Gå til innhold

Europa roadtrip 2012. 9 land og 7000 km


Anbefalte innlegg

Motivasjonen min våknet også etter at jeg titta igjennom tråden min... Men nå skal jeg nedover til sommern med s-klassen... aldri mer treig dieselvolvo as :P

Ja vi sitter og lurer på en tur til sommeren vi også, dama vil så gjerne til Venezia så vi får se hva det blir til. Blir nok å kjøre treeren som sist, E34en har ikke cruisecontroll så det gjør den uaktuell. Blir nok en liten Skandinavia Roadtripp etterhvert også, Arendal-København-Gøteborg-Oslo-Arendal. Da kan vi få lufta E34en utenlands tenker jeg, den er så dau allikavel så den har ikke noe på Autobahn å gjøre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig det er nevnt før, men hvor stort budsjett må man regne med å punge ut med på en slik tur?

Vurderer å ta en kjøretur til Italia så fort jeg får skilter på M3'n. Tror det hadde vært gøy å fått med seg diverse fjellpass som f.eks San Bernardino og Stelvio. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen min våknet også etter at jeg titta igjennom tråden min... Men nå skal jeg nedover til sommern med s-klassen... aldri mer treig dieselvolvo as :P

Ja vi sitter og lurer på en tur til sommeren vi også, dama vil så gjerne til Venezia så vi får se hva det blir til. Blir nok å kjøre treeren som sist, E34en har ikke cruisecontroll så det gjør den uaktuell. Blir nok en liten Skandinavia Roadtripp etterhvert også, Arendal-København-Gøteborg-Oslo-Arendal. Da kan vi få lufta E34en utenlands tenker jeg, den er så dau allikavel så den har ikke noe på Autobahn å gjøre :lol:

Vi kommer til å bruke s klassen på modball turen... Oslo- London – Amsterdam – Luxembourg – Zurich – Milan – Venice – Vienna – Bratislava – Prague.. Blir nok en LANG tråd :P

Cruisekontroll er ett must på langtur så er enig i den..Men nå er jo treern din en "smule" raskere enn det volvoen min var så forstår godt at du tar den på langtur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende dokumentasjon Fredrik90, jeg må si at jeg misunner deg denne turen.

Ikke bare har du sett verdens søteste bil (takk jokke) Isetta, men du har vært på innom noen av europas mest verdifulle geografiske steder :-)

Virkelig flott tråd som får meg til å ville starte planlegging av en sånn tur selv :D

Hva var formålet (beklager om jeg har oversett at du har skrevet det lengere frem) med denne turen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er nevnt før, men hvor stort budsjett må man regne med å punge ut med på en slik tur?

Vurderer å ta en kjøretur til Italia så fort jeg får skilter på M3'n. Tror det hadde vært gøy å fått med seg diverse fjellpass som f.eks San Bernardino og Stelvio. ;)

Alt i alt så gikk det nok med rundt 35000,- :) Da sov vi på fine hoteller, hadde alltid bilen i parkeringshus (dette er overraskende dyrt nedover) spiste ute hver dag og kosa oss. Tror det gikk rundt 7000,- bare i diesel men det var med mye kjøring fram og tilbake :)

Vi brukte i hovedsak kun motorveier på denne turen men jeg må si San Bernadino og Stelovio står høyt på ønskelisten hvis det blir ny tur, hadde vært veldig artig å fått med seg :) Blir det tur til Venezia så er det ikke mer en 5 timer opp til Zürich og da rekker man avstikkern om San Bernadino, har aldri vært i Sveits så hvorfor ikke hvis vi skal forbi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å bruke s klassen på modball turen... Oslo- London – Amsterdam – Luxembourg – Zurich – Milan – Venice – Vienna – Bratislava – Prague.. Blir nok en LANG tråd :P

Cruisekontroll er ett must på langtur så er enig i den..Men nå er jo treern din en "smule" raskere enn det volvoen min var så forstår godt at du tar den på langtur :P

Det blir en tøff tur, gleder meg allerede til tråden kommer 8) Hadde vært artig å deltatt på noe sånt selv en gang, særlig for opplevelsen sin skyld :) Ja på sånn tur så må man ha Cruisecontroll, foten stivner helt når man ligger i samme tempoet time eller time. Merker det bare jeg kjører på firefelten til Kristiansand :lol: E34en hadde egentelig funka bra på sånn tur hadde den hatt cruisecontroll og litt mer motor, er en behagelig motorveicruiser ellers(så fremt farta ikke er for stor). Den har god plass, kraftig klima og fantastiske gode comfortstoler i skinn hadde ikke vært så galt på en slik tur :)

Treeren var veldig fin på turen, lå stødig og behagelig i 140 km/t på rundt 3000 rpm hvor man har momentet klart ved bakker eller fartsøkninger. Samlede forbruket på hele turen var 0,66 l per mil og synes ikke det var galt tross mye storbykjøring og hardkjør rundt ringen :wink: Plassen derimot kunne vært bedre men vi fikk bank i bordet alt av bagasje i bagasjerommet i stede for å ha bagger og vesker i baksetet (liker ikke sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg alltid har lurt på fredrik90, hva heter den søte BMW`n med 3(?) hjul ?

Ja det er en søt liten sak, de drev å kjørte rundt inne på BMW Welt med den. Snålt med døra i fronten men utrolig praktisk i byen egentelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å bruke s klassen på modball turen... Oslo- London – Amsterdam – Luxembourg – Zurich – Milan – Venice – Vienna – Bratislava – Prague.. Blir nok en LANG tråd :P

Cruisekontroll er ett must på langtur så er enig i den..Men nå er jo treern din en "smule" raskere enn det volvoen min var så forstår godt at du tar den på langtur :P

Det blir en tøff tur, gleder meg allerede til tråden kommer 8) Hadde vært artig å deltatt på noe sånt selv en gang, særlig for opplevelsen sin skyld :) Ja på sånn tur så må man ha Cruisecontroll, foten stivner helt når man ligger i samme tempoet time eller time. Merker det bare jeg kjører på firefelten til Kristiansand :lol: E34en hadde egentelig funka bra på sånn tur hadde den hatt cruisecontroll og litt mer motor, er en behagelig motorveicruiser ellers(så fremt farta ikke er for stor). Den har god plass, kraftig klima og fantastiske gode comfortstoler i skinn hadde ikke vært så galt på en slik tur :)

Treeren var veldig fin på turen, lå stødig og behagelig i 140 km/t på rundt 3000 rpm hvor man har momentet klart ved bakker eller fartsøkninger. Samlede forbruket på hele turen var 0,66 l per mil og synes ikke det var galt tross mye storbykjøring og hardkjør rundt ringen :wink: Plassen derimot kunne vært bedre men vi fikk bank i bordet alt av bagasje i bagasjerommet i stede for å ha bagger og vesker i baksetet (liker ikke sånt)

Blir jo siste "gutteturen" for min del før unger og familieliv tar helt av :lol: Er dog viktig å ha alle tingene gjemt i bagasjen så slipper man at noen fingerfriske personer tafser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende dokumentasjon Fredrik90, jeg må si at jeg misunner deg denne turen.

Ikke bare har du sett verdens søteste bil (takk jokke) Isetta, men du har vært på innom noen av europas mest verdifulle geografiske steder :-)

Virkelig flott tråd som får meg til å ville starte planlegging av en sånn tur selv :D

Hva var formålet (beklager om jeg har oversett at du har skrevet det lengere frem) med denne turen ?

Takk for det :D Ja vi føler vi fikk med oss mye av de viktigste stedene i Europa, hadde selv ikke vært på mange av disse stedene før så for meg var det en stor opplevelse. Særlig BMW Welt/museum, Monaco, Nurbrugring og Paris var stort for meg å oppleve :)

Er bare å starte planlegging, en slik tur anbefales på det sterkeste og bare man er klar over at det blir mange timer i bil så går det kjempebra. Jeg på min side elsker å kjøre bil så jeg klager ikke :D

Formålet var for det første at jeg alltid har lyst til å kjøre nedover i Europa i egen bil, besøke steder jeg alltid har hatt lyst til å besøke. Dama var like gira som meg da ho fikk komme til bla Roma og Paris så da starta vi planleggingen ett godt år i forveien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det går en del mer i bensin (for min del) da vertfall. Motorveier er vel greie til "transportetapper" for komme seg nedover kontinentet, men man kan stikke seg litt unna på mindre og litt mer gøyale veier når man nærmer seg Italia. :P

I veeeeldig grove trekk ser jeg for meg å kjøre direkte til Nurburgring først, for så å ta videre via Zürich, San Bernardino, Stelvio og til Venezia. Bli et par dager i Venezia å ta veien om Zalzburg for å få med seg Ørneredet, videre til Munchen på BMW-museet for så å ta relativt strak vei hjem igjen. :P

Å ha top notch hoteller på plasser hvor man kun skal sove over natta ser ikke jeg på som nødvendig, men låst parkeringsplass er et must! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det går en del mer i bensin (for min del) da vertfall. Motorveier er vel greie til "transportetapper" for komme seg nedover kontinentet, men man kan stikke seg litt unna på mindre og litt mer gøyale veier når man nærmer seg Italia. :P

I veeeeldig grove trekk ser jeg for meg å kjøre direkte til Nurburgring først, for så å ta videre via Zürich, San Bernardino, Stelvio og til Venezia. Bli et par dager i Venezia å ta veien om Zalzburg for å få med seg Ørneredet, videre til Munchen på BMW-museet for så å ta relativt strak vei hjem igjen. :P

Å ha top notch hoteller på plasser hvor man kun skal sove over natta ser ikke jeg på som nødvendig, men låst parkeringsplass er et must! ;)

Ja ville nok regna med det, hør med Julianv her på forumet som kjørte nedover i sin E34 525i :) Var til transportetapene vi brukte motorvei, vi ville ha litt mer tid på hver sted så vi kjørte fra sted til sted enkelt og greit. Eneste var da vi skulle fra Roma til Rivieraen, da stoppa vi i Portofino for noen timer og en matbit. Nydelig sted :)

Høres ut som en fin rute du har sett deg ut, Ørneredet skal vist nok være ganske så rått å oppleve. Jeg på min side velger alltid Nurburgring som ett av de siste stoppene, tenker slik at skulle det skje noe med bilen på banen, noe går i stykker eller i værstefall krasj så går ikke hele turen i vasken kun de siste par plasser man skulle til. Med det er meg da :wink:

Nei er helt enig i at å velte seg i luksus på hotellet er unødvendig, men vi valgte utelukkende hoteller med egen garasje parkering og særlig i storbyene så ble dette litt dyrere enn andre. Men vi valgte de minste dobbelromma de hadde, på hotellrommet skal man tross alt bare sove og skifte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott reisebrev!!

Bokboksen med Auto Motor und Sport

så ut som en MÅ ha ting :) Hotel van der valk

ser ut som verdt å sjekke når man racer forbi.

Takker så mye for det :D Ja AMS boksen kom jeg over i en butikk på RingWerke i Nurburg, måtte bare ha den :)

Ja Van Der Valk var ett supert hotell, lå i Almere 10 minutter utenfor Amsterdam men rett med motorveien det gikk finfint å kjøre inn til byen. Rommet var veldig billig og gørrsvært, største hotellrommet vi hadde på turen og blandt de billigste :wink: Av parkering så kunne vi velge mellom en romslig garasje eller utendørs parkeringsplass, helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...