Gå til innhold

BMWer hackes og stjeles

Jay-O
 Share

Anbefalte innlegg

http://m.bil.aftenbladet.no/bil/Moderne ... 22963.html

Har sett dette bli gjort i praksis på min "gamle" E90, dog uten å knuse ruten. En litt sketsy kjenning av meg skulle demonstrere, da jeg påstod det ikke gikk an.

Han koblet seg til OBD porten, og startet bilen min uten nøkkelen, ved hjelp av en "test parameter" (iflg han selv). Jeg hadde ikke Keyless Go, men Start/Stop knapp. Du kan teste denne parameteren selv ved å sette i nøkkelen, skru på motoren, stoppe den igjen, ta ut nøkkelen og fort starte den igjen uten nøkkelen i. Da starter den normalt, og nøkkelen har du i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.bil.aftenbladet.no/bil/Moderne-biltyver-hacker-BMW-og-stikker-av-22963.html

Har sett dette bli gjort i praksis på min "gamle" E90, dog uten å knuse ruten. En litt sketsy kjenning av meg skulle demonstrere, da jeg påstod det ikke gikk an.

Han koblet seg til OBD porten, og startet bilen min uten nøkkelen, ved hjelp av en "test parameter" (iflg han selv). Jeg hadde ikke Keyless Go, men Start/Stop knapp. Du kan teste denne parameteren selv ved å sette i nøkkelen, skru på motoren, stoppe den igjen, ta ut nøkkelen og fort starte den igjen uten nøkkelen i. Da starter den normalt, og nøkkelen har du i hånda.

VEEEEELDIG praktisk på vinteren, de gangene jeg kjører min mor sin bil. Da kan bilen stå der og varme seg opp det siste kvarteret før man er ferdig på jobb, imens den er låst og man har nøkkelen med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEEEEELDIG praktisk på vinteren, de gangene jeg kjører min mor sin bil. Da kan bilen stå der og varme seg opp det siste kvarteret før man er ferdig på jobb, imens den er låst og man har nøkkelen med seg.

Ja, gjorde det samme selv etter han viste meg det. Det skal visst være en "sikkerhetsfunksjon" der hvis nøkkelen feiler underveis, så husker bilen sist brukt godkjent kode fra den. Det er dette de bruker for å starte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si om bilen har keyless go eller ikke. Det de gjør for å stjele bilen, er å ha med seg blanke nøkler og en nøkkelkoder som de kobler til obd porten. Dermed kan de kode den blanke nøkkelen til bilen og bruke den til å både låse opp og starte bilen.

Tilgang til OBD sikrer de seg ved å knuse ruta, eller jamme låsesignalet når eier forlater bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint at dere deler dette med hverandre så flere og flere får seg en lys ide om å stjele biler! :P

Pfft, er noen smarte nok til å gjøre det som trengs for å stjele biler, så har de det som trengs for å finne frem til hvordan å gjøre det på nettet selv, hvis de ikke allerede vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint at dere deler dette med hverandre så flere og flere får seg en lys ide om å stjele biler! :P

Er bare bra at folk blir opplyst om hvor lett det er å lage en ny nøkkel ved tilgang til OBD port, så kan de som er redd for bilen sin ta forhåndsregler som å montere bryter på styrestrøm til OBD porten for å forhindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millionkronersidé - dere så det først her! En dings som du setter i OBD porten og låser med nøkkel! FG godkjent! $$$

Utifra det jeg har lest på andre utenlandske forum, er det allerede låsbare obd deksel under utvikling. Det vil føre til at alarmen blir utløst, før de får tilgang til obd-porten, men hvis de har bestemt seg for å ta bilen, må man nok til med brytere på kablene, lage dummy obd-port og flytte den fungerende el. for å stoppe dem.

For min egen del nøyer jeg meg med å ha forsikring på bilen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart på tide å gå tilbake til en god gammeldags manuell rattlås. Jeg brukte en kombinert pedal/rattlås gjennom hele 80 og 90-tallet. En rattlås er litt tungvint å bruke, men den tar som regel motet fra biltyven. Sørg evt. for å kjøpe en med skikkelig lås (ikke den aller billigste modellen).

http://www.dinside.no/22601/disse-rattl ... d-i-testen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de som jobber med BMW nå si de er umulige, når det ser ut som det er lettere enn noen gang !?

Når man ser slikt, burde man ikke ha biler på shine, service eller på noen måte la andre ha bilen uten man er 100% sikker på de som har den, har sånn kopi nøkkel ting som vises her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mekaniker på et helt vanlig merkeverksted kan med letthet stjele biler på denne måten.

Er jo nok at de har et sett med nøkler klar til de får en bil inn på service/reparasjon så trenger de bare å programmere den med diagnose/serviceprogrammerings-utstyret. Da er det bare for dem å hente bilen hjemme hos kunde en tid senere, uten å måtte knuse ruter etc.. Korrupte mennesker finnes det overalt, hvem man kan stole på vet man vel egentlig aldri.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...