fint hvis jeg med god samvittighet kunne stoppe den selvom jeg bare skal kjapt innom bensinstasjonen også! Nå lar jeg den stå og gå så lenge som mulig, da jeg rett og slett synes det er flaut med en bil i tilsynelatende meget god stand som bare kinner og gir etter såvidt i mange sek før den til slutt fyrer og ryker som bare det. Blir ikke noe bedre av at jeg har en eksoslekkasje Det høres virkelig godt når jeg prøver å starte den at den sliter. Må vel være noen som har en lettstartet TDS, med noen råd til oss? EDIT: Tror jeg kan ha funnet ut noe i en annen tråd. Koble fra kjølevæske-temp-sensoren. Det er denne som registrerer til hjernen når motoren trenger gløding og ikke. Var en som hadde testa dette, og bilen hans startet helt normalt etter å ha koblet fra denne. Hvis dette hjelper så skal det visst være høyttrykkspumpa som er problemet. Man kan visstnok kjøpe en dings fra ebay for å få bilen til å starte i kaldstart-modus hver gang, slik at den gløder og kjører pumpa. Da skal den også starte helt fint hver gang, men dette eliminerer jo ikke det opprinnelige problemet. Dog er det en midlertidig løsning hvis man må vente litt med å bytte høyttrykkspumpa pga økonomi. Koster jo en del, etter hva jeg har hørt.
TheEspenK Skrevet Juli 19, 2012 Skrevet Juli 19, 2012 Fikk skiftet pakninger, renset og stillt pumpa hos merkeverksted Siden pumpa i motorrom er overhalt, Den er vel strengt tatt bare "pakket" om. Uten å kjenne alle delene inni pumpa, det finnes vel noen stempel og litt inni der sakset jeg denne fra tråden til TRF. M51d25:Motoren som i lang tid hadde et godt overtak på alle konkurrenter. Det som er viktig å huske er at alle ve6 pumpe (altså inkludert vp37/0460) har egen “fødepumpe” inni selve pumpa. Så den vil fint kunne kjøre uten, men kan bli treg å starte da dieselen renner tilbake. (bilen kjører altså normalt uten at denne pumpa går.) Treg å starte på halvvarm motor har også vært oppe noen ganger. Dreier seg ofte om def tempføler i toppen, det denne sier er grunnlaget for hvor mye gløding og om fødepumpe skal gå eller ikke. TU utgaven (som kom med e39) fikk lmm/maf montert. Denne fører ikke med seg så mye annet enn elendighet da det er mange som går med defekte slike. Og problemet med lmm er at de kan være “litt” defekte, og dermed bare gjøre at bilen går dårligere.Kjente problem på tu er lmm, sprekte turboslanger, tett ic.
Alpejohn Skrevet Juli 19, 2012 Skrevet Juli 19, 2012 Har dere sjekket diesel tråden? Jeg siterer TRF: Det som er viktig å huske er at alle ve6 pumpe (altså inkludert vp37/0460) har egen “fødepumpe” inni selve pumpa. Så den vil fint kunne kjøre uten, men kan bli treg å starte da dieselen renner tilbake. (bilen kjører altså normalt uten at denne pumpa går.)Treg å starte på halvvarm motor har også vært oppe noen ganger. Dreier seg ofte om def tempføler i toppen, det denne sier er grunnlaget for hvor mye gløding og om fødepumpe skal gå eller ikke. Om dere ikke har sjekket noe av dette kan jo kanskje det vær noe og prøve? Gamlingen hadde også startproblemer på sin e39 tds 98, den måtte ofte glødes 2 ganger og kinne ei lita stund før den fyrte, og når den fyrte så fuska den og hosta i 1-2 sek før den gikk reint. Han hadde lekkasje på dyse nr 4, den med elektronikk på, etter han bytta denne ble bilen mye bedre, nå starter den relativt lett, hoster kanskje PITTELITT akkurat i det den fyrer men ikke i nærheten av slik det var før, den høres egentlig helt normal ut nå. Han sjekka alle dyser for indre lekkasje også, kobla på en blank slange på hver dyse og hengde opp i panseret og så om de fylte seg raskt.. Tror han hadde lekkasje rundt en dyse også, husker ikke helt, men kan jo være greit og kikke rundt alle dyser om der er noen lekkasje.. EDIT: Darn, der kom du før meg gitt
Julian Sommer Skrevet Juli 19, 2012 Skrevet Juli 19, 2012 Vil dette si at det går an å bytte kun fødepumpe, eller må hele høyttrykkspumpa må byttes? Alpejohn: Da får vi sjekke dysene våres Jeg skal opp og begynne å kikke på min nå, så vil oppdatere senere hvis jeg finner ut noe Takk for svar!
Jiffy Skrevet Juli 19, 2012 Forfatter Skrevet Juli 19, 2012 Takker og bukker for flere svar! Satt akkurat å leste på den dieseltråden og skulle til og kommentere noe av det før jeg oppdaget at dere kom meg i forkjøpet. Akkurat hvor sitter denne kjølevæske sensoren? Og gjør det noen skade om jeg kobler fra den og kjører med bilen? Det som er viktig å huske er at alle ve6 pumpe (altså inkludert vp37/0460) har egen “fødepumpe” inni selve pumpa. Så den vil fint kunne kjøre uten, men kan bli treg å starte da dieselen renner tilbake. Vil ikke en løsning på dette være å sette på ei klemme på returslangene så dieselen hindres i å renne tilbake (husker ikke hva den heter i farta) Treg å starte på halvvarm motor har også vært oppe noen ganger. Dreier seg ofte om def tempføler i toppen, det denne sier er grunnlaget for hvor mye gløding og om fødepumpe skal gå eller ikke. Kan vell ikke koste all verden og få skiftet ut denne føleren? Alt det som er nevnt hittil nå høres logisk ut i forhold til mitt og Custom sitt problem. Skal få sjekket ut dette nærmere i løpet av de kommende dagene. Edit: Fant en relativt lik post her, mulig det var denne du leste på tidligere Custom, for den sier mye av det samme du kom med.http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=198859
Jiffy Skrevet Juli 20, 2012 Forfatter Skrevet Juli 20, 2012 Fått kjørt en diagnose på bilen, ingen feilmeldinger. Ikke noe tegn til lekasje noen plass og glødereleet virker som det skal. Mulig dieselpumpa fortsatt er feil stillt etter reperasjonen på den.
TRF Skrevet Juli 20, 2012 Skrevet Juli 20, 2012 Ikke glem en annen viktig årsak: feil justert "tenning", altså innsp start punktet, som justeres ved å vri pumpa. Dette er ofte alt for sent. Man kan ikke bare strupe retur slangene nei (hvor skal den faktiske returmengden gjøre av seg?).
diesel-power82 Skrevet Februar 1, 2014 Skrevet Februar 1, 2014 gammel tråd men løfter denne igjen,når det gjelder ve6 pumpa som har fødepumpe inni som det er nevnt over,er det mulig å bytte kun denne eller må hele pumpa byttes?
Robin L Skrevet Februar 1, 2014 Skrevet Februar 1, 2014 - har også hørt det er pga register blir strekt. da blir vell pumpa litt feil-timet. på min og var fødepumpa dårlig. var umulig å få start om jeg sto i oppoverbakke. diesel-power82 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå